• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

En tanke framåt.
Google bygger upp profilbilder, försäkringsbolag och myndigheter likadant, detta för att nyttja på både positiva och negativa sätt.
Vad händer i framtiden när man blivit äldre och förhoppningsvis klokare?
Eller blir man för resten av livet, som i detta fallet, för alltid den den vilda fortkörande personen i försäkringsbolagens ögon.
Och i Googles profilbild på min person av det man skrivit och sökt på, något man för alltid får leva med resten av livet?
Kommer dessa profilbilder ändras i takt med åldern och min förhoppningsvis positiva utveckling.
Krister.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Det hjälper inte mycket med nummerplåt fram. Har föraren hjälm med ex. mörkt visir så ser man inte vem som kör. Ägaren till fordonet kan inte straffas för fortkörning i motsats till P-böter.
Ja så komplicerat är det i Sverige, i vissa andra länder som ex Nederländerna har myndigheterna gjort det betydligt enklare för sig. Där ansvarar alltid fordonsägaren för sitt fordon betr ex fortkörning. Reg ägare/användare får bara hem ett brev (efter 2-3 dgr) med bild på bilen inkl nummerskylt ... samt ev böter/förläggande och har i princip inga möjligheter att "käfta bort problemet".

1997 lånaade jag ut min holländska tjänstebil till en kollega som kört 40-50km/t för fort. Eftersom man rimligen i det läget vet vem som här kört bilen och när, får man då som bilansvarig vidareföra ev konsekvenser till den som då använt bilen, eller att aldrig låna ut bilen mer. Detta är i fall ett enkelt, tydligt och fungerande system oavsett vad man än tycker om konsekvenserna (förtroenden?), dessutom inga problem med ev integritet hos myndigheter.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

När jag skulle låna brorsans hoj o åka till Norge på semester så måste han/vi
skriva en fullmakt annars kunde man åka dit för både det ena och det andra
(dyra böter och som jag kunde förstå. Beslagtagen hoj.) om man
blev stoppad. Detta var på 90-talet. Kanske är lika ännu.
Alla böter som skulle ha blivit, skulle ha skickats till min bror. Den resan gick lugnt och försiktigt. :)

Vad gäller trådens ämne så har jag ingen kommentar, det räcker att få läsa andras.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Lika mycket blir jag skrämd av hur stor bristen på källkritik florerar OCH eget tänkande. Helt plötsligt har NTF blivit någon sorts organisation som står för all fakta och allt annat är fel? Lite lustigt då att NTF de fakto stödjer arbetet med riskutbilningarna.

Nu råkar det ju dock vara så att kunskapen om hastighetens inverkan EFTER att en olycka har inträffat (innan det snabba stoppet) lärs ut och heller inte ifrågasätts i denna tråden...av någon. Trots att vissa tycks tro att så är fallet.

Hastigheten påverkar också oss förare så till vida att vi blir rädda och triggar reflexer som i sig kan vara förödande så till vida att det ofta får att att agera/göra fel utifrån vad som trafiksäkerhetsmässigt hade varit bäst för att reda ut en farlig situation.

Denna insikten i kombination med hur jag/vi som förare i stället bör köra i vissa givna situationer (för att inte starta dessa reflexer, som vi för övrigt inte kan träna bort) kan rädda många liv OCH skador på så väl fordon som materiel.

Tycker man detta låter fel/dumt eller rent av tråkigt kan man välja att låsa fast sig i analysen redan vid att hastigheten är den farliga och den vi skall/bör jobba med.

Vad var och en väljer att tro på och kanske också engagera sig i är upp till var och en, jag lägger inga värderingar vid det. Men kan bara konstatera att grundorsaksanalysen INTE är slutförd vid "Hastighet" som orsak till att en olycka uppkommer eftersom det är föraren som gör mer eller mindre aktiva val för att fordonet ens skall kunna uppnå någon hastighet att tala om.

Jag vet inte om det är lite lek med ord men det är ju konsekvenserna vid en olycka, om man haft hög hastighet, som är det intressanta egentligen. Orsaken till att olyckan uppstår kan ju diskuteras. Men konsekvenserna blir allvarligare och ökar snabbt med högre hastighet. En bils rörelseenergi ökar med kvadraten på hastigheten vilket i klarspråk innebär att om en bil som kör 50 km/tim har en viss rörelseenergi, så har en bil som kör dubbelt så fort, 100 km/tim, fyra gånger så hög rörelseenergi. Och det är rörelseenergin som skrynklar plåten och är problemet. Bilens säkerhetssystem klarar inte vad som helst. Redan måttliga ökningar från t.ex. 90 km/tim till 110 km/tim ger stora förändringar i rörelseenergin. Förutom energin får vi problemet med kortare tid för föraren att göra en vettig manöver för att undvika en olycka, ju fortare man kör. Så för mig är det ganska klart att konsekvenser och hastighet har ett enkelt samband. Sen kan orsaken till olyckstillbudet vara i stort sett vad som helst. Det är ju OM DET SMÄLLER, vi kan vara lite kloka i förväg och minska skaderisken genom lägre hastigheter överallt. Självklart ska det också jobbas med orsaker till olyckor, som kan vara onykterhet, halt väglag, dålig sikt, trötthet, farlig väg ...... och hastighet ( som i sig både kan orsaka en olycka och ge värre konsekvenser).

