• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.710
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Ja... enligt alla rapporter som kommer från dem som söker orsak till trafikolyckor.... så är den enskilt största orsaken... för hög hastighet. Om vi nu accepterar denna slutsats... vilket inte borde vara så svårt efter allt man ser och upplever på vägarna.... så bör motåtgärder som hastighetsövervakning uppmuntras. Om sådan sitter i kamera vid sidan av vägen eller kopplad till min gaspedal... är mera ett teknikval.

Det är knappast alla rapporter som visar detta, det är nog snarast så att det är de rapporterna som transprtortstyrelsen valt ta åt sig.
Den Brittiska motsvarigheten till vår transportstyrelse har under lång tid gjort djupstudier om vad som egentligen orsakar olyckor och de har dragit en annan slutsats. Utan att utveckla svaret mer så har de kommit fram till att den enskilt största orsaken till trafikolyckor är bristande uppmärksamhet.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Oavsett vilken den utlösande faktorn till en olycka är t.ex. distraherad förare m.m. så blir konsekvenserna större ju högre hastigheten är din eller någon annans.
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

NTF Skåne - Hur fort går det egentligen?

Är vi inte överens ens om experternas slutsats att ökad hastighet dödar.....blir diskussionen om övervakning av hastighet eller ej.... meningslös. Att det finns andra skäl till olyckor såsom bristande uppmärksamhet etc... har väl ingen förnekat.

Tack för mig i detta ämne... och kör försiktigare.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Oavsett vilken den utlösande faktorn till en olycka är t.ex. distraherad förare m.m. så blir konsekvenserna större ju högre hastigheten är din eller någon annans.

Det är naturligtvis sant.

Är det farligt att köra fortare än skyltad hastighet? Eller, är det alltid säkert att följa skyltad hastighet?

Spelar övriga förutsättningar in, så som väderlek, hur du/jag mår, bilens skick osv., osv?

Svaret på båda frågor är ju att man inte kan eller bör vara så kategorisk att alltid påsta att det är farligare eller alltid säkert att köra i skyltad hastighet. Varför?

Den lagstadgade riskutbildningen (risk 1:an & 2:an) med arbetssättet aktiverande pedagogic är ett oerhört effektivt sätt att "komma innanför pannbenet" på trafikanterna och att få oss att tänka efter före. Långt mycket effektivare med avseende på olyckor än ännu fler restriktioner.

Att påverka oss trafikanter att VILJA köra säkert, så säkert som är rimligt (säkrast är ju att låta bli), och utifrån de risker som finns (med att över huvud taget vistas I trafiken), välja rimligt risktagande oavsett om det innebär att följa rekommenderad maxhastighet eller ej. Skyltningen i sig anger inte vad som är säkert. Under visa omständigheter är det direct livfarligt att köra så fort.

Kan vi få alla att göra dessa bedömningar (dvs. vara aktiva och tänkande trafikanter) i stället för att slentrianmässigt köra enl. skyltad hastighet hade trafikmiljön blivit mycket säkrare än den är idag.
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Skall man uppfatta det som att du ser allvarligare på att få reklam hem i brevlådan än att försäkringsbolagen kollar hur du kör med risk för att du på godtycklig grund får höjd försäkringspremie?:confused:

Bennie

Nej inte alls, vad jag ser som den största faran är att man skall logga var du befinner dig. "Nu har Holmlund parkerat utanför systemet 4 ggr denna veckan - suspekt". Att spårning är möjlig via gps i telefon mm kan jag ju välja om den skall vara aktiverad eller ej utan att priset förändras.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Det är naturligtvis sant.

Är det farligt att köra fortare än skyltad hastighet? Eller, är det alltid säkert att följa skyltad hastighet?

Spelar övriga förutsättningar in, så som väderlek, hur du/jag mår, bilens skick osv., osv?

Svaret på båda frågor är ju att man inte kan eller bör vara så kategorisk att alltid påsta att det är farligare eller alltid säkert att köra i skyltad hastighet. Varför?

