• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Vid närmare studier av ämnet har jag hittat följande dokument på Transportstyrelsens hemsida som klargör vår fråga:

[FONT=&quot]Promemoria rörande kör- och vilotider samt färdskrivare vid vägtransport [/FONT](http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/vag/yrkestrafik/pm-gallande-fran-21-mars-2014.pdf)

[FONT=&quot]Här kan man läsa bland annat:
[/FONT]
[FONT=&quot]En personbilsregistrerad ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna när totalvikten för fordonet eller för fordonskombinationen vid tillkopplat släp, överstiger 7,5 ton även om transporten INTE är kommersiell.(Källa: ECJ C-317-12 Daniel Lundberg).[/FONT]

När det gäller färdskrivare så gäller reglerna om tidbok endast transporter med fordon som inte överstiger 3,5 ton.

[FONT=&quot]Jag vill poängtera att detta regelverket är inget som en vanlig polisman har kompetens i. Inte heller vilken trafikpolis heller utan endast sådana som genomgått en särskild utbildning. Regelverket är som tidigare sagts mycket omfattande och komplicerat.[/FONT]

[FONT=&quot]Johan K.
[/FONT]

Denna skrift som hänvisas till är ju en tolkning och inte själva lagen och som det skrivs kommer det att behövas domar för att läget skall bli klargjort till fullo. Denna tolkning skulle innebära en kraftig skärpning av regelverket utan någon föregående lagändring.
Tittar man på skrivningen som diskuterats här i tråden får den intresanta följder som man nog inte tänkt på när skrivningen gjordes. Vi kan ta min egen bil som exempel.
Min bil är en PB2 Iveco 50C18 med 5200 kg totalvikt. Inget krav på körtider och färdskrivare. Jag har dock dragkrok på bilen och 2500kg som godkänd släpvikt och max tågvikt är 7700 kg. Detta gör att jag då skulle omfattas av lagen för körtider och kravet på färdskrivare. Bilen är typad och besiktigad utan färdskrivare men då skrivningen i en annan paragraf hävdar att kraven gäller oavsett last så får bilen idag inte brukas. Denna promemoria är nog inte riktigt genomtänkt då den som det nu står skulle medföra att alla bilar med max tågvikt över 7500 kg skulle omfattas av kraven också vid privatkörning.
Jag tror det blir svårt att hitta några bilar av de som nu tydligen skulle omfattas som har färdskrivare. Antalet ägare av dessa bilar som har förarkort är nog också lågt. detta kan ju knappast varit lagstiftarnas mål då det i förarbeterna till lagen står att den finns för att skydda chauförer mot orimliga arbetstidskrav och dyl.
Jag har också tittat litet på det utslag från eu domstolen som hänvisas till i skrivningen.
Fallet var en svensk amatörrallyförare som kört sin rallybil på en lastbil utan färdskrivare dock under 7500 kg och blivit åtalad. Han hävdade att det var privattransport och skulle omfattas av undantaget mot färdskrivar. Saken gick till eudomstolen och han vann. Då uppstod ett sk prejudikat men då bara gällande för upp till 7500 kg. Detta är grunden att man hävdar att färdskrivare gäller för tyngre bilar då prejudikatet saknas. Läser man domen så skrivar man i sammanfattningen följande:
Begreppet ”icke-kommersiell transport av gods” i artikel 3 h i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 561/2006 av den 15 mars 2006 om harmonisering av viss sociallagstiftning på vägtransportområdet och om ändring av rådets förordningar (EEG) nr 3821/85 och (EG) nr 2135/98 samt om upphävande av rådets förordning (EEG) nr 3820/85 ska tolkas så, att det omfattar transport av gods som enskild utför för sin egen räkning och uteslutande inom ramen för en hobbyverksamhet, när denna verksamhet delvis finansieras genom ekonomiska bidrag från utomstående och någon ersättning inte utgår för transporten.
Om man med en tyngre bil blir åtalad är det sannolikt att domen blir likadan
då det tydligt i domen framgår att man inte avseer att reglera annat än yrkesmässiga transporter. Att därför skriva som man gör i promemorian saknar lagligt stöd och prejudiserande dom för tolkningen saknas.
 
Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Bestliner! Jag gör ingen som helst tolkning av rimligheten i den av mig och Joe´s framförda tolkningen av bestämmelserna. Jag ger dig helt rätt i att denna tolkning ger möjligen av lagstiftarna oönskade konsekvenser. Jag har läst, eller försökt att läsa, domen mot Lundberg som anges som källa i Transportstyrelsens PM och kan inte påstå att jag blev särskilt klokare. Jag finner det helt klart att det behövs tydligare rättsfall för att tolkningen av regelverket ska bli klarare. Vi får väl vänta och se om någon husbil med totalvikt över 7,5 ton blir rapporterad av polis och en rättsprocess kan starta. Men det har ju sagts här på forumet så många gånger att man ska inte provocera med att bryta mot bestämmelser, även om man finner dem orimliga eller till och med felaktiga, så alla berörda husbilsägare kanske rättar sig efter Transportstyrelsen (ironi).

Som jag tidigare har skrivit så kan poliserna oftast inte mycket av detta regelverk. Det samma kan ju gälla för fler yrkesgrupper, exempelvis åklagare, besiktningspersonal.