Så försök inte att förringa effekten av olika hastigheter, bara för att det inte förklarar allt som händer på vägarna. Det är en tillräckligt stor spelare i det här sammanhanget för att vi ska hålla ett öga på den. Om då försäkringsbolag (via någon myndighet) får färddata och sänker premien för "långsammare bilister", utmärkt bra, då finns det kanske penningskäl för några att köra långsammare. Beror förstås på om det blir rejäla sänkningar eller bara fickpengar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Som jag skrev så uteblir jag från ytterligare diskussioner i ämnet loggning, men måste ändå lägga in en bild på hur synen på olika lämpliga och olämpliga förare kontra olyckor har ändrats med åren :p:.
Undrar hur denna förare skulle bedömas av ett försäkringsbolag idag.

Fyllekrock.jpg

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Jag vet inte om det är lite lek med ord men det är ju konsekvenserna vid en olycka, om man haft hög hastighet, som är det intressanta egentligen. Orsaken till att olyckan uppstår kan ju diskuteras. Men konsekvenserna blir allvarligare och ökar snabbt med högre hastighet. En bils rörelseenergi ökar med kvadraten på hastigheten vilket i klarspråk innebär att om en bil som kör 50 km/tim har en viss rörelseenergi, så har en bil som kör dubbelt så fort, 100 km/tim, fyra gånger så hög rörelseenergi. Och det är rörelseenergin som skrynklar plåten och är problemet. Bilens säkerhetssystem klarar inte vad som helst. Redan måttliga ökningar från t.ex. 90 km/tim till 110 km/tim ger stora förändringar i rörelseenergin. Förutom energin får vi problemet med kortare tid för föraren att göra en vettig manöver för att undvika en olycka, ju fortare man kör. Så för mig är det ganska klart att konsekvenser och hastighet har ett enkelt samband. Sen kan orsaken till olyckstillbudet vara i stort sett vad som helst. Det är ju OM DET SMÄLLER, vi kan vara lite kloka i förväg och minska skaderisken genom lägre hastigheter överallt. Självklart ska det också jobbas med orsaker till olyckor, som kan vara onykterhet, halt väglag, dålig sikt, trötthet, farlig väg ...... och hastighet ( som i sig både kan orsaka en olycka och ge värre konsekvenser).

Så försök inte att förringa effekten av olika hastigheter, bara för att det inte förklarar allt som händer på vägarna. Det är en tillräckligt stor spelare i det här sammanhanget för att vi ska hålla ett öga på den. Om då försäkringsbolag (via någon myndighet) får färddata och sänker premien för "långsammare bilister", utmärkt bra, då finns det kanske penningskäl för några att köra långsammare. Beror förstås på om det blir rejäla sänkningar eller bara fickpengar.

Jag förringar inte hastigheten och självklart bör den övervakas (av myndigheter). Men vill vi minska olyckorna, och det tror jag vi alla vill, blir det direkt fel att enkom (som många inkl. Transportstyrelsen) fokuserar på hastigheten som den enda och viktigaste orsaken till att olyckor händer.

Om vi nöjer oss med att stanna vid vår orsaksanalys när hastighet kommit upp som svar på frågan "Varför?" kommer vi aldrig längre i vårt preventiva arbete med att minska olyckorna ute i trafik än där vi är idag.

Det jobbas frenetiskt på många håll med trafikområdena, bilarnas utformning, olika tekniker/stödfunktioner. Detta är självklart bra och inte att förringa men i ärlighetens namn hur mycket har skett i arbetet med oss som förare, oss människor senaste 20-30 åren, inte mycket. Införandet av riskutbildningarna var därför banbrytande när de infördes för ett fåtal år sedan. Dessa riktar in sig på oss som människor, vilket är viktigt då det ju trots allt är vi som styr över fordonens framförande.

På något sätt skiljer vi oss åt i hur vi tänker och därefter agerar. Vissa kan göra olagligt fort hela livet utan att orsaka en enda olycka för vare sig de själva eller för andra.