Den lagstadgade riskutbildningen (risk 1:an & 2:an) med arbetssättet aktiverande pedagogic är ett oerhört effektivt sätt att "komma innanför pannbenet" på trafikanterna och att få oss att tänka efter före. Långt mycket effektivare med avseende på olyckor än ännu fler restriktioner.

Att påverka oss trafikanter att VILJA köra säkert, så säkert som är rimligt (säkrast är ju att låta bli), och utifrån de risker som finns (med att över huvud taget vistas I trafiken), välja rimligt risktagande oavsett om det innebär att följa rekommenderad maxhastighet eller ej. Skyltningen i sig anger inte vad som är säkert. Under visa omständigheter är det direct livfarligt att köra så fort.
Kan vi få alla att göra dessa bedömningar (dvs. vara aktiva och tänkande trafikanter) i stället för att slentrianmässigt köra enl. skyltad hastighet hade trafikmiljön blivit mycket säkrare än den är idag.
Håller med om det mesta självklart måste hast. anpassas efter omständigheterna och inte efter skyltarna när det krävs.
Den största olycksorsaken är ju Mänskliga faktorn och den största enskilda olyckstypen är Singelolyckor (för hög hast., halt väglag, vattenplaning m.m.)
så nog är det riktigt att övervaka hastigheten.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Håller med om det mesta självklart måste hast. anpassas efter omständigheterna och inte efter skyltarna när det krävs.
Den största olycksorsaken är ju Mänskliga faktorn och den största enskilda olyckstypen är Singelolyckor (för hög hast., halt väglag, vattenplaning m.m.)
så nog är det riktigt att övervaka hastigheten.

För motorcyklister gör man en djupstudie efter varje dödsolycka för att försöka förstå bakomliggande orsaker.

Ca. 50% av alla dödsolyckor med mc är singelolyckor. I 100% av dessa fall har man kommit fram till att samma mc under samma yttre förhållanden (väglag mm.) hade klarat av kurvan i samma hastighet som den omkommne föraren hade vid olyckstillfället men med annan förare. Dvs. hastigheten var inte avgörande för att undvika singeolyckan om föraren hade haft andra förutsättningar.

Att inse sina begränsningar och att konstant göra avvägningar av vilka risker som fn. finns är mycket viktigare än att övervaka hastigheten annat än synligt på de mest olycksdrabbade vägavsnitten.

De flesta är ögontjänare så det får tyvärr bara effekt just där och då. Målet borde vara att få till en minskad olycksfrekvens oavsett synlig övervakning.

Lösningen tror jag är fortbildning inte fler övervakningssystem.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

För motorcyklister gör man en djupstudie efter varje dödsolycka för att försöka förstå bakomliggande orsaker.

Ca. 50% av alla dödsolyckor med mc är singelolyckor. I 100% av dessa fall har man kommit fram till att samma mc under samma yttre förhållanden (väglag mm.) hade klarat av kurvan i samma hastighet som den omkommne föraren hade vid olyckstillfället men med annan förare. Dvs. hastigheten var inte avgörande för att undvika singeolyckan om föraren hade haft andra förutsättningar.

Att inse sina begränsningar och att konstant göra avvägningar av vilka risker som fn. finns är mycket viktigare än att övervaka hastigheten annat än synligt på de mest olycksdrabbade vägavsnitten.

De flesta är ögontjänare så det får tyvärr bara effekt just där och då. Målet borde vara att få till en minskad olycksfrekvens oavsett synlig övervakning.

Lösningen tror jag är fortbildning inte fler övervakningssystem.

Det är möjligt att du har rätt men lite mer trafikpoliser på vägarna skulle inte skada. Fö.ö. Tror jag att alla nya tekniska varnings och stödsystem på bilarna kommer att minska vissa olyckor.
Åke
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Jag startade tråden och märker att det finns många positiva till den här övervakningen.

