• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring - känner mig vilsen!

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Motormännen var billigast för oss på våra senaste husbilar. Tyvärr har de en maxgräns på 4250kg så nuvarande husbil kunde inte försäkras när vi valde att öka totalvikten från 4000 till 4500kg. Tråkigt när det är samma bil...
 
F

F.d. 55374

Guest
Ledsen om jag gör Dig besviken Pelle, men Konkurrensverket tittar på Folksams agerande vid skador och deras styrning. Det är bara att gratulera Dig då Du fått skadenummer utan besvär. Dessutom gör Folksam skillnad på sina kunder, en del får och en del får inte igenom sina önskningar beträffande verkstäder. Detta stämmer, då jag jobbar med skador åt försäkringsbolagen. Min önskan vore att HBK försöker få ett avtal med CaravanClubs försäkringar. Hälsningar Göran Hellman.

Varför Caravan Clubs försäkring ?
Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Enligt min uppfattning så är det en bra försäkring för oss med mobilt leverne. Har även läst i tidigare trådar här att det är fler som har den uppfattningen. Hälsningar Göran Hellman
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Har av folksam fått en premiehöjnining i år på över 2000 i princip exakt samma summa som var helkundsrabbat+hbk rabbat.
Känns som dom är ganska nöjda med avtalet med hbk och tror dom sitter säkert med så många kunder i samma avtal att man efter ett år eller två helt enkelt gör en höjning motsvarande rabatten man lockade med.
Förstår att det ligger massor av arbete bakom avtalet men känns som det vore dags att se över det för som det nu är så är det bara reseförsäkringen som verkar bra, och den är inte aktuell att utnyttja inom tio år för oss.
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Har Folksam husbilsförsäkring , helförsäkring + assistans . Betalar 6325:-/år med medlems och samlingsrabatt. Har villa och hemförsäkring hos Folksam. Husbilen är en 2017 och 3,5 ton.
 

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Det stämmer inte alls!
Jag har fått lämnat till den verkstad jag tyckt varit bäst varje gång utan invändning från Folksam.
Ringt Folksam fått skadenummer direkt lämnat bilen till verkstan dom har fotat skadan och fått ok varje gång.
Huvudsaken för Folksam är att verkstaden är godkända av Folksam så kolla det först.
/Pelle
 
F

F.d. 55374

Guest
Är det någon som vet hur mycket skillnaden är i premie mellan en
relativt ny bil o en 15 år gammal bil.
Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Göran Hellman. Jag håller med dig om Folksam. Vi har alla våra försäkringar hos dem. Jag har fått utnyttja våra försäkringar ett antal ggr under åren. Aldrig att det är några problem med dem. Utan istället beröm för deras smidighet. Nyligen så fick jag ett stenskott i vindrutan (stor i ögonhöjd) på min husbil. Inga problem att lämna den på närmsta ställe. Visserligen måste Folksam godkänna företaget. Men det är aldrig några problem.
Jag frågade dem en gång varför. Svaret blev att de vill ha bort blufflagningar hos oärliga "kompisföretag"
 

fiat15burstner

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12640
Medlemskap
2024
IF höjde min försäkring i fjol med 26%. Bytte till Länsförs, betydligt billigare. Dock ingår ej assistensförs utan får kompletteras med e. Is Falck!
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Visst är det så att försäkringar för de allra flesta rör en materia som inte är så rolig att ge sig på, men det underlättar om man parerar med lite ilska och tid. Igår fick vi förnyelseavi från Folksam på vår husbilsförsäkring. En höjning med omkring 15 procent till över 14.000 kronor.

Några timmars jobb och ett tiotal telefonsamtal nu på morgonen ledde till en kostnadssänkning på 6.028 kronor för ett år. Självriskerna för de olika momenten var näst intill identiska (skilde - om jag minns - rätt 300 kronor för branddelen) och villkoren i sig är lika.

När jag ringde till Folksam och sade upp vår tidigare försäkring passade jag på att fråga varför det skett en så stor höjning hos dem, varpå fick ett väldigt artigt och trevligt svar att det berodde på att man höjde för alla eller i stort sett alla (!?). Fick - som också andra påpekat - samtidigt känslan av att Folksam vilar tryggt i vetskapen om att man sitter ganska säkert genom "ett avtal med Husbilsklubben", som tjänstemannen hänvisade till. Tror, liksom andra här på forumet, att det kan vara dags för omförhandling eller förhandling med fler parter än Folksam (om det är formellt möjligt).

Folksam har dock under de två år vi haft försäkringen hos dem varit bra och serviceinriktade att ha att göra med vid de två skador (lack- respektive glasskada) vi haft. Inga problem vid något av tillfällena och sådan service är vi villiga att betala för, men inte med en så stor differens som 6.000 kronor om året.

Min erfarenhet blir således denna:

1. Avtalstexten i försäkringsvillkoren är näst intill identiska för de flesta bolag jag kollade
2. Innehållet bestämmer man ju till stor del själv, men de olika momenten kallas ju samma sak och självriskerna kan därför lätt jämföras (den egna riskbedömningen får man rannsaka sig själv om)
3. Servicenivån vid ett eventuellt skadefall vet man inte förrän efteråt, men här kan man höra med andra hur behandlingen varit (t ex här på Forumet)
4. Sammantaget blev till slut vårt beslut baserat på två faktorer, dels ett någorlunda stort och känt bolag och dels (och kanske framför allt) premien.

// J Peter
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kan det vara så att höjningen är helt eller delvis individuell, flera dyra skador, högre premie?
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Kan det vara så att höjningen är helt eller delvis individuell, flera dyra skador, högre premie?

Kan bara svara för min egen del, eftersom det var det som i förstone slog också mig, men på direkt fråga till Kundtjänst blev svaret nej, absolut inte - riskbedömningen sticker inte ut och det har inte gjorts någon individuell bedömning som föranleder höjningen, med fortsättningen att det är en del av de generella höjningarna; några träffas inte alls men de flesta får en höjning på upp till 25 procent (och i något fall till och med högre om jag fattade rätt). Det var inte så lätt att svara på frågan vad det var som styrde höjning eller ej, men generellt var det ungefär: "det beror på hur mycket vi måste betala ut till husbilar under föregående år". Ungefär. Detta var som jag uppfattade det hela. Hade tre samtal med Kundtjänst i frågan.

För fullständighetens skull: stenskottet kom från en mötande lastbil på asfaltväg och lackskadan (och där var orsaken helt och hållet jag) kostade 6.988 kronor.

// J Peter
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tänkte att en glasskada på din bil är väl 70-80' eller mer, sedan en lackskada på det, inte lätt att räkna hem oavsett premie?
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Jag tänkte att en glasskada på din bil är väl 70-80' eller mer, sedan en lackskada på det, inte lätt att räkna hem oavsett premie?

Helt riktigt, men om varje försäkring ska vara lönsam i sig behöver man ju ingen försäkring. Alltnog, mitt svar var för att ge en bild på hur vi resonerade, nämligen att villkoren hos de olika bolagen är mycket lika och att det till slut var premien som fällde avgörandet.

// JPeter
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo jag förstod det, men när man läser om t.ex. alla glasskador och andra skador som ju ofta är mycket dyra på husbilar, och sedan är självrisken 1500:- , då kan man ju förstå om man börjar ändra både premier och villkor. Om det är några som är bra på att köra statistik är det försäkringsbolag. För min del tror jag att alla bolag har en glassjälvrisk på typ 3000kr plus 35% eller liknande snart. Kanske på annat också, annars skjuter premierna ännu mer i höjden istället.
 
Toppen