• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring Caravan club vs. Länsförsäkringar

M

mats15

Guest
Vilken försäkring tycker ni är bäst?
Har Länsförsäkringar själv men den har dragit i väg i pris endel.

Mats
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Inte svar på din fråga, men:
Länsförsäkringar består av 23 olika länsbolag. De skiljer sig åt betr. både villkor och premier, så de går inte att jämföra "rakt av"
Jag har LF Älvsborg, och jag har också märkt att premierna dragit iväg.
Ex.vis avställningspremien ökade 35 % 2019 ☹️
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.676
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Inte svar på din fråga, men:
Länsförsäkringar består av 23 olika länsbolag. De skiljer sig åt betr. både villkor och premier, så de går inte att jämföra "rakt av"
Jag har LF Älvsborg, och jag har också märkt att premierna dragit iväg.
Ex.vis avställningspremien ökade 35 % 2019 ☹
Har Dina försäkringar tror dom ä billiga
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vi bytte faktiskt förra året, från LF-Gävleborg till CC/Water Circle. Priset var ungefär det samma, men deras dubbelt så långa reseförsäkring som gäller trots att bilen står avställd blev orsaken till bytet. Vi har sedan haft oturen med en parkeringsskada och en vindruta som blivit utbytt, löstes helt utan problem, men vi har nog varit en eländig kund det gångna året.

Utifrån våra erfarenheter vill jag rekommendera CC´s försäkring. LF är säkert också bra, men har inga erfarenheter hur de fungerar om man får en skada.

TommyD
 
Senast ändrad:

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Har LF försäkring på husbilen sedan 8 år. Före det hade vi några husvagnar försäkrade. Kan inte uttala mig om priset. Har haft en skada på husvagn och två skador på husbilen. Alla skador har hanterats på bästa sätt.
 
M

mats15

Guest
Hur funkar avställningsfförsäkringen? Som hos LF?
Kommer å kolla upp CC under veckan
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Var det enbart byte av husbilsförsäkring? Inga andra försäkringar?
Du får alltid bättre pris om du har alla dina försäkringar i samma bolag och enklare hjälp vid en skada som kanske både berör bil och lösöre. För att man ska få det långa reseskyddet hos CC krävs att du har både husbil och hemförsäkring där och är medlem i CC.
Själv har jag haft alla mina försäkringar där i 3-4 år och är mycket nöjd. Har visserligen bara haft en liten skada orsakad av motparten men alltid fått snabbt och trevligt bemötande när jag haft anledning kontakta dem. För min del har jag sparat stora summor på att kunna bo i husbilen medan den varit avställd med bibehållet reseskydd. LF var aldrig ett alternativ för mig. Jag kör ibland med min särbo och LF har en självrisk på 10.000kr om någon som inte är skriven på bilens adress kör den.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Du får alltid bättre pris om du har alla dina försäkringar i samma bolag och enklare hjälp vid en skada som kanske både berör bil och lösöre. För att man ska få det långa reseskyddet hos CC krävs att du har både husbil och hemförsäkring där och är medlem i CC.
Själv har jag haft alla mina försäkringar där i 3-4 år och är mycket nöjd. Har visserligen bara haft en liten skada orsakad av motparten men alltid fått snabbt och trevligt bemötande när jag haft anledning kontakta dem. För min del har jag sparat stora summor på att kunna bo i husbilen medan den varit avställd med bibehållet reseskydd. LF var aldrig ett alternativ för mig. Jag kör ibland med min särbo och LF har en självrisk på 10.000kr om någon som inte är skriven på bilens adress kör den.
Jo det var av bl a de skälen som du beskriver som jag undrade.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Som tidigare skrivits så kan man inte bara säga ett pris på LF beroende på ort. Har varit i kontakt med cc vid flera tillfällen o aldrig har dom varit billigare än LF Uppsala. Har ingen nytta av vissa fördelar där.
Däremot otroligt nöjd med LF efter att jag fick en stroke i Tyskland för några år sedan med ersättningar o transporter.
 