Men om-när de sedan vill ha in dina hälsojournaler och läkarbesök samt vilka mediciner du använder, bara för att kunna försäkra dig.
Hur är tongångarna då?
P.g.a de mediciner du äter KAN du vara en fara i trafiken - hemmet - arbetsplatsen o.s.v. och vi vill då INTE försäkra dig mera.

Läste för en del år sedan att just försäkringsbolagen vill ha tillgång till sjukjournalerna. Som tur var gick det inte igen DÅ. Men med lobbying på regeringen så backar de säkert en dag.

Något att fundera över
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Är inte tanken med försäkringsbolag att man sprider ut risker mellan individer och låter kollektivet stå för skador i stället för individer.
Om man ska optimera försäkringar från alla håll ner på individnivå så blir ju konsekvensen att alla får stå för sina egna kostnader och då är ju försäkringsbolagen bara en onödig byråkratisk kostnad.

Det finns för många räknenissar som vill berika sig själva!
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Jag startade tråden och märker att det finns många positiva till den här övervakningen.

Men om-när de sedan vill ha in dina hälsojournaler och läkarbesök samt vilka mediciner du använder, bara för att kunna försäkra dig.
Hur är tongångarna då?
P.g.a de mediciner du äter KAN du vara en fara i trafiken - hemmet - arbetsplatsen o.s.v. och vi vill då INTE försäkra dig mera.

Läste för en del år sedan att just försäkringsbolagen vill ha tillgång till sjukjournalerna. Som tur var gick det inte igen DÅ. Men med lobbying på regeringen så backar de säkert en dag.

Något att fundera över

Dom fixar det trots att det inte blev godkänt med journalerna. I alla fall så fort man ska teckna en ny försäkring, då kommer kraven på hälsodeklarationer mm... Mängder av försäkringar som en som inte är frisk inte kan få ta idag...
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Det är möjligt att du har rätt men lite mer trafikpoliser på vägarna skulle inte skada. Fö.ö. Tror jag att alla nya tekniska varnings och stödsystem på bilarna kommer att minska vissa olyckor.
Åke

Även jag vill ha fler trafikpoliser ute på vägarna eller rättare sagt fler poliser synliga rent generellt. Det har ett preventivt syfte inte bara på trafiken.

Varnings- & stödsystem är jag FÖR, tro inget annat, men övervakningssystem som inte tillför något annat än just kontroll avstår jag gärna för.

25-30% av alla dödsolyckor sker med förare som är påverkade, saknar utbildning eller kör fordon de inte äger eller flera av dessa faktorer. Detta är dock ett samhällsproblem som kräver väldigt stora insatser för att komma åt (socialtjänst, psykvård, skola mm. mm.) så dessa kommer man inte åt med annat än att rikta in sig på stöd. Plus att vi som är fordonsägare kan försvåra stölder av våra fordon så mycket som möjligt.

Alla andra olyckor är lite lättare att komma åt. Merparten är män som omkommer och den enskilt största gruppen är unga män. Unga män som har ett högt risktagande i allt de gör.

Andelen medelålders eller äldre som orsakar olycka med dödlig utgång är förhållandevis liten. Räknar man dessutom bort självförvållad olycka (ex. självmord) blir det ännu färre.

Slutligen är jag ganska övertygad om att vi som husbilsförare är hyfsat säkra trafikanter och hör knappast till en riskgrupp, skulle jag tro.


Enough said för mig för denna gången.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Ja det finns det... och de jag känner är fullt normala människor, och med annan åsikt än din.
----------------------------------------------
Huuua, då måste du känna människor som är väldigt olika mina vänner och bekanta.
Det tyder nog på att det behövs en motpol som tycker att loggning och registrering av.....
Som jag skrev.

"Finns det verkligen någon som vill kunna bli loggad av storebror om vad man som "ostraffad normalmedborgare" gör och inte gör."

Det finns tydligen en del som tycker det ok. att som oskyldig och ostraffad bli loggad i förväg. Så nu vet jag det :).

Skall man även bli tvingad att ha några kameror både ute och inne i bilen som registrerar. För det finns ju många olämpliga förare som aldrig kör för fort eller farlig på sådant sätt att det skulle synas på vanlig loggning, men som ändå är totalt livsfarliga ute i trafiken.

