E
elsalisa
Guest
Ny husbilsägare undrar hur länge man har färskvatten i behållaren ?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
... Vi som är på vårt trettonde säsong med husbil har aldrig druckit av tankvattnet.
Jag läste en test där de kom fram till att det blir mer bakterier i vattnet med filter efter en tid. Bakterierna växer till i filtret. Därför är det viktigt att byta filter ofta. Man ska som alltid ta säljargumenten med en nypa salt.
Andra tester visar att kranvatten är av god kvalitet även nere i europa även om det i vissa fall kan ha en bismak. Jag drack kranvattnet i Santa Pola, Spanien, utan magproblem men tröttnade så småningom eftersom det hade en smak av klor och gamla järnrör
Ett glas fyllt med vatten är tjänligt i ca 6 månader om det hålls hyfsat svalt och inte träffas av solljus.
Risken att bli sjuk av vatten är mycket liten om man använder sunt förnuft.
Undra om det ens finns någon i husbilsklubben som har blivit magsjuk av vattnet som druckits ifrån husbilens vattentank?
Kanske inte av svenskt klorerat vatten som tankats samma dag men av vatten som blivit stående i icke rengorda tankar och infekterade vattendrag.
Vem har koll på bakteriefloran i sin tank och varför chansa när buteljerat kvalitetssäkrat vatten kostar en spottstyver?
Hur vet du att det blir mindre bakterietillväxt när vattentanken är full? Har du analyserat vattnet?
Vattnet är ett farligt gift vilket omger Visby stift, skrivet av Falstaff Fakir.
Som framgår av svaren så har vi olika sätt att hantera vattnet i våra bilar.
Vi som är på vårt trettonde säsong med husbil har aldrig druckit av tankvattnet.
Tankvattnet använder vi för ex potatis/pasta kok, tandborstning mm.
Vi har en dunk (Donjedunken med avtappningskran) som vi omsätter var annan/tredje dag med färskvatten under våra resor.
Resor som går nedanför Nordtyskland köper vi vårt dricksvatten.