• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

F

F.d. 2692

Guest
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Vad glad jag blir när jag läst igenom inläggen. Vi har dom som inte tar in på campingar, och vi har motsatsen, och några mitt i mellan.

Men det viktigaste är att ingen fördömer någon, det finns inget rätt eller fel, vi har valfrihet och det ska vi värna om.
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Ja du...med dom kraven måste väl även du förstå att det blir svårt att få många ställplatser, det är inte direkt gratis att bygga sådant här.
Vad är det för fel med att istället välja camping?

/Ludde

Ludde vi vill välja själv var vi vill stå, ingen annan skall komma och alltid säga att man skall ta in på campingplats. Likadant när det pratas om ställplatser, ingen skall tala om för oss vad vi behöver och vad inte. Och varför skall ställpla<tser bara göras för en viss grupp? Du ser också allt bara hur du vill ha det.

framsidan
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Det här problemet är lite svenskt! På kontinenten varvar man friskt ställplatser, campingar och parkeringsplatser på bytorgen utan att fundera närmare på det. Skulle övernattningsplatsen sakna toalett och/eller dusch så är det ingen som gnölar för det. Det viktigaste är att det inte ser ut såhär utanför husbilen om man står alldeles ensam där eller inte har betalat för "beskydd" till lokal "vakt"!

Klicka på bilden så blir den riktigt mysig!
fara.jpg

Jag var i Moseldalen nyligen och där saknade många ställplatser dusch vilket förvånade en del svenskar! Jag pratade lite med infödingarna om detta och de ryckte bara på axlarna och sade att Mosel flyter ju förbi här och dagens husbilar brukar ju vara utrustade med dusch!

Vad blir nästa grej i husbilen? Bidè?

Vill man ha full service så finns det gott om campingplatser! Ett alternativ bland andra. Inga problem med det för min del. Jag använder alla alternativen utan att skämmas!

Jappe
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

...när så många vågar erkänna att det är ett av flera goda alternativ att ta in på camping.

...vanliga, försiktiga och lågmälda människor vill inte sticka ut hakan för risken att bli påhoppad av andra med motsatt uppfattning...

Våga erkänna att man hellre står på camping? Vaddå våga? :wideeyed: Jag förstår inte riktigt? Ingen har väl sagt något negativt om de som väljer att stå på camping? Var i debatten ser du det Ted?

Jag har i vart fall jag aldrig uppfattat det så länge jag varit medlem i klubben, och det är ganska länge med tanke på mitt låga medlemsnummer...vad som skedde före dess vet jag inte, men det är ju så längesedan att det knappast kan vara relevant i den här diskussionen...

Det som däremot tycks poppa upp då och då är dessa kommentarer om att de som inte vill stå på camping skulle vara snåla o.s.v.

Senast i den här tråden http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/493732 idag...

/Annette
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Rätt Jappe, vi stod bland ca 200 andra husbilar i Mosel och där fanns inte en enda toa eller dusch eller vad ni nu kräver. Det fanns ett hål i marken, där någon låste upp ett lock (ej varje dag) och där tömde man "pottan". Thäts itt !
Jag förstår mig inte på alla dessa krav....men vi har olika behov och det ska man respektera!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Ludde vi vill välja själv var vi vill stå, ingen annan skall komma och alltid säga att man skall ta in på campingplats. Likadant när det pratas om ställplatser, ingen skall tala om för oss vad vi behöver och vad inte. Och varför skall ställpla<tser bara göras för en viss grupp? Du ser också allt bara hur du vill ha det.

framsidan

Men snälla Framsidan...har jag uppfattat dig rätt, att du alltså vill ha samma servicenivå och faciliteter på ställplatser som det finns på campingar...??:confused:

Vem ska finansiera bygget av sådana ställplatser? Och hur hade du tänkt dig att lösa VA-frågan där det inte finns VA-nät? Eller menar du att ställplatser bara ska finnas där det finns utbyggt VA?
Och som sagt, vem ska betala allt det där...?

/Ludde
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Men Ludde varför skall det då alltid finnas tömningsmöjligheter överallt? Och helst färskvatten också.

Läs vad jag skriver. Jag behöver inte hela serviceutbud, har jag aldrig sagt. Jag gnäller inte heller när en ställplats kostar 150 Kronor. Betalar vi även ofta i Tyskland.