För övrigt så instämmer jag nog med Jappe: "Kul ämne - men farligt på ett forum som detta...... Jag ligger lågt."

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Finns det verkligen någon som vill kunna bli loggad av storebror om vad man som "ostraffad normalmedborgare" gör och inte gör.
I mina öron låter det så j.... befängt så det är helt otroligt att tanken på godkännande av något sådant ens finns i någons tanke.

M. mycket v.h. JANKRO.

Finns många Jankro som tycker det är utmärkt. Jag tycker det är en bra ide om det sker på myndighetsnivå. Privata försäkringsbolag kan köpa lämplig info som underlag för framtida premier.
T.ex. är fartkamerorna idag ett skämt. Bilister gasar på bakom kameran, det känner vi alla till. In med utrustning (som finns) som kan logga dig mellan två eller flera kameror. Då blir din medelhastighet intressant. Är den för hög, ja då blir det böter. Är den alldeles för hög, då ryker körkortet. Systemet kan naturligtvis inte se hastighetsöverträdelser som sker under en kortare tid men, som sagt, kör du i snitt för fort så får du stå för konsekvenserna.
Har man däremot GPS-loggning hela tiden då syns allt. Jag tror att vi är på väg dit av flera orsaker, olycksstatistik och miljöskäl bland annat.
Vad finns det annars för bättre metoder att komma åt förare som kör för fort och tror att just dom äger vägen??
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Jag trodde att försäkringsbolag uppfanns av oss för oss med meningen att "gruppen" försäkrade skulle hjälpa enstaka drabbade att inte bära hela kostnaden själv. Vart är vi nu på väg? Jag hoppar över det här ämnet precis som Jappe gjorde...
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Sorry, kunde inte hålla mig. ;-)

Den intressanta frågeställningen är väl "Vad är syftet?"
Ett försäkringsbolag har ett enda syfte med sin existens, att tjäna pengar.

Det finns försäkringsbolag som sammarbetar för att paralellt med att tjäna pengar bidra till ökad trafiksäkerhet/färre dödade (men först efter att vinst säkrats upp), Folksam är ett sådant.

Men syftet med denna övervakningmetod man nu här diskuterar har med stor säkerhet att göra med "att tjäna mer pengar".

Hade däremot samma teknik krävts av myndigheter, som också får bära merparten av alla kostnader kopplat till trafikolyckor och förebyggande åtgärder hade jag haft mycket mer förståelse för ett ev. införande. Men när syftet är att öka vinsten till sina aktieägare finner jag det inte lika lockande av någon anledning.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Hur blev försäkringsbolagen ”the bad guys” plötsligt?
Det är väl självklart att ett försäkringsbolag precis som de flesta andra vill tjäna pengar. Fattar inte varför det i lilla landet Sverige skall vara så fult att göra affärer för att tjäna pengar. Hur många, företag eller privatpersoner, finns det som jobbar gratis eller inte vill ha högre lön eller pension??

Det är också en sund inställning att försäkringsbolagen hela tiden försöker utveckla sina tjänster med syfte att bli mer konkurrenskraftiga genom att leverera bättre/billigare/attraktivare tjänster till sina kunder för att därmed kunna gå med vinst eller t.o.m. öka den. Fler kunder och ökad marginal är det enklaste. Ökad marginal behöver inte automatiskt betyda högre priser för köparen.

Det är ytterst upp till oss som köpare av deras produkter att visa dem vilka tjänster vi vill ha och vad vi är villiga att betala för. Det gör vi enklast genom att välja den leverantör eller produkt som ger oss det vi vill ha. Om bolagen tar fram en tjänst ingen vill ha kan jag lova att den försvinner ganska fort.

