• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

De få stedene vi har betalt over €10 har vært i forbindelse med badestrender langs nordkysten av Tyskland - på noen av disse stedene er €2 pr. person kurtax til komun en del av prisen.
Det mest normale for plasser hvor en må betale er €5 eller €6 for plassen pluss evt. ekstra for el. I noen steder er det skilt om hvor nærmeste servicepunkt befinner seg - om det ikke er slik på stedet. Erfaringen er at det er et flertall gratis plasser, spesiellt utenom den europeiske ferietiden. Har og funnet noen plasser med en "honesty box" - en brevlåda hvor du kan betale det du ønsker for å stå der ett døgn. Snakket med en som var å tømmte denne i en dorf, og han fortalte at før hadde de hatt en som gikk en runde hver kveld og hentet inn noen få euro pr bil - med mindre adminstrasjon så fikk de inn nesten like mye på denne måten. Anbefalt pris €2, men de fant ofte €5 sedler i boksen :D:D.

For vår del så benytter vi endel campingplasser, men foretrekker de enkle som ikke skilter med stjerner. I noen land nesten alltid campingplasser, i andre meget skjelden er det bra med stellplatser så benyttes disse.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Det är helt fel att dela upp oss som husbilsåkare eller husbilscampare.
Jag tror de flesta av oss använder ställplatser varvat med campingar.
De första åren med husbil låg vi ofta på camping, innan vi fick vänner med husbil som kunde tipsa om dom andra, ofta underbara platser där vi träffades.
När vi åker ut över helgen så blir det antingen en träff eller en ställplats.
Men under semestern väljer vi camping när vi ligger stilla ett antal dagar. Och ställplatser när vi förflyttar oss.
Eftersom vi åker hela året så finns det nästan ingen camping öppen, på sex månader, under den mörkare delen av året.
Erfarenheten säger, att i många fall hade det varit billigare att stå på camping än att stå i närheten av fina gatan i en stad.
I min värld skall det finnas både campingar och ställplatser för husbilsägare att kunna använda det som passar bäst för tillfället eller sin trevnad.

Hälsn. Krister.
Stolt husbilsägare, :mcride:
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Det kan ibland tyckas som att har man en husbil skall man stå på en ställplats eller fricampa, tar man in på en camping är man ingen "riktig" husbilsåkare.....................

Tja, känslan är viktig för oss människor. Undrar så om det går att finna någon statistik på detta. Något inbrott/rån i husbil på camping, ställplats eller fricamping. Då vi varit utsatta för obehagligheter/bus så har det alltid varit på campingplatser. Kan också dra mig till minnes ett antal mornar då där stått en polisbil vid receptionen då det hänt något på natten, och då har vi varit på camping. Hittar inte texten nu men kan minnas att jag läst att det inte finns ett enda rapporterat fall om rån/inbrott i husbil som fricampat, utan det har skett på olika typer av rastplatser.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Jag förstår att många tycker om att betala för sådant som ofta är gratis. Jag lägger inga värderingar i det men själva föredrar vi det som är biligast, med för oss lagom servicenivå. Vi väljer bort de dyra platserna. Det finns många gratis ställplatser i Europa, de flesta med de viktigaste faciliteterna, vatten och avlopp. Vi reser huvudsakligen efter Nederländska NKC-ställplatslistor och väljer de som är biligast. Har nu rest i 23 dagar genom Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Spanien och Portugal. Vi har nästan enbart använd gratis ställplatser och den dyraste campingen vid Mt St Michel kostade 14,50€. Ställplatserna på så attraktiva platser som Arromanches och Biscarosse är gratis inkl. VA. Dyraste camping hittills i Portugal, 12€. De flesta ställplatser i norra Spanien och i Portugal, norr om Algarvekusten, är gratis inkl. VA. Vi handlar huvudsakligen hos den lokala Mini-/SuperMercado alt. restaurangen i närheten av ställplatsen. Vi står aldrig på platser/parkeringar som inte känns lugna och trygga och är ogärna ensamma på platsen. Det är viktigt att skapa kontakt med folk runt omkring en, där man står med husbilen, antingen befolkningen och/eller husbilsfolket. Vi är vaksamma men aldrig rädda. En hel del campingar kan ge falsk trygghet, det kan hända mycket där också. Brottsstatistiken för den välkända campingen i stora staden är sannolikt högre en för ställplatserna i småstäderna ute på vischan. Det är självklart att vi undviker parkeringsplatser utefter större motorvägar. Det är verkligen beklagligt att det finns människor som känner sig så otrygga att de inte vågar parkera sin husbil på alla de vackra fina platserna som vi har fått besöka under de senaste fyra åren. Vi inbillar oss ändå att vi har varit säkrare på den osäkraste parkering vi har stått på än att gå över stadens torg mitt i natten.
En viktig faktor med medlemskapet i HBK är väl också att främja säkerheten genom att delge sina erfarenheter, såväl goda som dåliga, att ta lärdom av.
Julian
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Det verkar som om mina övernattningsvanor delvis är lite ovanliga! Jag har stått många nätter på Autohof i Tyskland och på stora bensinstationer i Frankrike och Spanien även i området runt den fransk/spanska gränsen, bl.a. strax utanför Barcelona. Jag ställer mig aldrig bland långtradarna utan på upplysta ställen nära ingången till nattöppna tappar. Ofta står där några husbilar och att tillbringa natten bland dem är jag inte rädd för.