Gôttåleva

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
18589
Medlemskap
2024
Bytte bort Länsförsäkringar för ett par år sedan då jag fick en rejäl premiehöjning ett år. De förklarade att det berodde på att jag bor i Tynnered, Västra Frölunda vilket räknades som ett högriskområde. Att jag förklarade att husbilen stod parkerad på inhägnad parkering på annan ort spelade ingen roll. Det räknades bara var jag var mantalsskriven. Har nu Caravan/Watercircles och är jättenöjd. Fick ringa bärgare i våras för att få starthjälp när batteriet dött, och det kostade mig ingenting.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Min erfarenhet säger att det egentligen inte spelar någon roll vilket försäkringsbolag man har. Alla höjer premierna efter hand, inte bara för att allt blir dyrare med tiden, ökad skadefrekvens etc. Jag har under de senaste åren haft flera olika försäkringsbolag och de har alla samma taktik. De lockar nya kunder med låga premier och höjer efter hand, först lite och sedan allt mer. De hoppas mycket på att många kunder inte orkar att jaga nya försäkringsbolag hela tiden. Alltså, trogna kunder är inget som premieras. Jag kollar över marknaden vart annat år för att se vem som har den billigaste försäkringen, inte bara för husbilen utan också för den vanliga personbilen. Förra året hade Dalarnas försäkringsbolag (Länsförsäkringar) den billigaste för mig med de krav jag har, exempelvis fast självrisk för glasförsäkring.

Folksam tror jag är ett fall för sig, då de har chockhöjt premierna för några år sedan, inte bara för mig (vilket fick mig att genast byta bolag), utan för många andra också, vad jag har läst mig till. Detta kan ju ha att göra med att de kom fram till att husbilar är trafikosäkra och även särskilt dyra att laga., Det förstnämnda gick de ju sedan ut i massmedia med.

Mina erfarenheter om hur man blir bemött vid skadereglering är; vilken service man får beror på vilken skadereglerare man som blir handläggare. Jag har blivit bemött på väldigt olika sätt från samma försäkringsbolag, även någon gång i samma skadereglering.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Har CC på husbil o bil. Har försökt få offert från LF Kronoberg, men de har vägrat offerera husbilen då vi inte har något annat hos de. Jag svarade att då det är min dyraste försäkring så måste priset på husbilsförsäkringen vara intressant för att jag ska överväga att flytta hus o andrabilens försäkring. ( Har bil genom jobbet).
Men det kunde de inte göra så jag vet inte om de är konkurrenskraftiga.

Bytte bort Folksam häromåret när de chockhöjde premien.
 
R

RobbeS

Guest
Förhandlar varje år med LF och har hitintills lyckats få ned priset rejält. Gör man inte det höjer alla bolag premien då det är dags att förnya. Vi har dock två bilar, husbil, hus och sommarstuga försäkrade där. Inte hittat något billigare trots många samtal.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Bra fråga. Vi flyttade båda försäkringarna, husbil och hus. Försökte förhandla med LF innan men det var tvärstopp.
Tack för svaret! Det är ju lite av problemet eftersom LF är bra på hus, i alla fall här på vischan. Så helheten måste man förstås ta hänsyn till. Och som nån skrev LF är många bolag utan central prissättning.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Tack för svaret! Det är ju lite av problemet eftersom LF är bra på hus, i alla fall här på vischan. Så helheten måste man förstås ta hänsyn till. Och som nån skrev LF är många bolag utan central prissättning.
Vi fick kraftigt sänkt premie på husbilen men även på huset så för oss blev helheten bra. Bor i Kungsbacka kommun, lite på vischan.
 
B

Bobar

Guest
Har WaterCircles försäkring på husbilen. Mig veterligen enda bolaget där man får bo i en avställd bil. Har nu blivit permanent boende i husbilen och mycket av det skydd jag hade via hemförsäkringen har nu försvunnit. Har ett standbytält modell Vivaldi och har nu fått ett ganska lågt maxtak på ersättning.
Hur gör ni som bor permanent och är skriven på campingplatsen?
 
F

F.d. 4220

Guest
Dina har också en husbilsförsäkring där man får bo i avställd bil.
Och då premien är samma när bilen är avställd, så skulle jag tro att Gjensidiges försäkring också fungerar.
 
Toppen