Sen om det är bra eller dåligt att man registrerar just våra körbeteenden det är en annan fråga. Både ur ett större integritetsperspektiv och för en eventuell riskanpassning av våra försäkringspremier.
Själv är jag tveksam men det är nog mest för att jag har något att dölja då jag tyvärr ofta kör för fort. Vem vill ”frivilligt” medverka till att förmodligen få högre premie än andra?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Hur blev försäkringsbolagen ”the bad guys” plötsligt?
Det är väl självklart att ett försäkringsbolag precis som de flesta andra vill tjäna pengar. Fattar inte varför det i lilla landet Sverige skall vara så fult att göra affärer för att tjäna pengar. Hur många, företag eller privatpersoner, finns det som jobbar gratis eller inte vill ha högre lön eller pension??

Det är också en sund inställning att försäkringsbolagen hela tiden försöker utveckla sina tjänster med syfte att bli mer konkurrenskraftiga genom att leverera bättre/billigare/attraktivare tjänster till sina kunder för att därmed kunna gå med vinst eller t.o.m. öka den. Fler kunder och ökad marginal är det enklaste. Ökad marginal behöver inte automatiskt betyda högre priser för köparen.

Det är ytterst upp till oss som köpare av deras produkter att visa dem vilka tjänster vi vill ha och vad vi är villiga att betala för. Det gör vi enklast genom att välja den leverantör eller produkt som ger oss det vi vill ha. Om bolagen tar fram en tjänst ingen vill ha kan jag lova att den försvinner ganska fort.

Sen om det är bra eller dåligt att man registrerar just våra körbeteenden det är en annan fråga. Både ur ett större integritetsperspektiv och för en eventuell riskanpassning av våra försäkringspremier.
Själv är jag tveksam men det är nog mest för att jag har något att dölja då jag tyvärr ofta kör för fort. Vem vill ”frivilligt” medverka till att förmodligen få högre premie än andra?

Vem skrev att det är dåligt/fult att tjäna pengar?

Utveckling är bra om det kommer kunderna till godo. Hur ofta inträffar det att en försäkringspremie blivit billigare för dig? För mig har det alltid blivit dyrare (kostat fler kr/tidsperiod).

Det är just registreringen av körbeteendet jag är emot så länge syftet inte är att minska antalet olyckor.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

I vissa stater i USA har försäkringsbolagen tillgång till myndigheternas register över trafikförseelser.
Åker du dit för fortkörning så får du förutom böter, också förhöjd försäkringspremie eftersom du då betraktas som trafikfarlig. I princip blir försäkringen dubbelt så dyr.
Om det gäller i alla delstater vet jag inte.
Om man tänker efter är idén inte så dum, men i Sverige är dylikt förfarande inte tillåtet.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Vem skrev att det är dåligt/fult att tjäna pengar?

Utveckling är bra om det kommer kunderna till godo. Hur ofta inträffar det att en försäkringspremie blivit billigare för dig? För mig har det alltid blivit dyrare (kostat fler kr/tidsperiod).

Det är just registreringen av körbeteendet jag är emot så länge syftet inte är att minska antalet olyckor.

Jag tycker nog att inställningen att bolagen bara är profithungrande parasiter genomsyrar en hel del av inläggen i tråden. Precis som att vi är någon form av offer och inte köpare av deras tjänster.
Och nej, inte sjunker premien direkt ofta av sig själv om man inte är aktiv i sina val och väljer ett bolag man tycker är bättre eller har en bättre prissättning.
Vi har väl alla märkt hur bolagen prissätter i princip samma försäkring helt olika?

Väljer man trots det ett dyrare bolag är det förmodligen för att man värdesätter något annat högre hos det bolaget och är då villig att betala mer för det. Precis som det skall vara.

Är som sagt själv väldigt tveksam till registreringen men ser ju att det skulle bli mer rättvist om dom som kör som idioter och (får vi utgå från) skapar högre skadekostnader får betala mer än dem som kör mer ”vettigt”. Ungefär som att ålder, hemadress, bilmodell och körsträcka redan idag påverkar vår premie. Det verkliga körbeteendet skulle faktiskt bli mer rättvist än dagens trubbiga parametrar.
 
Toppen