Jag har visserligen två rejäla larm varav ett hemmagjort med rejäla "skrikor" och "saftblandare" som ingen bandit klarar av och det inger mig stor trygghet!

Jappe
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Intresant höra allas olika uppfattningar i en lugn och konstruktiv debatt. Vi har mycket att lära av varandra, vad det nu än må vara. Vi har olika behov och prioriteringar var vi vill övernatta och respekterar varandra oavsett de val vi gör, detta är väl det vi med husbil kallar valfrihet.
 
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Jag står på alla möjliga ställen allt beroende på vad jag vill ha utan att lägga några värderingar i valet. Skall jag stanna några nätter för att bada eller promenera och titta på omgivningen ställer jag mig alltid på en camping stoppar i elsladden och använder alla faciliteter på campingen. I Italien ofta pool restaurang butiker solstolar m.m jag har betalt upp till 52 euro per natt men då får man också mycket för pengarna och ibland är det trevligt med lite folk, brukar leta efter svenska husbilar och få prata lite svenska det blir inte så ofta.

När jag är på resa ställer jag mig på ställplatser eller en vanlig parkering. Men jag är alltid noga med att ta kontakt med folk utanför bilen så de kan se vem som tänker övernatta där de bor de behöver också tryggheten att veta vilka de har omkring sig där de bor. Jag står aldrig så över en hel dag när jag är på resa stannar jag vid 8 på kvällen och åker oftast runt 7 på morgonen, jag är ju på resa dessa dagar.

Men jag är noga med valet av plats för att inte provocera och för att få en lugn natt. En liten parkering utanför en Naturpark och en parkering utanför en kyrkogård blev valen senast jag åkte till Sverige, båda helt öde med bara min bil på plats i små Tyska byar men efter lite prat med de som kom förbi. Oftast kommer det några hundägare förbi att prata med en bit längre bort möter de nästa hundägare, ord sprids snabbt i små byar. Har vi sagt några ord kanske lockat till ett gemensamt skratt kommer båda att känna sig trygga.

Skulle någon komma förbi, vilket inte hänt än, och köra bort mig eller kräva betalning skulle jag genast betala eller åka därifrån, skulle helt enkelt inte känna mig välkommen annars. För mig är det viktigt att känna att jag är välkommen på platsen och helst vill jag prata lite med folket i byn så de vet vem jag är och jag hör att de tycker att det är OK att jag övernattar.

Rastplatser på autobahn har jag inte provat än men det kommer säkert en dag när jag gör det också kanske för att spara lite tid eller använda servicen på platsen det kan ta en halvtimme att hitta en plats i närmaste by och när jag är på resa kör jag 100 mil om dagen. Men jag trivs bäst ensam, utom på campingar, i sällskap med de som bor på platsen inte med andra bilar och trafik i närheten.

"I harmoni med de jag gästar" är mitt måtto när jag stannar för natten för det är ju precis det jag är, jag är alltid gäst där jag stannar och vill känna mig välkommen dit och välkommen tillbaka igen. Då känner jag mig trygg utan larm och andra försiktighetsåtgärder än att låsa bilen och kan sova tryggt.
 
Senast redigerad av en moderator:

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Jag vill börja med att skriva att jag förstår Lassej!
Om jag hade upplevt nå't liknande som honom så skulle
jag säkert se "mig över axeln" mer än en gång innan
jag ställde mig på en obevakad plats!

