• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengöra vattentank

kakerö

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
17400
Medlemskap
2024
Jag har läst att en del använder bakpulver, andra citronsyra eller ättika för att rengöra tanken. Hur mycket av respektive ämne ska man använda till 100 l tank?

Och vilket är bäst, att tömma tanken efter varje resa, eller är det bättre att tanken är fylld när bilen står stilla?

Hur ofta "byter" ni vattnet?
 

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: Rengöra vattentank

Vi har alltid, sedan vi seglade, en 5 liters dunk, som vi använder för "färskvatten" till kaffe och liknande.

Den stora tanken är fylld under säsongen och används för disk och dusch mm.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra vattentank

Har haft segelbåt vi med, det vattnet drack jag aldrig. Min andra hälft har haft olika segelbåtar och alltid druckit vattnet från vattentankarna eftersom dom var fräscha.

Min vattentank i båten såg inte så fräsch ut, den som sitter i husbilen ser fortfarande ny ut. I båten kunde man se olika vattenlinjer som etsat sig fast inuti vattentanken, kanske gick att tvätta rent men vi gjorde det iallafall inte.

Jag tror iallafall på teorin att alltid fylla tanken när den inte används, när husbilen skall användas töms tanken för att sedan återfyllas för att ha så fräscht vatten som möjligt.

Vid vinterförvaring torkar jag ut tanken. På våren sprayar jag in klorin och sköljer ur den ordentligt med vatten.
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra vattentank

Dricker ni vattnet utan att koka det först?

Vi dricker vattnet utan att koka det inga problem har aldrig blivit dålig av det vi är ute varje helg så det hinner inte bli så gammalt varför ska man ha en dunk med vatten med sig när man har en tank på hundra liter fyll tanken full varje gång du ställer ifrån dig bilen så gör vi aldrig några problem:spinny:

Micke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Rengöra vattentank

Anders Witt:

När du rullar ut på ditt äventyr är hygien vid påfyllning nog viktigast samt att du byter vatten ofta. Även om mitt vatten i tanken är lite tveksamt för direkt konsumtion går det förstås bra att använda när jag kokar kaffe, tvättar mig eller duschar. För egen del duschar jag flitigt när det är varmt. Då tar vattnet i tanken slut fort och jag tvingas fylla på nytt och fräscht! Men innan jag fyller försöker jag tömma så mycket som möjligt av det gamla vattnet i tanken.

Apropå dusch. Våra vanligaste varmvattenberedare i campingfordonen ska enligt uppgift hetta upp vattnet tillräckligt för att döda eventuella legionellabakterier. Alltså till minst 60°.

Min egen slutsats är alltså att inte dricka vatten direkt ur kranen. Jag köper flaskvatten, helst med lite kolsyra i. Av detta flaskvatten fryser jag också istärningar för att ha i min camparisoda.

Jag undviker också att skölja min tandborste i kranvattnet. Eftersom jag tillhör dem som fixar mitt kaffe genom att koka vatten på gaslågan och sedan hälla det genom kaffepulver i ett melittafilter känns kaffet tryggt. Dessutom slänger jag ner tandborsten i det kokande kaffevattnet ibland. Då blir den desinficerad.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Rengöra vattentank

Vi använder vattnet till allt, även att dricka. Har gjort så både då vi hade båt och nu de senaste 15 åren med husbilen.

Det absolut bästa medlet mot alger i tanken är att se till att inget dagsljus når vattentanken eller slangarna.

Tankar man dessutom som vi gör, oftast kommunalt vatten så räcker den behandlingen av vattnet som kommunerna gör för att hålla vattentanken fräsch.
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra vattentank

Anders Witt:

När du rullar ut på ditt äventyr är hygien vid påfyllning nog viktigast samt att du byter vatten ofta. Även om mitt vatten i tanken är lite tveksamt för direkt konsumtion går det förstås bra att använda när jag kokar kaffe, tvättar mig eller duschar. För egen del duschar jag flitigt när det är varmt. Då tar vattnet i tanken slut fort och jag tvingas fylla på nytt och fräscht! Men innan jag fyller försöker jag tömma så mycket som möjligt av det gamla vattnet i tanken.

Apropå dusch. Våra vanligaste varmvattenberedare i campingfordonen ska enligt uppgift hetta upp vattnet tillräckligt för att döda eventuella legionellabakterier. Alltså till minst 60°.

Min egen slutsats är alltså att inte dricka vatten direkt ur kranen. Jag köper flaskvatten, helst med lite kolsyra i. Av detta flaskvatten fryser jag också istärningar för att ha i min camparisoda.

Jag undviker också att skölja min tandborste i kranvattnet. Eftersom jag tillhör dem som fixar mitt kaffe genom att koka vatten på gaslågan och sedan hälla det genom kaffepulver i ett melittafilter känns kaffet tryggt. Dessutom slänger jag ner tandborsten i det kokande kaffevattnet ibland. Då blir den desinficerad.


Har man sådana fobier för vattnet i bilen det är ju tragiskt det är ju inte precis från Ganges man fyller tanken men vill man krångla till det så det är ju upp till var och en.

Micke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Rengöra vattentank

Har man sådana fobier för vattnet i bilen det är ju tragiskt det är ju inte precis från Ganges man fyller tanken men vill man krångla till det så det är ju upp till var och en.

