Knut
FD HBK Medlem
Du har ikke mange km til grensen
Sønnen vurderer å bytte ut sin 4 år gamle Tesla S85D, men tester forskjellige biler nå - alle elbiler. Får se om det er noe nytt når jeg er i Norge en tur i mai.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Autopiloten går inte att aktivera om det inte framgår tydligt var vägens filer är. Ibland blir man förvånad hur duktiga kamerorna och dataprogrammet är, men helt snötäckt väg klarar den inte. Än. Man får köra själv eller vänta på plog- och saltbilen. Gissar på att ingenjörerna prioriterar de miljoner kunder som har mestadels barmark framför några tusen kunder i norra norden.
År det tråkigt att kunna ha samtalston i 225 km/h?Ovanligt att inte höra motorljud, och lite tråkigt.
Teslan ville vara med i nästan 6 minuter sen larmade den, tråkigt på en så dyr bil![]()
Man brukar benämna bilar efter det bränsle som dom drivs med ex gasbil,bensinbil och dieselbil. Eftersom el inte är ett bränsle kanske kolbil eller uranbil skulle vara mer passande eftersom dessa bränslen dominerar vid el-generering.
Jag har svårt att se att självkörande bilar skall kunna fungera ute i vanliga vardagstrafiken innan alla vägar är helt anpassade för det. Med anpassade menar jag helt avskärmade från allt runt omkring. Nästan som en tunnelbana över jord. Lär dröja många många år.
Vem vill sitta med näsan i instrumentbrädan bara för att bilen tvärnitar på motorvägen bara för att en plastpåse blåser in på vägen eller för att det finns kossor eller hästar som rör sig mot vägen i en hage precis bredvid.
Finns massor med exempel där den mänskliga hjärnan behövs för att kunna tolka miljön och dra rätt slutsatser.
År det tråkigt att kunna ha samtalston i 225 km/h?
Jag hörde inget larm förutom att standarddäcken protesterade i de värsta kurvorna.
Kanske det som för tekniken framåt?I vissas värld krånglar den aldrig
Du kan ha rätt men på elbilar är det nog motorn som bromsar, ibland till stillastående.Tydligen var det bromsarna som larmade på överhettning, de är troligen inte dimensionerade för extrem körning, men väldigt bra presterat ändå, bara 10sek. efter modell S![]()
Kanske det som för tekniken framåt?
Du kan ha rätt men på elbilar är det nog motorn som bromsar, ibland till stillastående.
Autobroms med fotgängardetektering är mer eller mindre standardutrustning på nya bilar. Har aldrig hört att de tvärnitar för hästar i hagar eller plastpåsar i vinden. Däremot stolliga människor som bromsar när de inte skall, och inte bromsar när de borde finns det gott om!
Går det att provköra en Tesla någonstans?
Nej, exakt samma teknik! Bara att radarn har fler lober och snabbare processorer till kamerorna. Det finns så vitt jag vet bara ett par underleverantörer och de säljer hela systemet som ett paket som biltillverkaren integrerar. Från systemet kommer avstånd, riktning och klassificering av föremål t.ex bil, fotgängare, älg, hastighetsskylt, sedan är det upp till biltillverkaren att programmera order till bilens övriga system, t.ex. varning i instrumentklustret eller full broms.
Ibland klassificerar systemet fel, men det är inte så vanligt, och en plastpåse blir inte en älg. Ett uppmärksammat fall var en Tesla som körde under en vänstersvängande trailer, då den klassade lastbilens sida felaktigt, den trodde det var en stor vägskylt... Lastbilschaffisen skulle inte svängt vänster där han gjorde, och trailern hade inget underkörningsskydd, så radarn såg "fri väg" under trailern.