• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Få ut mer av dina solpaneler

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har haft från 1100-700w solpaneler monterat på hb... Just nu har jag bara 700w (tunna paneler)
Det jag har märkt är att när panelerna blir varma så ger de mycket mindre.. Därför är nu mina 700w inte limmad på taket.
Något jag också har märkt, det är ju mer sol regulatorn ger i A... Ju varmare blir den (mppt laddare).... Och när regulatorn blir varm, så minskat A ytterligare.....
Så för några veckor sedan gjorde jag en test där jag kopplade in löst ytterligare en solregulator.... Och till min förvåning så ökade A totalt med ytterligare 2-3A.

Så jag beställde en 12v mppt regulator till.. Som jag kopplade in häromdagen....

Så nu laddar det med 10-15% mer än med bara en regulator ...
Bara solen lyser :yes:;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vilka regulatorer har du?
Hej...

Jag har Regony dc/dc 50A från början. Och köpte nu från Tyskland en som heter MPT Dual 30. Som verkar fungera bra.
Det ända jag är lite fundersam över är att i manualen så står det bla... Att batteriet (li) skall ha en bms..... Sen på en annan sida står det att batteriet får inte kopplas bort från laddaren när den laddar.....
Jag har e-mailat säljaren i torsdag om detta, och hoppas på ett svar så snabbt som möjligt...
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
skulle det funka på biltemas mobila 100 w men för min del så räcker den till våra behov utan tillsatser ,jag bara frågar ren nyfikenhet ställd till muskatten
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
skulle det funka på biltemas mobila 100 w men för min del så räcker den till våra behov utan tillsatser ,jag bara frågar ren nyfikenhet ställd till muskatten
Det är mycket svårt att säga, eftersom jag bara har erfarenhet nu av mitt system..... Och mycket mer paneler än vad jag förstår du har...

Köp en laddare på öppet köp och testa...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej...
på en annan sida står det att batteriet får inte kopplas bort från laddaren när den laddar.....

Likadant står det i Renogy's manual, så jag la reläet på inkommande solel, sen skrev du att du hade reläet mellan Renogy'n och batteriet, så sen dess (nåt år) har jag också reläet där, utan problem.
Fördel: Renogy'n laddar startbatteriet även om bobatteriet råkar bli fullt, vilket dock sällan händer mej, har bara 360W på taket, men kanske uppgraderas denna vinter i garaget.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Jag har haft från 1100-700w solpaneler monterat på hb... Just nu har jag bara 700w (tunna paneler)
Det jag har märkt är att när panelerna blir varma så ger de mycket mindre..
Det stämmer. Jag upplever också att tunna panelerna har sämre effekt vid sommarvärme, men jag accepterar detta mht vikten. Det blir tillräcklig laddning ändå.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Likadant står det i Renogy's manual, så jag la reläet på inkommande solel, sen skrev du att du hade reläet mellan Renogy'n och batteriet, så sen dess (nåt år) har jag också reläet där, utan problem.
Fördel: Renogy'n laddar startbatteriet även om bobatteriet råkar bli fullt, vilket dock sällan händer mej, har bara 360W på taket, men kanske uppgraderas denna vinter i garaget.
Jo jag minns detta, men då visste jag inte vad som stod i manualen, jag läste aldrig allt som stod i den före installationen.... Ibland får vi ha tur... :swoon::twitcy:

Det är mycket möjligt att det fungerar också med den nya laddaren, men jag vill ändå höra vad säljaren säger....

Nu när jag installerade den nya regulatorn så passade jag på att montera in ett relä som styrs med D+ för Regonyn, vilket innebär är motorn igång så får jag 50A från Regony då den störs nu inte av solpanelerna, samtidigt går solpanelerna då via den nya regulatorn, så allt vad solen ger när jag kör plusas nu på de 50A. :spinny:
Sen är motorn stängs av så drar inte reläet längre, och då delar Regony och den nya regulatorn på vad solpanelerna ger.....
Med detta system så kommer startbatteriet också att laddas när jag står stilla.. :spinny:

Med detta system så kommer det att ladda med ungf. 70-80A när jag kör....
Det enda kruxet är att jag står stilla så länge på samma plats.. :eek::twitcy:;)
 

Arne44

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
14454
Medlemskap
2025
Hej...

Jag har Regony dc/dc 50A från början. Och köpte nu från Tyskland en som heter MPT Dual 30. Som verkar fungera bra.
Det ända jag är lite fundersam över är att i manualen så står det bla... Att batteriet (li) skall ha en bms..... Sen på en annan sida står det att batteriet får inte kopplas bort från laddaren när den laddar.....
Jag har e-mailat säljaren i torsdag om detta, och hoppas på ett svar så snabbt som möjligt...
Hur är renogy dc dc är den bra ,ska köpa o vet inte vad o hur har du monterat?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hur är renogy dc dc är den bra ,ska köpa o vet inte vad o hur har du monterat?
De nya 50A dc/dc har bluetooth, min är av äldre modell...
Om man är storkonsument av el, och behöver då ladda så mycket som möjligt, då är det bättre med en ladd enhet till generatorn och en till solpanelerna....
men är man "normal" konsument.... Då tycker jag att du skall satsa på en Regony dc/dc.