Micke

Jag läser nästan dagligen att det kommunala vattnet är otjänligt på platser runt om i Sverige. Undrar hur det är på kontinenten i 40° då tillväxten av bakterier och amöbor är skyhög. Det vatten som kommer ur kranen är inte detsamma som en gång fylldes på! Att chansa med bilens kranvatten när flaskvatten kostar 1.20/liter är oansvarigt!

PS! Tänk på att amöbor i vattnet inte alltid ger sig till känna omedelbart utan efter lång tid då bl.a. njurarna tagit skada.
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Rengöra vattentank

Har man sådana fobier för vattnet i bilen det är ju tragiskt det är ju inte precis från Ganges man fyller tanken men vill man krångla till det så det är ju upp till var och en.

Micke

När jag reste som backpacker i Indien för 50 år sedan så hävdade flera yngre indiska naturvetare som jag träffade att vattnet i Ganges inte endast var sterilt utan även hade bakteriedödande egenskaper. :D

aake
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra vattentank

När jag reste som backpacker i Indien för 50 år sedan så hävdade flera yngre indiska naturvetare som jag träffade att vattnet i Ganges inte endast var sterilt utan även hade bakteriedödande egenskaper. :D

aake

Jag reste också som backpacker i Indien när jag var yngre jag var även i Varanasi under dom månaderna vi var där och efter att jag sett vad dom skyfflar ut i Ganges skulle jag inte vilja ha en droppe av det vattnet på mig:D

Micke
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra vattentank

Jag läser nästan dagligen att det kommunala vattnet är otjänligt på platser runt om i Sverige. Undrar hur det är på kontinenten i 40° då tillväxten av bakterier och amöbor är skyhög. Det vatten som kommer ur kranen är inte detsamma som en gång fylldes på! Att chansa med bilens kranvatten när flaskvatten kostar 1.20/liter är oansvarigt!

PS! Tänk på att amöbor i vattnet inte alltid ger sig till känna omedelbart utan efter lång tid då bl.a. njurarna tagit skada.

I Sverige har vi normalt mycket hög kvalitet på vårt kommunala dricksvatten, mycket sällan som vi har otjänligt vatten. Med tanke på att vi också har mycket höga krav på det kommunala vattnet i jämförelse med t ex vatten från privata vattentäkter så är några prover om året med "mindre bra vatten" inget att vara orolig för.
Vi som turistar i Europa behöver heller inte oroa oss för amöbor, de förekommer främst i Asien. Om vi är oroliga för maginfektioner så skall vi först och främst säkerställa en god hygien, äta vällagad mat och inte från bord där maten varit framme under längre tid. Att dricka vattnet från våra tankar, om vi sköter tankarna, är i princip helt riskfritt. I Medelhavsländerna håller vattnet en lägre kvalitet och då kan vi lämpligen köpa vatten.
PS, i Kroatien är vattnet av bra kvalitet och vi kan använda det som dricksvatten.
Ha en trevlig semester!
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra vattentank

Under många år med både segelbåt och husbil så har vi aldrig tvekat att dricka vattnet
från tanken. Det håller sig i flera veckor om behovet föreligger.

På många ställen hjälper färskvattnets "naturliga" klorinnehåll till att hålla rent.

Oavsett och för att stävja eventuell långsiktig tillväxt så blandar jag en gång om året
i 1 liter klorin tillsammans med 100-150 liter vatten (fyller tanken) och låter det stå en halvtimme.
Därefter sköljer jag ur en gång med färskvatten.

Så har proceduren sett ut under i stort sett 25 år och vi har aldrig blivit sjuka av vattnet.
Inte av vattnet någonstans i Europa faktiskt. Det smakar annorlunda på många ställen på grund
av kalk och andra mineraler men håller god dricksvattenkvalitet i stort sett överallt.

Man känner direkt om ett vatten inte är fräscht. Ungefär som om en leverpastej eller
skinkbit i kylen börjar bli färdig för sophinken. Doften röjer detta tydligt.

Tror att den största risken för kontaminering föreligger när man fyller på tanken.
Ofta har påfyllningsstationerna nere på kontinenten direkt relation till ytorna där man
tömmer avlopp och toalettankar. Samma slang används på båda ställen och detta ökar
givetvis risken påtagligt att man kan få med sig icke önskvärda mikroorganismer.

Tänk på att omgivningstemperaturen är högre än vad vi är vana vid vilket också leder
till snabbare tillväxt oavsett var mikroorganismerna får greppet. Handhygien,
frekvent handtvätt är av yttersta vikt också innan man börjar fylla färskvatten.

Ser man till att använda sunt förnuft och eftertanke så är detta verkligen ett "icke problem".
Var uppmärksam på befintliga slangar. Fyll hellre en separat vattenkanna direkt vid en tappkran istället.
Då får man dessutom koll på att det är ett kallt vatten man fyller upp med.
Lite mer jobb men säkerställer semestermagen.
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra vattentank

Så här säger en som vet lite om vattnet i EU

Onödiga varningar för kranvatten | SvD

Sen råder sunt förnuft ser det inte bra ut eller luktar skumt så får man väl vänta till nästa ställe och knarrevik det är inte priset det handlar om det är bekvämlighet varför släpa vatten i onödan jag släpar hellre på några öl:D

Micke
 
Toppen