• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förbränningstoa Diesel

Jag har lärt mig att det finns en likhet mellan vatten och energi: De går inte förbruka! De bara omvandlas.

För att vi skall kunna använda dem måste de omvandlas på något sätt och det sker i allmänhet automatiskt men ibland måste vi ändra formen av dem på något sätt för att de skall räcka till vår förbrukning.

Men de går inte åt som rubriken i länken du skickade anger!

Nog om detta för mig i denna tråden.

Jag har en cinderella dieseltoalett och den fungerar bra.
Har du koll på dieselförbrukningen och blir det mycket diesellukt vid förbränning? Låter det mycket vid förbränning? Jag tycker Cinderella verkar vara en bra lösning, men ska man välja gasol eller diesel-modellen? Det finns ju för och nackdelar, tacksam för synpunkter från er som använder Cinderella.

, tacksam för synpunkter från er som använder Cinderella.
Hej, jag hade en gasolcinderella i en tidigare husbil. Väldigt bekväm hantering, reste i länder som saknade tömningsplatser.
En stor nackdel. troligen en felkonstruktion. Luftinsug under bilen genom golvet till förbränningen och ut genom taket, trodde detta var ett "slutet system", men icke. När förbränningen var klar och fläkten stannat drogs bilens avgaser in genom luftinsuget under bilen och in i bodelen, sittringen och den vita plasten runt blev svart av diselsot. Det var alltså inte ett tätt system. Allt var korrekt monterat.

Utsläppen från toaletten är försumbara mot vad du släpper ut när du kör. Gör som jag kör på HVO100 (gjort i många år). Hade vi råd att köra på diesel när den kostade 29 kr litern har vi råd att köra på HVO100 när den nu kostar runt 23 kr..
Ponera att..... Kremera avföring skulle bli så populärt att alla husbilsägare började med det. Det skulle inte enligt MP vara försumbart....

Ponera att..... Kremera avföring skulle bli så populärt att alla husbilsägare började med det. Det skulle inte enligt MP vara försumbart....
Används HVO100 som bränsle i förbränningstoaletten blir utsläppen upp till 90% mindre än vid användande av fossila bränslen.
Om alla husbilsägare skulle använda HVO100 som drivmedel så skulle alla kunna använda HVO100drivna toaletter och ändå minska våra utsläpp avsevärt jämfört med nuvarande utsläpp.

Har inte använt men har för mig att det blir dyrt då påsarna kostar 3-5 kr st gånger antal besök per dag. Rätta mig om jag har fel.

Tillbaka
Toppen