F
F.d. 58882
Guest
Jag åker till Holland om en vecka för att ta hem en HB på 4500kg. Får jag köra den hem på mitt B-kort utfärdat före -96 & aldrig indraget?
Bennie
Bennie
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ring Transportstyrelsen där får du rätta svaret, här kommer det att bli många olika svar.
Skulle inte tro att Transportstyrelsen är rätt forum att svara på frågan.
/Kenneth
HejMan måste skilja på fordonskategori och registrering.
En bra sammanställning över fordonskategorier hittar man här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Fordonskategori
I Tyskland är husbilar inte registrerade som vare sig LKW (lastbil) eller PKW (personbil), utan som "Sonderfahrzeug".
Hej
Min är registrerad som: Fz. z. Pers. b. 8 Spl Wohnmobil.
Översatt till svenska: Fordon för personbefodran 8 sitsplatser Husbil.
Mvh. Klas
Undantaget gäller alla personbilsregistrerade fordon. (När undantaget infördes, fanns inte Pb2.)
I Tyskland är husbilar INTE registrerade som personbil, vilket omöjliggör dylik import av ett tyskregistrerat fordon.
Hur en husbil är registrerad i Nederländerna, vågar vi inte svara på.
Återupprepar vad vi tidigare skrivit.Man måste skilja på fordonskategori och registrering.
Återupprepar vad vi tidigare skrivit.