• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Få ut mer av dina solpaneler

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har haft från 1100-700w solpaneler monterat på hb... Just nu har jag bara 700w (tunna paneler)
Det jag har märkt är att när panelerna blir varma så ger de mycket mindre.. Därför är nu mina 700w inte limmad på taket.
Något jag också har märkt, det är ju mer sol regulatorn ger i A... Ju varmare blir den (mppt laddare).... Och när regulatorn blir varm, så minskat A ytterligare.....
Så för några veckor sedan gjorde jag en test där jag kopplade in löst ytterligare en solregulator.... Och till min förvåning så ökade A totalt med ytterligare 2-3A.

Så jag beställde en 12v mppt regulator till.. Som jag kopplade in häromdagen....

Så nu laddar det med 10-15% mer än med bara en regulator ...
Bara solen lyser :yes:;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
BMS har ju separata MOS-FET för laddning o urladdning så även om laddningen stängs så är ju spänningen från batteriet kvar så det är inget problem för laddaren. Normalt ställer man ju spänningen lägre på laddaren än på BMS eftersom det inte är bra att hela tiden hålla cellerna uppe på full nivå. Jag skulle ställa din MPT på 14.0 V som boost och 13.5V som float så fungerar det nog bäst.
Att gå högre än 14.0V ger bara några få % och du vinner lite tid men det ger obalans mellan celler när man går högre och då är risken att någon cell sticker.

Nu har jag inga "normala" LFP, utan bara hembygden.

Så i min 280Ah powerbank med ett Daly-bms är det 3st anslutningar plus, minus, samt plus-laddning, så när bms bryter för laddning så finns ingen förbindelse mellan bms/laddare.

På mitt 400Ah bobatteri med ett bms123 har jag också 3st anslutningar plus-in, plus-ut samt minus, här bryts de båda plus med separata reläer, här bryts också laddningen helt av bms'et.

Sen har jag ett på 100Ah med ett kinesiskt bms med "normal" funktion som du beskriver.

Men hur ändrar man spänningen från mppt-regulatorn?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu har jag inga "normala" LFP, utan bara hembygden.

Så i min 280Ah powerbank med ett Daly-bms är det 3st anslutningar plus, minus, samt plus-laddning, så när bms bryter för laddning så finns ingen förbindelse mellan bms/laddare.

På mitt 400Ah bobatteri med ett bms123 har jag också 3st anslutningar plus-in, plus-ut samt minus, här bryts de båda plus med separata reläer, här bryts också laddningen helt av bms'et.

Sen har jag ett på 100Ah med ett kinesiskt bms med "normal" funktion som du beskriver.

Men hur ändrar man spänningen från mppt-regulatorn?

Men BMS 123 bryter ju laddningen bara vid överspänning om allt är ok med laddarna, det skall ju alltså knappast hända annat än vid fel i laddarna?
 
Senast ändrad:
Toppen