Självklart har detta också med tur att göra då andra med all sannolikhet har agerat för att undvika olyckor där dessa kört för fort. Sådant sker och krävs, tyvärr, oavsett om alla kör lagligt eller inte (med avseende på hastigheten). Varför?

Vi gör alla misstag oavsett vad vi kör och hur. Och när vi väl gör det krävs extra uppmärksamhet av andra, så till vida det inte handlar om en situation där risken för singelolycka är störst.

Oavsett alla dessa faktorer som spelar in om en olycka skall inträffa eller ej spelar besluten föraren tar väldigt stor roll för OM olycka skall inträffa eller ej. Och vissa tar större risker utan att vara medveten om vilka risker de tar (hit hör självklart också val av hastighet in). Dessa är de som har absolut störst risk för att orsaka olycka (singelolycka eller med andra inblandade).

Är jag/vi medvetna om vilka risker som finns kan vi välja plats/tidpunkt när vi anser risken rimligt liten innan vi bestämmer oss för att köra på ett visst sätt (val av hastighet är EN av faktorerna).

Andelen dödade/allvarligt skadade trafikanter som kör bil har kraftigt minskat senaste decennierna, och det är bra. Tyvärr har inte andelen oskyddade trafikanter som förolyckas/skadas allvarligt minskat i samma omfattning.

De största förklaringarna till skillnaderna mellan dessa trafikgrupper är bilarnas utformning/teknik samt trafikmiljön (som byggts säkrare för redan skyddade trafikanter men på bekostnad av...). Dvs. bilförarna har inte behövt utvecklas för att olyckorna skall minska (detta gäller dock bara personskador/dödsfall).

Att sänka hastighetsgränserna på våra vägar, nu senast i somras då över 400 mil vägsträcka fick sänkt hastighetsbegränsning) minskar antalet dödade/skadade ytterligare (bra!). Samtidigt ökar antalet fordon och antalet mil som vägnäten belastas med.

Trafikverket har länge haft visionen "0 dödade i trafiken". En vision som jag tror de flesta anser är orimlig, faktum är att även Trafikverket verkar överge denna visionen. Orimlig därför att man samtidigt vill ha ett fungerande samhälle. Och för det krävs högre hastigheter än 7km/h vilket innebär att människor skadas vid plötsliga stopp.

Att fortsätta sänka hastighetsbegränsningarna på vårt vägnät (för att till slut hamna på vilken gräns???) är naturligtvis en lösning på problemet olyckor med dödlig utgång och även allvarligt skadade. Men den når bara de som VILL följa reglerna. Påverkade, brottslingar som flyr, unga som påverkas av grupptryck faller tyvärr inte inom denna ramen.

Kort och gott det finns så ofantligt mycket mer att OCKSÅ fokusera på för att minska antalet olyckor än enbart hastigheten. Men hastighet får oerhört mycket fokus pga. konsekvenserna EFTER att en olycka är ett faktum.

Liten passus:
Nästan 50% av alla mc-olyckor med dödlig utgång är singelolyckor (ingen annan inblandad). Vid 167 omkomna motorcyklister konstaterades vid singelolyckorna att hastigheten vid olyckstillfället i de flesta fall varit högre än skyltad maxhastighet. I vissa fall mycket över skyltad hastighet.

Man konstrade i djupstudien, som alltid sker vid dödsolyckor oavsett fordonstyp) att hastigheten vid olyckstillfället inte var högre än att en annan förare med samma motorcykel och i övrigt samma omständigheter (väggrepp, sikt mm.) hade klarat av att undvika olyckan.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.710
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Ja så komplicerat är det i Sverige, i vissa andra länder som ex Nederländerna har myndigheterna gjort det betydligt enklare för sig. Där ansvarar alltid fordonsägaren för sitt fordon betr ex fortkörning. Reg ägare/användare får bara hem ett brev (efter 2-3 dgr) med bild på bilen inkl nummerskylt ... samt ev böter/förläggande och har i princip inga möjligheter att "käfta bort problemet".

1997 lånaade jag ut min holländska tjänstebil till en kollega som kört 40-50km/t för fort. Eftersom man rimligen i det läget vet vem som här kört bilen och när, får man då som bilansvarig vidareföra ev konsekvenser till den som då använt bilen, eller att aldrig låna ut bilen mer. Detta är i fall ett enkelt, tydligt och fungerande system oavsett vad man än tycker om konsekvenserna (förtroenden?), dessutom inga problem med ev integritet hos myndigheter.