Du kopplar in från generatorn och solpanelerna.... Och så förstås batteriet, sen sköter Regony laddningen....
Har du haft en Ctek dual, för den kopplades likadant, men den gav max 20A medan Regony ger max 50A.

Lycka till...
 
Senast ändrad:

Arne44

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
14454
Medlemskap
2025
De nya 50A dc/dc har bluetooth, min är av äldre modell...
Om man inte är storkonsument av el, och behöver då ladda så mycket som möjligt, då är det bättre med en ladd enhet till generatorn och en till solpanelerna....
men är man "normal" konsument.... Då tycker jag att du skall satsa på en Regony dc/dc.

Du kopplar in från generatorn och solpanelerna.... Och så förstås batteriet, sen sköter Regony laddningen....
Har du haft en Ctek dual, för den kopplades likadant, men den gav max 20A medan Regony ger max 50A.

Lycka till...
Tackar för svaret
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det har uppstått en fråga angående den nya regulatorn.....

Enligt manualen och säljaren så får denna laddare inte stängas av från batteriet under tiden laddaren laddar...

Då är min fråga.... När ett Lithiumbatteri har uppnått inställd 100% SoC.... Då skall ju Bms'en stänga av laddaren från att fortsätta ladda....
Och de flesta eller alla? bms:ar har väl ingen sådan signal som kan styra sol regulatorn on/off... Hur gör ni andra i denna situation?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
BMS har ju separata MOS-FET för laddning o urladdning så även om laddningen stängs så är ju spänningen från batteriet kvar så det är inget problem för laddaren. Normalt ställer man ju spänningen lägre på laddaren än på BMS eftersom det inte är bra att hela tiden hålla cellerna uppe på full nivå. Jag skulle ställa din MPT på 14.0 V som boost och 13.5V som float så fungerar det nog bäst.
Att gå högre än 14.0V ger bara några få % och du vinner lite tid men det ger obalans mellan celler när man går högre och då är risken att någon cell sticker.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej igen Håkan...

Se gärna bifogad bild....
Jag har inte kopplat load via regulatorn då min förbrukning kan ibland vara flera gånger högre...

Men däremot har det hänt att Bms'en stänger ner load (batteriet) vid låg SoC eller en cell har gått ner för långt...
Eller när någon cell har blivit varm (max 40° är min inställning) eller har rusat iväg...

Men det slog mig precis... Kanske jag inte ens behöver bry mig eftersom jag har inte load från laddaren.... Utan från Bms'en..

IMG_20221122_174913.jpg
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jo självklart kan BMS stänga urladdning men då är ju laddning öppen. Båda är väl bara stängda vid många minus och det finns väl inte där du är.
Jag tror inte du behöver bry dig men ta mitt råd ovan och nöj dig med 14.0V som boost.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jo självklart kan BMS stänga urladdning men då är ju laddning öppen. Båda är väl bara stängda vid många minus och det finns väl inte där du är.
Jag tror inte du behöver bry dig men ta mitt råd ovan och nöj dig med 14.0V som boost.

Här är något annat som inte stämmer.:eek:..hos gubben... :twitcy:
Jag skulle ju också ha skrivit att Bms'en stänger för laddningen när inställda parametrar är uppnådda...
Så då bör jag ställa Bms'en precis över typ 14.1 v.... Så att det blir solregulatorn som stänger först. Eller?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
BMS bör du ställa att bryta på 3.60 på cellnivå och 14.5 på batteriet. Då har du marginal och skadar inte celler eller batteri om något går fel.
Solregulator bör du ställa på 14.0 och 13.5 float om du använder det.
Jag har mina laddare på 13.85 och det laddar fullt men det tar några minuter längre än 14.0
Som float använder jag 13.2 när jag inte använder husbilen för att batterier ska hålla runt 70-80% och när jag använder husbilen så har jag float på 13.35 som håller celler nästan fulladdade och samtidigt försörjer lasten i husbilen.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Jag har haft från 1100-700w solpaneler monterat på hb... Just nu har jag bara 700w (tunna paneler)
Det jag har märkt är att när panelerna blir varma så ger de mycket mindre.. Därför är nu mina 700w inte limmad på taket.
Något jag också har märkt, det är ju mer sol regulatorn ger i A... Ju varmare blir den (mppt laddare).... Och när regulatorn blir varm, så minskat A ytterligare.....
Så för några veckor sedan gjorde jag en test där jag kopplade in löst ytterligare en solregulator.... Och till min förvåning så ökade A totalt med ytterligare 2-3A.

Så jag beställde en 12v mppt regulator till.. Som jag kopplade in häromdagen....

Så nu laddar det med 10-15% mer än med bara en regulator ...
Bara solen lyser :yes:;)
kopplade du så det gick 2 regulatoter från solcellen till batteriet ?
 
Toppen