• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring, vilket bolag?

F

F.d. 56025

Guest
Hej

Då det nu snart är dags att hämta vår 1a husbil en Pilote 756 så undrar jag vad ni har för erfarenheter vilket försäkringsbolag man ska välja. Är ju en liten rörig marknad men tänkte ni som har längre erfarenhet kanske har något tips.
Tack på förhand och trevlig helg på er :)

//Nicklas
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Försäkringar kan liknas vid en djungel, nästan omöjligt att hitta rätt.
 

Hasses Dethleffs

FD HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2022
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Jämför de olika bolagen och läs det finstilta , de flesta bolag har någon typ av samlingsrabatt på sina försäkringar.
Jag har Folksam och sett trådar här tidigare där de flesta har olika bolag.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Min erfarenhet är att det inte är någon större skillnad i service så länge man håller sig till de mer etablerade bolagen. Däremot kan det skilja stort i premie mellan dem för i princip samma skydd.

Mitt förslag är att du först kontaktar alla de "stora" bolagen för att få ett pris.
Det som kan få premien att variera hos samma bolag är ofta vilken nivå på självrisk på vagnskada man väljer. Se till att få med de olika priserna/självriskerna i jämförelsen.

Kontrollera och jämför sen villkoren och se vad som är viktigt för dig.
Det som kan skilja är bl.a. självriskmodellen på glas, vad i bodelen som täcks och reseförsäkring. Finns säkert något mer.

Sen är det bara att väga prisskillnad mot eventuell skillnad i innehåll. Bli inte förvånad om den bästa försäkringen visar sig vara tusenlappar billigare än den sämsta. Det finns ingen riktig logik i prissättningen.
 

Hasses Dethleffs

FD HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2022
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Hur dyr är era försäkringar ?

Jag betalar just över 400 / månad helförsäkring Folksam och backup hos OkQ8

Hasse
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Jag har vid ett par tillfällen fått mycket bra hjälp av Compricer, både med bilförsäkring och elavtal.
De hittade t ex en bilförsäkring (personbil) jag troligen aldrig hade funnit på egen hand.
 
Senast redigerad av en moderator:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring, vilket bolag?

För oss gick det inget bra med husbilen.
Fyllde i uppgifterna på nätet, sen ringde jag ändå till det bolag vi har personbilen försäkrad i, Trygg Hansa "Fiatförsäkring" fick ett kostnadsförslag på 5500kr.

Senare ringde en Nissesäljare från nätet och sa: Eftersom husbilen är precis är importerad blir det alltid en högre försäkring, 11000/år.
Jag sa att Trygg Hansa erbjöd oss försäkring för 5500kr/år, konstigt svarade säljaren, ingick ditten å datten började han som sitt försvar. Vet inte men vi valde iallafall Trygg Hansa.

Det jag ville få fram, lita inte på alla jämförelsesajter på nätet.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Försäkring, vilket bolag?

I mitt fall rörde det sig om ungefär samma tal, men omvänt. "Alla" försäkringsbolag ville ha ca 10 -12 000:-, men Compricer fann Gjensidige som i mitt fall kunde försäkra personbilen för ca 5 500:-.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Det är aldrig fel att förutom kostnaden även jämföra villkoren. Det gäller att hitta kombinationerna i försäkringarna som är bäst för hur jag lever och nyttjar mina prylar och fordon i nuet.
Och vad det gäller företag som Compricer så tror jag inte att de har koll på olika avtal som finns med olika klubbar och föreningar, även om de säkert kan ge bra förslag.


Hälsn. Krister.
 

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Hej!
Tänker ni vara utomlands mer än 45 dagar, tänk på att sjukförsäkringsdelen i hemförsäkringen räcker inte längre. Det är mycket dyrt att komplettera.
HBK har ett avtal med Folksam som ger oss försäkringsskydd i 6månader,det är värt åtskilliga tusenlappar.
 

//GG

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
20059
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Ny husbil. -16

3850 kg
130 hk
pris 610 000
Självrisk 3000 vagnsskada.


Länsförsäkringar

6100 Helförsäkring
700 avställning
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Hymer 2015 3500 kg.

Folksam: 7800 för fullflång-allt försäkring, assistans etc. rubbet.

Helt ok, och bra eftersom jag gillar Folksam och ffa deras aktiva konsument och miljöarbete. Har haft anledning att nyttja försäkringen förut och allt var mkt smidigt. De ringde tom upp efter ett inbrott i bilen utomlands och undrade om allt var bra och om vi behövde hjälp, om vi var känd oss tvungna att avbryta semestern för det fanns stöd att få i så fall. Tyckte jag var trevligt gjort..

N.
 

//GG

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
20059
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Ny husbil. -16

3850 kg
130 hk
pris 610 000
Självrisk 3000 vagnsskada.


Länsförsäkringar

6100 Helförsäkring
700 avställning

3850 kg
130 hk
pris 610 000
Självrisk 5000 vagnsskada.


Länsförsäkringar

5500 Helförsäkring
700 avställning
 

Hasses Dethleffs

FD HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2022
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Det verkar påverka vart man bor enligt de skillnader som är skrivna här.
Dethleffs 7871 - 10
5000 kg
157 hk
3000 självrisk
5300 / år inkl backup

Hasse
 
Senast ändrad:

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring, vilket bolag?

3850 kg
130 hk
pris 610 000
Självrisk 5000 vagnsskada.


Länsförsäkringar

5500 Helförsäkring
700 avställning

Hej!
Jag har TRE KRONOR genom banken, och bet 11287:- så det börjar bli lite mycket.men det ingår mycket, ingen självrisk vid punktering, bränslestopp, och lite annat, men det är väl inte så ofta det händer, själv risken är 2500:-
HB är 2015 och väger 4250 // Kenneth
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Försäkring, vilket bolag?

6,7 ton Dethleffs Globetrotter xxl A9000 2008. Länsförsäkringar, trots hemförsäkring, 10780 kr. Folksam 5780 kr.

Anders
 
Toppen