Så här ser mitt husbilsåkande ut:
Förutsättningen är naturligtvis att det är tillåten
P i minst 12 tim.
-Känner jag för att parkera husbilen
vid ett natureservat så gör jag det!
-Känner jag för att parkera mitt i vilda skogen
(24 tim. om jag inte stör nå'n) så gör jag det
-Känner jag för att "ta in" på camping så gör jag det.
-Känner jag för att parkera mitt i city en natt så gör jag det.
-Känner jag för att parkera vid ett fiskeläge eller
småbåtshamn så gör jag det.
Vad andra gör å inte gör ski..r jag fullständigt i
och om nå'n annan tycker att jag är en riktig husbilsåkare
eller inte det ski..r jag också fullständigt i!!!

Mvh. Walle
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

svar på frågn, Får man var medlem, ja även om man om man vill campa hemma. Allt hänger på om man betalt. alla får vara med Om man vill & betalar.:mh4::mh4:
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

"En riktig husbilist, gärna på camping..., frågor på det!"

Jag har inga problem att ställa mig på en camping om priset inte är sinnesjukt och min fråga på det är, ställer du dig några dagar på en camping som kostar 38 € eller 330 kr dygnet?
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Vet inte om jag får svara men gör det ändå.
Ja,jag gör det.
Bosse.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Du får gärna svara bozze, man gör väl som man vill och jag kan säga att jag vänder i grinden om jag får för mig att det inte är prisvärt.
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Jag har inga problem att ställa mig på en camping om priset inte är sinnesjukt och min fråga på det är, ställer du dig några dagar på en camping som kostar 38 € eller 330 kr dygnet?

Vet heller inte om jag får svara, men - ja det gör vi och det gör vi gärna. Det är vår prioritering. Är det något fel med det?
 
F

F.d. 5080

Guest
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Vi står nästan uteslutande på campingplatser.
Vi trivs på såna. Det ska vara lite liv och rörelse, finnas schyssta faciliteter och gärna en restaurang, kiosk o dyl tycker vi. Jag har aldrig hajat grejen med att tex stå på en asfaltsplan för att spara några hundra. Vi åker ju nu inte speciellt mycket heller, eftersom man jobbar heltid så blir det ju 2-3 veckor på semester, nån festival och kanske ett par ströhelger. Vi tillhör också dom som har hyfsat dyra lån på husbilen, men har man inte sålt ett hus eller är rik i största allmänhet så har man inte mycket annat att välja på än ett billån. Det är väl jättebra med ställplatser för dom som trivs på såna, men jag håller med om att man ofta får en känsla av att man inte betraktas som "riktig" husbilsåkare om man står på camping. Nu spelar det mig ingen som helst roll om det är några få som tycker så, de allra flesta har nog inga problem med det. :)

Tjenare Lasse!

Tror att du gillar Sweden Rock, som även jag gör. Åker ni nästa år? Hör av dig... Sorry om jag klampade in i tråden O.T.:):):)

//Lasse Kba
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Vet heller inte om jag får svara, men - ja det gör vi och det gör vi gärna. Det är vår prioritering. Är det något fel med det?


Du får gärna svara Starliner, man gör väl som man vill och jag kan säga att jag vänder i grinden om jag får för mig att det inte är prisvärt.

Vad jag förstår är den dyraste platsen här i min kommun Solviks comfortplats för 420 kr dygnet, det är väl lite av tjusningen med husbilslivet att vi är olika och någon kanske föredrar att ställa sig gratis en kilometer bort på en kommunparkering.
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Det kanske är bra att vi är olika - då blir det inte så fullt på campingen! Vi gillar Solvik - det är snyggt, prydligt och välskött. Föredrar att sitta där (i stället för på kommunparkeringen) och njuta av att vara på resande fot, njuta av semester, kunna fälla ut min stol på "min" plats och dricka ett glas gott vin! Så vill vi ha det!
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Kan givetvis inte sätta mig in i vad du varit med om men för mig så är campingplatser inte tryggare. Hittade texten nu. Söker du på denna man som skrivet detta så finns det mer att läsa. Det går således utmärkt att fricampa bara man håller sig ifrån rastplatserna.


Hittills under 2007 har 100 anmälningar om husbilsrån – angrepp mot husbilsturister – inträffat i Sverige. Enligt länskriminalens databas i Västra Götaland.

Samtliga har skett på rastplatser.

Inte ett enda brott har begåtts mot husbilar som parkerats på en sidoväg, vid en sjö eller på annan plats utanför campingområde, säger kriminalinspektör Per-Arne Nilsson i Göteborg.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Svar till Dethleffskvalite.

Fullt medveten om att en campingplats inte är riskfri, det är mer känslan att den skulle vara tryggare.
 
Toppen