Esbjörn kanske det finns en anledning för att man har vissa krav/Önskemål

framsidan
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Läs vad jag skriver. Jag behöver inte hela serviceutbud, har jag aldrig sagt. Jag gnäller inte heller när en ställplats kostar 150 Kronor. Betalar vi även ofta i Tyskland.

Framsidan, dina egna ord:

Jag vill också ha dusch och toa. Men säger man det så får man så många tykna svar här, i stil med det behöver du inte osv. Men det är väl jag själv som vet vad jag vill eller behöver.

framsidan
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Men Ludde varför skall det då alltid finnas tömningsmöjligheter överallt? Och helst färskvatten också.

Det är inte jag som säger det.

Prio 1 för mig är en plats att parkera på utan att bli bortkörd.
Prio 2, naturnära eller centrumnära
Prio 3, tömning/vattenpåfyllning. Inget krav, finns det är det jättebra och jag betalar gärna för det
Prio 4, elplatser. Absolut inget krav, kan vara bra på vintern i närheten av t.ex. skidanläggningar. Själv har jag inte något större behov av el, men andra kanske har.

Dessa kriterier är vad jag tycker är bra i prioriteringsordning. Men jag har inte sagt att det ska finnas kategori 3 och kategori 4 på alla ställplatser.

/Ludde
 

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Hej !

Jag tror faktiskt det är en myt, eller vad ska jag kalla det för ? De flesta som åker husbil tror jag faktiskt ställer sig på campingar, det är inte alls som hörsägen påstår, att vi husbilsägare står på ställplatser, utan de flesta( tror) jag faktiskt står på campingar av olika slag.

Sedan låter det så här, att vi husbilsägare vill stå nära centrum och affärer, pyttsan. Det finns två kategorier husbilsägare, en av den snåla sorten (med dyra ofördelaktiga amorteringar på sin bil). Den sorten tillför inte något till affärsidgare skulle jag villja tro. Utan de har med sig det mesta i sin bil. Den andra sorten har kanske sålt sin fastighet och inhandlat en vräkig stoooor husbil, och kanske är i 70 års åldern, de äter ute för det mesta, och tillför handlarna i centrum t.e.x. matställen krogar m.m. en hel del. Jag har snackat med många och man känner igen mönstret. Absolut inget fel med vare sig det ena eller det andra alternativet, var och en gör ju precis som den vill i det fallet. Men tror faktiskt de flesta bunkrar upp på eller vid stora köpcentrum.

Men komma och säga att vi husbilsfolk tillför handlarna en massa , det tror jag defenetivt inte på, men var och en blir ju salig på sin tro.

Kör nu försiktigt och håll koll på mötande fordon som ej vet var dom har sin bil, och som snackar i sin mobiltelefon eller sitter och sms:ar i sina , smart phones, eller I- phones

m.v.h.

Stig.B.
Det är ju bra att du har den inställningen att var och en gör som man vill.
Men visst gynnar iaf jag bl.a livsmedelshandlare på orter som jag besöker!
Är jag ute och åker i några veckor så måste jag ganska ofta fylla på kylskåpet!
Jag kanske inte har så stort kylskåp som Du har!

Mvh. Walle
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

För egen del anser jag att campingplatser här hemma och utomlands är mycket välfungerande anläggningar för både husvagnar, tält och husbilar. Om man föredra att ta in där måste väl vara upp till var och en att avgöra.

Så den delen av fritidslivet behöver egentligen ganska lite av utrymmet på ett husbilsforum.


Det som däremot borde vara ett betydligt intressantare ämne är den ganska dåligt utvecklade andelen ställplatser här hemma. (i alla fall i jämförelse med kontinenten)

Som tur är är det nästan enklare att hitta lämpliga övernattningsplatser utanför både campingplatser och ställplatser.:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Jag behöver inte hela serviceutbud, har jag aldrig sagt. Jag gnäller inte heller när en ställplats kostar 150 Kronor. Betalar vi även ofta i Tyskland.

Esbjörn kanske det finns en anledning för att man har vissa krav/Önskemål

framsidan

150 spänn för en ställplats i Tyskland! Jag har varit på en del TopPlätze i Tyskland bl.a Göttingen och Bremm men det kändes konstigt på något vis. Inte värt pengarna för en övernattning!

