• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring

F

F.d. 53078

Guest
Skall själv försäkra en bil nu i Sverige, tittade på en massa olika försäkringar och har fått en massa olika offerter.
Har fastnat för ett bolag som heter Paydrive. Dom sätter i en GPS i bilen och sedan betalar jag endast dom milen som jag kör. Den mäter okså om jag överskrider hastigheten och ger dyrare försäkring om jagkör som en vilde.

Funderar på att det skulle vara enbra försäkring för en husbil som inte rullar så mycket ?

Någon som har erfarenhet om detta ?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Försäkring

Det är nog inte så bra som det låter. Mitt tips är att du tittar på andra försäkringsbolag. Allt handlar ju om att få så billigare skatt- & försäkringskostnader som möjligt. Så här har jag gjort, hel- & avställningsförsäkring i Länsförsäkringar & trafikverkets app i telefonen. Det är busenkelt, jag ställer av & ställer på med telefonen & allt sker med automatik.
Ingen skatt & avställningsförsäkring när HB'n är avställd & tvärs om när jag ställer på. Det fungerar så här oavsett vilket bolag man använder.

Bennie
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Försäkring

Ja allt är med,
Jag har acepterat försäkringen och kommer här at rapportera hur den är.
Den är inte till min uss utan till min personbil. En Volvo V70 2014.
Dom har skickat GPS som skall installeras. Jag har betalt 59kr som ett godkännande, sedan drar dom 338kr ifrån mitt konto om jag inte "olagligt" vad dom kan mäta med GPS. Troligen kan dom endast mäta hastighet och antal körda km. Händer det en olycka kan dom troligtvis okså se kamerans inspelning precis innan olyckan.(men få bilar har kameror).

Komer med uppdatering

Jag kan avsluta försäkringen när jag vill ingen bindningstid, så varför inte prova. Kanske jör jag en dummhet, men det är av dummheter man lär sig...

Ny försäkring övervakar din bilkörning | Allt om Bilar
 
F

F.d. 53078

Guest
Har nu Paydrive och jag är nöjd. Varje månad kommer det exakt hur jag har kört, Var, när och hur. Min körstil ligger på Ca 97% av laglighet, vilket är mycket bra
Det kommer snart en uppdatering så att jag kan se i min telefon var bilen är live. Skulle bilen bli stulen, kan informerar försäkringsbolaget var bilen befinner sig. På grund av detta skall jag göra en förgrening och gömma GPS dosan som är kopplad i OCR uttaget.

Nu kommer det viktiga, Jag hade en skada i söndags : Skulle till Willys och handla, och i från parkeringen på andra sidan kommer det en bill i sakta fart ned mot trotoaren mot vägen där jag står och skall parkera. Bilen kör över trotoaren och rakt mot min bil. Jag ser at den inte kommer att stanna så jag stampar ned gasen i botten så att mina däck skriker som en Hollywood film. Men bilen slog emot mitt bakstycke och river sönder kofångaren. I bilen fanns det ingen förare och den var låst. Manuell växellåda oc i friläge. Väntar i en timma på bilens ägare och efterlyser på Willys PA system, men ingen förare. Tar foton och åker sedan hem.

Ringde till Paydrive dagen efter och dom verkar mycket hjälpsamma. Dom gav mig nummret till bilens ägare som jag ringde till. Dom beklagade var som hade hänt och kontaktade sitt bolag.
Min bil vill dom ha en offert ifrån en verksatad som kan göra jobbet ordentligt helst CABAS ansluten. Väldigt nära mig finns det en plåt och lackverkstad som jag kontaktede inte CABAS ansluten. Han vill lacka en liten osynlig buckla och repa samt reparera kofångaren. Paydrive anser att kofångaren inte skall repareras utan bytas till en helt ny samt lacka hela den biten som har en repa och en liten mjuk buckla.

Detta tycker jag är mycket bra av mitt försäkringsbolag. Dom säger att bilen skall vara som den var precis innan olyckan, och inget som kan spricka av en dålig reparation.
 
Toppen