• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fördel att omreg. lätt lastbil till PB 2?

F

F.d. 51614

Guest
Hej!

Jag har köpt en Citroën Jumper 2004 som för tillfället är registrerad som lätt lastbil.
Den ska byggas om till boplats med kök, säng, toalett osv. Jag har ringt runt för att fråga om regler kring omregistrering, men blir bara runtskickad, så jag provar här istället.

1. Om jag monterar inredning för boende och vikten fortfarande är under 3,5t, måste jag omregistrera den till pb 2 eller kan jag ha den kvar som lätt lastbil? Isåfall, finns det några klara fördelar/konsekvenser med de två olika klasserna?

2. Jag fick veta att om jag ska registrera om den till pb 2 måste bilen ha öppen planlösning, vilket innebär att det måste vara fri passage från förarplats till boyta. För tillfället har bilen en passagerarsoffa som blockerar hela bredden på bilen, samt en skiljevägg mellan förarhytt och skåp. Kan jag ta bort skiljeväggen och byta sätessoffan mot ett enkelsäte för att kunna få omregistreringen godkänd? Om jag kan ha bilen kvarreggad som lätt lastbil, kan jag då fortfarande montera bort skiljeväggen (en tunn skiljevägg som inte påverkar bilstabiliteten utan bara monterad med skruvar)?

Mycket tacksam för alla svar jag kan få!

Mvh
Philip
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Bästa sätter är att köra till din besiktning station och prata med en besiktningsinsjör så får du veta hur du ska göra. Det är de bästa eller ringa , men prata med dem som ska göra eventuellt en reg besiktning så blir det inga missförstånd.
Mats
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Om bilen byggs om från lastbil till husbil (enligt Transportstyrelsens specifikation för husbil, Personbil - Transportstyrelsen) SKALL den registreringsbesiktigas i sitt nya utförande.

Efter 1/5 2006 SKALL alla husbilar registreras som Personbil, och då hamna i "Klass II".

Pålle
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
En annan skillnad är tillåten hastighet, bil vs lastbil.

Att det skall vara fri passage mellan bodel och förarplats kan inte stämma.
Se på alkovbilarna.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Lätt lastbil får väl följa hastighetbegänsningen, men inte tung lastbil. Som sagt hör med en besiktningsinsjör så får du veta vad som gäller för ditt fordon.
Mats
 

Halle

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1217
Medlemskap
2026
Hej!

Jag har köpt en Citroën Jumper 2004 som för tillfället är registrerad som lätt lastbil.
Den ska byggas om till boplats med kök, säng, toalett osv. Jag har ringt runt för att fråga om regler kring omregistrering, men blir bara runtskickad, så jag provar här istället.

1. Om jag monterar inredning för boende och vikten fortfarande är under 3,5t, måste jag omregistrera den till pb 2 eller kan jag ha den kvar som lätt lastbil? Isåfall, finns det några klara fördelar/konsekvenser med de två olika klasserna?

2. Jag fick veta att om jag ska registrera om den till pb 2 måste bilen ha öppen planlösning, vilket innebär att det måste vara fri passage från förarplats till boyta. För tillfället har bilen en passagerarsoffa som blockerar hela bredden på bilen, samt en skiljevägg mellan förarhytt och skåp. Kan jag ta bort skiljeväggen och byta sätessoffan mot ett enkelsäte för att kunna få omregistreringen godkänd? Om jag kan ha bilen kvarreggad som lätt lastbil, kan jag då fortfarande montera bort skiljeväggen (en tunn skiljevägg som inte påverkar bilstabiliteten utan bara monterad med skruvar)?

Mycket tacksam för alla svar jag kan få!

Mvh
Philip
Hej om du har den kvar som lätt lastbil ska väl lastförskjutningsskyddet vara kvar mellan förarhytt och lastutrymme så det måste nog bli en pb2 /halle
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är på tyngre husbilar skillnaden är stor,
Jag reggade om min husbil 2014 från tung lastbil till pb2, (sambon saknar c-kort).

Skatt som tung lastbil 2400kr/år
Skatt som pb2 5640kr

Totalvikt 5990kg
 
Toppen