• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbättrad värme i hytten på Fiat

F

F.d. 418

Guest
Som framgår av bilden här till vänster åker vi Kabe Travel Master byggd på Fiatchassie. Det är en 05-a och när vi åkte ner till Älghult och HBK:s första träff tidigt förra våren, upptäckte vi till hustru Ewas förskräckelse att det inte fanns något värmeutblås på golvet på hyttens högra sida. I bodelen däremot är värmesystemet fantastiskt, inte minst tack vare den vattenburna golvvärmen.

Hyttvärmen är lite av en logisk kullerbytta eftersom bilen är försedd med Webastovärmare från fabrik men inte har något utblås åt höger. Å andra sidan befolkas lätta lastbilar nästan till 100% av enbart en förare varför man troligen ansett värmen på högersidan vara ointressant. Nånstans i kedjan från Fiat i Italien till Kabe i Tenhult har sedan någonting gått snett eftersom bristen inte rättats till. Hur det är på senare årsmodeller vet jag inte.

På inrådan av vännen Jan-Åke (HBK37) löste jag det temporärt med en värmetålig och flexibel 40 mm luftslang som jag förde in i utblåset på vänster sida och sedan ledde över till golvnivån på höger sida.

Bossing i Linköping blev intresserad av problemet och i höstas löste han det på vår bil genom att:

- borra ett drygt 50 mm stort hål på den högra sidan av det vertikala rör som leder varm luft ner till golvet på den vänstra sidan av hytten. Detta rör är monterat innanför mittkonsollen nedanför instrumentbrädan.

- montera en backventil på vattenledningen till Webastovärmaren så att vattnet passerar den enbart när den är i drift. På det viset slipper varmvattnet passera flera meter utomhus belägen, icke isolerad slang som sänker temperaturen.

- installera en elektrisk vattenpump som ökar det värmande vattnets cirkulation.

Effekten av dessa åtgärder blev en rejält förbättrad värmekomfort i hytten och Ewa har kunnat lägga undan den filt hon tvingades sitta med benen invirad i. Slutet gott, allting gott. Hälsn/AndersW
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Förbättrad värme i hytten på Fiat

Har du möjlighet att ta en bild på hålets placering och lägga in på lämpligt ställe i forumet eller har Bossings mönsterskyddat proceduren?

undrar EssoJ
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Förbättrad värme i hytten på Fiat

Jag ska ordna en bild inom de närmaste dagarna. Just nu är husbilen garagerad en bit härifrån. Mönsterskyddad? Knäppeligen! Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Förbättrad värme i hytten på Fiat

Tackar, det var intressant.

Jag fick fixat hålet i slangen för att få luft ut på högersidan när jag var hos Bossings för att väga upp bilen i höstas men då nämnde de inget om de andra tilltagen men det var nog innan du var där.

Var det inte också någonting med en fix för att få bättre funktion av värmereglaget där man först får dra upp det på max och sedan tillbaka för att få lagom värme?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Förbättrad värme i hytten på Fiat

Har inte märkt att det skulle vara något fel på värmen i våran bil och drar därmed slutsatsen att detta bara gäller alkov och delintegrerade bilar med sk Fiat-hytt.
Dom helintegrerade har troligen andra lösningar.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Förbättrad värme i hytten på Fiat

Det har ingen betydelse om det är en hel- eller halvintegrerad eller alkov. Chassiet upp till vindrutan är det samma på respektive bilmärke. Däremot kan vissa påbyggare ha modifierat utblåsen för värmen på eget bevåg.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Förbättrad värme i hytten på Fiat

Har upptäckt att på vår Hymer Camp Swing drar det kallt från motorrummet rakt mot passagerarsätet. Det verkar finnas ett hål någonstans uppe bakom hanskfacket i instrumentbrädan. Är det någon som vet var man skall börja leta utan att behöva plocke ner alltför mycket av inredningen? Fenomenet verkar bekräfta att i en varubil är passagerarsätet endast till för att lägga matlådan på.

EssoJ
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Förbättrad värme i hytten på Fiat

Fenomenet verkar bekräfta att i en varubil är passagerarsätet endast till för att lägga matlådan på.

Den vaaa bra ! :D


 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Förbättrad värme i hytten på Fiat

Komplettering: Temperaturen på den inkommande varmluften blev mellan 5 och 10 grader högre efter Bossings åtgärder. Värmereglaget går tydligen inte att modifiera så att man slipper dra upp det till max innan det kommer någon värme. Hälsn/AndersW
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Förbättrad värme i hytten på Fiat

Har en Fiat 2,8-06 och var ute i bilen för att titta var man ska borra utblåshålet till passagerargolvvärmen.

Döm om min förvåning när det redan sitter ett utblåsstos som standard åt passagerarsidan och som är plastgjutet som original.

För säkerhets skull startade jag fläkten och kollade om det blåste och det gjorde det.

Såg att du Anders har en -05a, då är den stosen kanske standard från år -06.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 418

Guest
Sv: Förbättrad värme i hytten på Fiat

Grattis Roger! Visst är det bra när produkter utvecklas, eller hur? Hälsn/AndersW
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Förbättrad värme i hytten på Fiat

Behöver man ta bort batteriet för att komma åt eller tätar man det inifrån?

EssoJ
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Förbättrad värme i hytten på Fiat

Det går lättast från motorrumet.
det är ju noga att kablarna ligger skyddade i en genomföring. Men bara täta så det inte drar går bra med batteriet kvar.
Bosse B
 
P

PAM 97

Guest
Sv: Förbättrad värme i hytten på Fiat

Hej på er, jag upptäckte också det felet idag, att det som blåste som en kalluftfläkt under batteriet på passagerarsidan, var att det inte var tätat vid kablarna till batteriet, nu har jag tätat med tunn duk som användes för att lägga över blommorna ute, lätt gjort ock nu är det varm o skönt om fötterna!!!!!! toppen Pelle:p:p OBS MAN BEHÖVER INTE FLYTTA STOLEN!!!!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Förbättrad värme i hytten på Fiat

Har en Fiat 2,8-06 och var ute i bilen för att titta var man ska borra utblåshålet till passagerargolvvärmen.

Döm om min förvåning när det redan sitter ett utblåsstos som standard åt passagerarsidan och som är plastgjutet som original.

För säkerhets skull startade jag fläkten och kollade om det blåste och det gjorde det.

Såg att du Anders har en -05a, då är den stosen kanske standard från år -06.



En dum fråga karnse , blev det varmare sedan du upptäckte utblåsstosen ?
:confused:
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Förbättrad värme i hytten på Fiat

Jag ska ordna en bild inom de närmaste dagarna. Just nu är husbilen garagerad en bit härifrån. Mönsterskyddad? Knäppeligen! Hälsn/AndersW

Lyfter den här tråden för jag är nyfiken på bilder från AndersW.

EssoJ
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Förbättrad värme i hytten på Fiat

Hoppsan! Det är tur att jag har papper på mitt försämrade minne. Förlåt! Jag ska ordna det nästa gång husbilen kommer ut i dagsljuset. Hälsn/AndersW
 
Toppen