Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej !Det som du förbränner i toaletten består i stort sett bara av biologiskt avfall och inte av fossila bränslen.
Biomassa är organiskt material som trä, jordbruksrester och biologiskt avfall.
Förbränning av biomassa släpper ut biogen koldioxid, vilket är kol som nyligen tagits upp ur atmosfären av växter. Om återväxten är lika snabb som förbrukningen anses det vara ett kretslopp, och bidraget till klimatförändringar är betydligt lägre än för fossila bränslen.
Genom att förbränna toalettavfallet minskar utsläppen av kväve och fosfor till vatten och på så vis bidrar du till att minska övergödningen av sjöar och vattendrag. Vid förbränning binds fosforn i askan medan kvävet går till luften. Möjligheten till kretslopp är ganska liten eftersom den fosfor som finns i askan är svårtillgänglig för växterna. Askan ska därför framför allt betraktas som ett kalknings- och kaliumgödselmedel.
En förbränningstoalett i en husbil är det absolut minsta problemet ur miljösynpunkt för vårt husbilsåkande jämfört med de utsläpp som vår förbränning av fossil diesel utgör.
Använder du HVO100 till förbränningen behövs inga fossila bränslen.Hej !
Detta förändrar inget i mitt inlägg. En kassettoa som töms i det kommunala avloppsnätet kräver varken gas eller diesel. Dessutom är reningsverken konstruerade för att behandla avloppsvatten. De försök som gjorts att förbränna biomassa från reningsverk har lagts ned av anledningen att det inte är möjligt att förbränna /förånga avfallet utan betydande tillsats av fossila bränslen samt att rökgasreningen kräver avanserad utrustning. Jag har själv varit verksam i försök med förbränning av biomassa från reningsverk.
BBa
Vi och vi...?Utsläppen från toaletten är försumbara mot vad du släpper ut när du kör. Gör som jag kör på HVO100 (gjort i många år). Hade vi råd att köra på diesel när den kostade 29 kr litern har vi råd att köra på HVO100 när den nu kostar runt 23 kr..
Faktiskt en seriös tanke det där....Det är aldrig så enkelt som man vill tro, djävulen bor i detaljerna. Som nästa steg i diskussionen kan ju någon försöka räkna ut hur mycket spolningsvatten + kassettrengöringsvatten som inte behöver förbrukas av förbränningstoan (till skillnad från den vanliga husbilstoan) för den toalettanvändning som kräver 1 liter HVO100![]()
Va? Det vatten vi har här på jorden cirkulerar i ett ständigt kretslopp. Eller menar du att det inte är så?Vatten är inte en oändlig resurs....
Va? Det vatten vi har här på jorden cirkulerar i ett ständigt kretslopp. Eller menar du att det inte är så?
Men inte här väl? Nytt sötvatten skapas ju hela tiden, det dunstar från haven, blir regn och det är ju sötvatten.Jo så är det förmodligen..men rent vatten är ju inte självklart..o det mesta av världens vatten..och det finns väldigt mycket, är ju salt vatten .. så jag tror att vatten är ett problem för mänskligheten..
ett mycket stort problem..Visa bilaga 242207
Fråga vad dom tycker på Gotland.Men inte här väl? Nytt sötvatten skapas ju hela tiden, det dunstar från haven, blir regn och det är ju sötvatten.
Gotlands problem beror väl i huvudsak på ökande förbrukning, och en oförmåga att anpassa förbrukningen till tillgången. Men det är ett lokalt problem.Fråga vad dom tycker på Gotland.
Även Stockholm vatten varnade för vattenbrist i sommar.
Båda påståendena är fel.Gotlands problem beror väl i huvudsak på ökande förbrukning, och en oförmåga att anpassa förbrukningen till tillgången. Men det är ett lokalt problem.
Likaså Stockholm, det fattas inte vatten, det är att kapaciteten i vattensystemet som slår i taket p.g.a. ständigt ökande förbrukning.
Så antingen får Stockholm bygga ut sina vattenverk, eller så får Stockholmarna lära sig att anpassa förbrukningen efter tillgången.
Men fortfarande är det ju så att nytt sötvatten skapas hela tiden och faller ner som regn, hur vi sedan hanterar det är en annan sak.
Gräsmattor behöver ju inte vara smaragdgröna ständigt. 15-30min duschen kanske kan kortas ned, kanske räcker med färre duschar per dag?
Privata pooler i den omfattning som byggs nu kanske inte är nödvändiga, m.m. m.m.
Det var ju precis det jag skrev, det är inte brist på råvatten/regn som orsakar problemet, utan bristande kapacitet i vattenbehandlingsystemetBåda påståendena är fel.
Det var en Ovanligt torr sommar på Gotland som gjorde att grundvatten nivåerna var ännu lägre i år från redan låga nivåer.
För Stockholm vatten var det inte brist på råvatten. Däremot var Mälarens vatten ovanligt varmt och därför tog reningen längre tid och det skapade en vattenbrist i sommar.
Dessa fakta är lätta att hitta om man följer mediarapportering, söker information hos länsstyrelser med flera. Ehuru intresse finns. Men bara att antaga att det bara beror på förbrukning ger ofta felaktigt antagna åsikter.
Granska fakta är viktigt.
![]()
Historiskt låga grundvattennivåer på Gotland | Region Gotland
Gotland har under hösten 2024 upplevt en ovanligt torr period med betydligt mindre nederbörd än normalt. Enligt mätningar från SMHI var nederbörden i Visby under november den näst lägsta som uppmätts på över 60 år. Den minskade nederbörden har lett till att både små och stora grundvattenmagasin...gotland.se
Men då tillbaks till frågan hur ska det då framställas HVO 100 utan att använda 1000-tals liter vatten för att få fram 1L HVO100?Det var ju precis det jag skrev, det är inte brist på råvatten/regn som orsakar problemet, utan bristande kapacitet i vattenbehandlingsystemet
alternativt oförmåga att anpassa sig till rådande förhållanden, vilket är en egenskap som framförallt storstadsmänniskorna verkar ha förlorat.
Och att Gotland har fått mindre regn och därigenom lägre grundvattennivåer, är ju ingen nyhet, det händer ju emellanåt men återigen, man måste
ibland anpassa sig efter verkligheten, och inte alltid förvänta oss att verkligheten anpassar sig efter oss.
Vi kan inte fortsätta att göra rovdrift på naturen och förvänta oss att den skall leverera, vi måste börja tänka till om vad som är viktigt för oss, och inte bara förvänta oss att naturen skall stå till tjänst, för det kommer inte att fungera.
Det där var nytt för mej, så det tänker jag inte diskutera! Men rent allmänt har vi ju ingen vattenbrist i Sverige, det är bara att vattnetMen då tillbaks till frågan hur ska det då framställas HVO 100 utan att använda 1000-tals liter vatten för att få fram 1L HVO100?
det åtgår 100 L vatten för att tillverka 1L HVO
Carup skrev "Att köra en bil 100 km på första generationens biobränslen kräver närmare 3 000 liter vatten".1000-tals liter vatten för att få fram 1L HVO100