Var hittar du en ställplats som kostar 150 kronor i Tyskland?

Jappe
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Framsidan: Var måste du betala 150:- i Tyskland för en ställplats? OK, det kanske finns, men då har du också faciliteter i toppklass, såsom t.ex. simhallar. Annars brukar det kosta 40:-
 

M&J-H

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2376
Medlemskap
2024
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Hej.
Här är en till som har rånats under tiden som man sköter sitt jobb. Dom som rånade mig sköt sju skott (stål) med en kolsyrepistol det första tog rätt in i ögat, glasögonen räddade synen på mig. Därför unviker vi ensliga platser typ rastplats efter vägarna, mackar för mycket liv med trafik dygnet runt.
Vi håller oss till ställplatser där det finns fler som övernattar, givetvis tar vi även in på campingar.

Jan Erik
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

.................en ställplats kostar 150 Kronor. Betalar vi även ofta i Tyskland.....................

Har stått på många ställplatser i Tyskland bla i år en TOP-platz i Nesselwang kostnad € 8,- /dygn som normalt är den högsta avgiften på ställplatser i Tyskland. Har endast hittat en som var dyrar och det var vid Rothenburg an der Fulda som kostade € 15,- men möjligen kan det finnas fler, särskilt om de är populära turistmål.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

jodå Wohnmobilhafen i Hamburg Nov -feb 15 Euro inkl strom, VE, dusch o VC Helger kostar det17 Euro Marz till oktober ökar det till 17 respektive 19 Euro.

Hamburg Eimsbuttel kostar 18 Euro o i Berlin finns flera som kostar 15 Euro eller mer.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Har stått på många ställplatser i Tyskland bla i år en TOP-platz i Nesselwang kostnad € 8,- /dygn som normalt är den högsta avgiften på ställplatser i Tyskland. Har endast hittat en som var dyrar och det var vid Rothenburg an der Fulda som kostade € 15,- men möjligen kan det finnas fler, särskilt om de är populära turistmål.
Nja träffade faktiskt på en i 79117 Freiburg im Breisgau (nära gränsen till Frankrike) i höstas, kostnad 19,60€ inkl sopor, toa och dusch tillkom ytterligare per person 6,80€ + om man ville ha nätel 2,50€ (dvs 32,20€ utan ström för oss 2 pers)! Jag behöver väl knappast tillägga att vi åkte vidare men en fin ort i alla fall. Håller i övrigt med om prisbilden.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Nja träffade faktiskt på en i 79117 Freiburg im Breisgau (nära gränsen till Frankrike) i höstas, kostnad 19,60€ inkl sopor, toa och dusch tillkom ytterligare per person 6,80€ + om man ville ha nätel 2,50€ (dvs 32,20€ utan ström för oss 2 pers)! Jag behöver väl knappast tillägga att vi åkte vidare men en fin ort i alla fall. Håller i övrigt med om prisbilden.

Vi var i Freiburg på en ställplats i april och där fanns det varken toa eller dusch.
Det kostade 8 € plus 50 cent för den halvmeter som vi var över 8 meter. El kostar 0,50 cent för 1 KW. Blir inte så dyrt om man inte ska värma upp husbilen utan bara ha på kylskåpet och lite annat. Här finns det också uppkoppling för 1 € för 24 timmar och det är ett hyfsat pris. Så var det för oss.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.892
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Jag är en riktig husbilsåkare. Jag står oftast på camping. Dels för tryggheten men också för bekvämlighet och mysfaktor. Det finns gott om sådana små, naturnära campingar som inte påminner om nöjesfält.

Tar visst en ställplats då och då om det gagnar våra syften, men trivs som sagt bäst på campingar.

Tycker du är förbannat klok Lassej som drar rätt slutsatser av dina erfarenheter. Man ska aldrig må dåligt i onödan! Det är livet för kort för.

Som flera skriver är vi inte en homogen grupp. Så att det skulle finnas nån sorts specifikation på en "riktig" husbilsåkare, finns inte. Det är också svårt att dela in oss i olika kategorier, helt enkelt för att skillnaderna på oss är stora. Vi husbilister är nog större individualister än genomsnittet. Därför kan vi aldrig generaliseras.

:-/<rister

"En riktig husbilist, gärna på camping..., frågor på det!"
 
Toppen