Detta vore om det infördes ett mycket olyckligt system. Det skulle betyda att man kan bli tvungen att betala böter för en falskskyltad bil.
Vem som helst kan från ett flertal källor beställa en reg-skylt med vilket nummer som helst.
Och den som själv kör falskskyltat skulle helt kunna strunta i fartkameror och annat eftersom någon annan får betala böterna eller får sitt körkort indraget.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Avarage
En liten kommentar till ditt sista stycke :Liten passus.
Tolkar ditt inlägg som att om dom omkomna hade haft lite bättre utbildning så hade dödsolyckorna aldrig hänt? Kan det inte ha varit så att om gällande maxhastigheter inte överskridits så hade heller inte olyckorna hänt.
Utbildning som bara syftar till att öka körskickligheten leder ofta till att farten ökas i olika sammanhang. Då flyttas ju gränsen till haveri till en högre hastighet med värre konsekvenser.
Åke
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Om man enbart håller sig till att mäta döda i trafiken, så kan man sannolikt tillskriva nyare och säkrare bilar större delen av dessa positiva effekter (inkl mildare skadeeffekter för skadade, vid jämförbar hastighet/situation - gäller dock inte fordonskostnaderna).

Reglerade gemensamma hastigheter (= oavsett vilka) avses köteoretiskt leda till färre situationer typ omkörningar, mm - men bygger självklart på att alla måste hålla sig inom givna hastighetsregler. Det som anses stärka trafikens regler och då minska omkörningsrisker är t.ex förhatliga omkörningsförbud resp vajerräcken (pga att vissa av oss har dåligt omdöme och använder sig av egna individuella regler/ex hastigheter).

Ökande fart i sig påverkar sannolikt "olycksantalet" mindre, än det faktum att så många inte accepterar(!?) systemets spelregler med att avvika från gällande hastighetsregler och därmed skapar "oönskade risksituationer"!

Här kan säkert försäkringsbolagens premier enligt "rubricerat förslag" påverka plånboken i utbildande syfte och därmed påverka oss alla till bättring!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Detta vore om det infördes ett mycket olyckligt system. Det skulle betyda att man kan bli tvungen att betala böter för en falskskyltad bil.
Vem som helst kan från ett flertal källor beställa en reg-skylt med vilket nummer som helst.
Och den som själv kör falskskyltat skulle helt kunna strunta i fartkameror och annat eftersom någon annan får betala böterna eller får sitt körkort indraget.

Risken att bild på bilen, färg, modell, tid, plats, mm kan paras ihop med falsk skylt vore nog som att dra högsta vinsten på lotteri.
Finessen är att myndigheterna flyttar över eventuell bevisföring på bilägaren som i ett sådant läge nog kan bevisa att bilen inte var på plats när förseelsen skedde.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.710
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Risken att bild på bilen, färg, modell, tid, plats, mm kan paras ihop med falsk skylt vore nog som att dra högsta vinsten på lotteri.
Finessen är att myndigheterna flyttar över eventuell bevisföring på bilägaren som i ett sådant läge nog kan bevisa att bilen inte var på plats när förseelsen skedde.
[/QUOTE

Hej igen
Jag kan ju ha fattat fel men vad jag förstod av texten så skulle det räcka med en bild på nummerskylt och bil. Är det då någon annan som kör med ens eget nummer så skulle ju bevisbördan hamna på en själv och det kan bli svårt att bevisa eftersom man redan är dömd. Det nämndes också i inlägget att det i princip inte gick att ändra på.
Nej det är inte alls svårt att para ihop rätt färg och årsmodell med ett specifikt reg-nummer. Alla uppgifter om detta finns på bilregistret.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag fått tillstånd att lagra ditt körbeteende

Detta vore om det infördes ett mycket olyckligt system. Det skulle betyda att man kan bli tvungen att betala böter för en falskskyltad bil.
Vem som helst kan från ett flertal källor beställa en reg-skylt med vilket nummer som helst.
Och den som själv kör falskskyltat skulle helt kunna strunta i fartkameror och annat eftersom någon annan får betala böterna eller får sitt körkort indraget.

Samt att målvakter lär bli ännu mer populära,
även hyrbilar m.m. lär öka i popuraritet, ifall ägaren anses skyldig till olika överträdelser.
Dock kan man idag strunta i fartkameror ifall man vill, oftast är det bara att fälla ner solskyddet ordentligt, alternativt bära en burka ifall man vill vara 100% säker.
Idag kollar man reg. ägare samt folkbokförda på samma adress, kan ingen identifieras så går händelsen i soporna.
Jag har testat fartkameravarnare och förvånas över att så många kameror är inaktiva, har även fastnat på bild på Tjörn, kostade 1600kr tror jag det var, 76 på 70-sträcka.:oops:
 
Senast ändrad:
Toppen