"endast 30 mil räckvidd" tillåt mig småle.

Jag körde 5000 mil på tre år med en bil som hade 12 mil räckvidd. Om man körde långsamt.
Om man gnäller över att man måste stanna en halvtimme, ladda, pissa och sträcka på benen var 30:e mil då är det nog bäst att man behåller sin gamla stinkade fossilbil i tio år till.
Själv sitter jag med datamusen i ena handen och bankkorten i andra och väntar på att Tesla släpper "Model 3 Standard Range" till försäljning i sverige.
Ja - det är brandfarligt att ladda sin elbil i vanliga uttaget, lika farligt som att dammsuga eller ha en elektrisk värmare inkopplad. Eller husbilen inkopplad i ett Schuko-uttag med 2kW elpatron igång. Ett gammalt slitet uttag kan överhetta, allt kan hända! Men sade inte elektrikern att man kan sätta ett blått uttag, samma som man har till husbilen istället för schuko? Då är faran avvärjd. Kostnad - en femhunka.
Slutligen expressen - artikeln, man tar sig för pannan! De konstaterar att elbilen är 65.000kr billigare i drift över tre år, och att skillnaden *med det i beaktande* är 70.000kr till bensinaren (med mindre effekt) alltså break even skulle vara ca 6 år. Men sedan tar artikeln en ny vändning med rena spekulationer om andrahandsvärden och kommer så fram till att elbilen är mycket dyrare i längden?!? Jag är övertygad om att även begagnatköpare gör en kalkyl och kommer fram till att en bil som man inte behöver tanka är mer värd en bensinare som behöver mer och mer service och reparationer ju äldre den blir. Men var och en är fri att bilda sig en egen uppfattning, det är bara att surfa ut på blocket och kolla vad en tre år gammal elbil kostar.