• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Får jag köra?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag åker till Holland om en vecka för att ta hem en HB på 4500kg. Får jag köra den hem på mitt B-kort utfärdat före -96 & aldrig indraget?

Bennie
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.632
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Får jag köra?

Undantaget gäller alla personbilsregistrerade fordon. (När undantaget infördes, fanns inte Pb2.)

I Tyskland är husbilar INTE registrerade som personbil, vilket omöjliggör dylik import av ett tyskregistrerat fordon.

Hur en husbil är registrerad i Nederländerna, vågar vi inte svara på.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Får jag köra?

Min 5 tons husbil var kat M1 vid import från tyskland. M1 är personbil. Alla nyare husbilar är personbilar enligt EU Regler vad jag förstår.

Jag körde min hem med b-kort.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Får jag köra?

För att svara kort, så tror jag att svaret är nej.

Om man ser det ur praktiska omständigheter, dvs. hur kontroll myndigheten agerar (polis) så tror jag att risken för att åka dit är försumbar, förutsatt att du kör lagenlig och alla ljusen fungerar. Sedan beror det också på vilka skyltar du har på den, är det svenska skyltar, är det helt riskfritt (enl. min åsikt) Har du Hollänska export skyltar kan det vara risky inom Holland, men knappast när du lämnat landet. Det är rent allmänt så att polisen vill inte gärna hamna i diskussion med utlänningar då engelskan är lite si och så och man vill inte exponera sin "dumhet". Har de däremot anledning att bötfälla dig, då blir du stoppad och de kollar allting. När du väl kommer till Sverige, så utgår polisen här från det faktum att B kort räcker för husbil, de är knappast insatta i juridiska spetsfundigheter om var bilen är registrerat.
Åker du dit, blir det olovlig körning och böter. Jag fick 1200kr för jag hade fel importskylt. Detta i Helsingborg(2013). Vi diskuterade allt möjligt med honom om att fylla statskassan och jaga "hederliga bilåkare" medans mördare springer fria. Han höll med om detta och påpekade att han trots allt har varit snäll, för han kunde beordnat att bilen måste bärgas hem och böterna kunde blivit större. Alltså finns där utrymme för personliga tolkningar. Hamnar man i en sådan situation är det öppna kort som gäller och total samarbete, det underlättar är min erfarenhet.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Får jag köra?

Frågan är om man får köra en holländsk eventuellt lastbilregistrerad husbil i Holland, Tyskland och Sverige på ett svenskt B-körkort...hm...jag skulle dock inte chansa. Tänk om det blir fel och körkortet återkallas någon månad. Då är det färdigkört om man inte tar ett nytt C1-körkort.

Johan K.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Får jag köra?

Skulle inte tro att Transportstyrelsen är rätt forum att svara på frågan.

/Kenneth

Varför inte?
Borde inte dom veta om den måste vara svenskregistrerad innan du får köra den på B-kort från Holland till gränsen och in i Sverige.

Själv tror jag inte man kan köra en utländsk registrerad utanför Sveriges gränser på B-kort utan den bör nog vara registrerad i Sverige innan.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Får jag köra?

Man måste skilja på fordonskategori och registrering.

En bra sammanställning över fordonskategorier hittar man här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Fordonskategori

I Tyskland är husbilar inte registrerade som vare sig LKW (lastbil) eller PKW (personbil), utan som "Sonderfahrzeug".
Hej
Min är registrerad som: Fz. z. Pers. b. 8 Spl Wohnmobil.
Översatt till svenska: Fordon för personbefodran 8 sitsplatser Husbil.
Mvh. Klas
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.632
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Får jag köra?

Hej
Min är registrerad som: Fz. z. Pers. b. 8 Spl Wohnmobil.
Översatt till svenska: Fordon för personbefodran 8 sitsplatser Husbil.
Mvh. Klas

Tack för klargörandet!

Din bil är alltså registrerad som Wohnmobil (husbil).

Begreppet "Husbil" finns inte i svensk lagstiftning, utan här registreras (sedan 2006) alla bilar av den typen som personbil.

Det är just personbilsregistrerade fordon som omfattas av "farfarsregeln".
 

idemis

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
14043
Medlemskap
2025
Sv: Får jag köra?

Hej, undrar efter att ha läst vad som skrivits om en annan sak. Eftersom det skrivs att husbilar i tyskland inte är registrerade som lastbil, får man då köra om på autoban när det är skyltat omkörningsförbud för lastbilar? Vår husbil är på 7,2 ton.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Får jag köra?

Ja, och vad jag vet är alla pb2 husbilar... Alltså borde det vara ok. Undantaget tillkom ju just för husbilar.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Får jag köra?

Undantaget gäller alla personbilsregistrerade fordon. (När undantaget infördes, fanns inte Pb2.)

I Tyskland är husbilar INTE registrerade som personbil, vilket omöjliggör dylik import av ett tyskregistrerat fordon.

Hur en husbil är registrerad i Nederländerna, vågar vi inte svara på.

Huvudklass är M och underklass M1 för "vanliga" personbilar och husbilar.


Klasse M
Kraftfahrzeuge zur Personenbeförderung mit mindestens vier Rädern (umgangssprachlich PKW, Wohnmobile und Busse) sowie Kraftfahrzeuge zur Personenbeförderung mit drei Rädern und einer zulässigen Gesamtmasse über 1 t.

Klasse M1:
Fahrzeuge zur Personenbeförderung mit höchstens acht Sitzplätzen außer dem Fahrersitz (umgangssprachlich PKW und Wohnmobile).
 
Toppen