För första gången har vi använt ättika enl. rekommendationer här på HBK. Anledning till det var att när jag rensade filtret (sitter strax före pumpen), då såg jag en tunn brun heltäckande hinna på insidan av filter-nätet (efter ca 2,5 år).
In med 7-8 dl Perstorps 12% och 24% i tanken fylld med ca 20-30 liter vatten och därefter en inköpsrunda över stadens alla gupp t.o.r... Dagen efter tömde vi det mesta genom varm & kall ledningar inkl. Trumas varmvattenberedare. Vi kunde återanvända mycket av vattnet till golvtvätt, duschväggar och spolning till gråvattentanken så även den fick sig en omgång. Då var det dags för gråvattentömning efter ny runda över stadens alla gupp, t.o.r. så klart! Kanske inte så miljömässigt rätt med alla rundor, men "det man förlorar på karuseller, vinner man på gungorna", inga kemikalier. Klorin t.ex. verkar vara en fara för både plast och metall, aldrig mer klorin!
Nu var det dags för påfyllning med rent H2O och ytterligare några spolningar till toa-kassett och gråvattentank. Vattnet luktade inte ättika längre och hela systemet kändes fräscht. Inga stopp i vattenlåsen heller. Här har vi använt även bikarbonat för att få fräschare lukt. In med bikarbonat först och sen lite ättika åtföljd av en rejäl spolning efter "bubbelbadet".
Nu dröjer det till nästa behandling vilket avgörs av hur filtret ser ut. Jag brukar känna med handen inne i tanken också. Den bör tömmas efter varje långresa tycker jag, speciellt efter Spanien som har starkt klorerat vatten (ser man i grytor där vi har
kokat kaffe & te-vatten).