Johan K.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Bestliner! Jag gör ingen som helst tolkning av rimligheten i den av mig och Joe´s framförda tolkningen av bestämmelserna. Jag ger dig helt rätt i att denna tolkning ger möjligen av lagstiftarna oönskade konsekvenser. Jag har läst, eller försökt att läsa, domen mot Lundberg som anges som källa i Transportstyrelsens PM och kan inte påstå att jag blev särskilt klokare. Jag finner det helt klart att det behövs tydligare rättsfall för att tolkningen av regelverket ska bli klarare. Vi får väl vänta och se om någon husbil med totalvikt över 7,5 ton blir rapporterad av polis och en rättsprocess kan starta. Men det har ju sagts här på forumet så många gånger att man ska inte provocera med att bryta mot bestämmelser, även om man finner dem orimliga eller till och med felaktiga, så alla berörda husbilsägare kanske rättar sig efter Transportstyrelsen (ironi).

Som jag tidigare har skrivit så kan poliserna oftast inte mycket av detta regelverk. Det samma kan ju gälla för fler yrkesgrupper, exempelvis åklagare, besiktningspersonal.
Johan K.
Detta kommer säkert att inträffa för när polisen läser detta olyckliga PM blir det ju rätt många som saknar färdskrivare och kort. Mycket olyckligt att man inte tittar på domen och domskälen utan tvingar fram ännu en runda i EU domstolen som man säkert förlorar.
Att man i ett PM som avseer att underlätta för yrkesförare gör en lagtolkning
utan stöd i prejudikat och domar som får detta genomslag är mycket olyckligt.
Här inför man en princip som skulle innebära att allt som inte är tillåtet i prejudikat skulle vara förbjudet. Ett förfarande som är helt främmande för all normal rättstradition och mycket illavarslande för framtiden.:mad:
Att man skulle låta fritidfordon omfattas av regelverket för arbetstider skulle ju få absurda följder. Regler för veckovila etc skulle göra husbilar mycket svårbrukade och leda till att många skulle lagföras vid normalt husbilsbruk.
Detta är ju rent dumt skrivit av en tjänsteman som inte förstår vad det leder till men som kan leda till en massa nya rättsfall med överklaganden och mycket besvär och kostnader för alla inte minst staten som ju måste återbetala böter etc.
 
Senast ändrad:

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Det där med Digitalt förarkort är väl det lilla i sammanhanget, det kostar bara någon hundring att få ut och det går bra att få ut det även om man bara har B-kort.

Jag tog ut ett förra året mest utifall att man skulle låna någon lastbil för privatkörning för säkerhets skull.

Det intressanta är vall att om det nu skulle vara så att tolkningen faller på att man behöver det vid totalvikter över 7,5ton även för privatkörning så lär det väl inte gälla bara nya bilar? men veteranare är kanske undantagna?

//Peter
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Det där med Digitalt förarkort är väl det lilla i sammanhanget, det kostar bara någon hundring att få ut och det går bra att få ut det även om man bara har B-kort.

Jag tog ut ett förra året mest utifall att man skulle låna någon lastbil för privatkörning för säkerhets skull.

Det intressanta är vall att om det nu skulle vara så att tolkningen faller på att man behöver det vid totalvikter över 7,5ton även för privatkörning så lär det väl inte gälla bara nya bilar? men veteranare är kanske undantagna?

//Peter

Läser man förordningen är veteranfordon undantagna. Alla andra måste ha färdskrivare som skall vara godkända besiktigade etc till hög kostnad. regelverket är inte skrivit för privatpersoner som vid normalt husbilsliv skulle få rätt mycket nya saker att tänka på milt sagt. För yrkeschauförer blir husbilsåkning i princip omöjligt en vanlig helg pga regler för veckovila etc.
Färdskrivarna och tillkommande besiktningar mm skulle också addera stora nya kostnader och till det kommer de böter som många skulle råka ut för vid normalt husbilsbruk. Helt sanslöst:( I princip nästan ett förbud för husbilar med totalvikter över 7500 kg inkl släp.
Eudomstolen kommer dock att rätta till detta när första fallet når dit men det tar vanligen några år.
 
Senast ändrad:

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Det där med Digitalt förarkort är väl det lilla i sammanhanget, det kostar bara någon hundring att få ut och det går bra att få ut det även om man bara har B-kort.

//Peter

Här kan man ställa sig flera frågor, var tömmer man kortet, vem tömmer färdskrivaren och till vem redovisar man?
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Läser man förordningen är veteranfordon undantagna. Alla andra måste ha färdskrivare som skall vara godkända besiktigade etc till hög kostnad. regelverket är inte skrivit för privatpersoner som vid normalt husbilsliv skulle få rätt mycket nya saker att tänka på milt sagt. För yrkeschauförer blir husbilsåkning i princip omöjligt en vanlig helg pga regler för veckovila etc.
Färdskrivarna och tillkommande besiktningar mm skulle också addera stora nya kostnader och till det kommer de böter som många skulle råka ut för vid normalt husbilsbruk. Helt sanslöst:( I princip nästan ett förbud för husbilar med totalvikter över 7500 kg inkl släp.
Eudomstolen kommer dock att rätta till detta när första fallet når dit men det tar vanligen några år.

Synnerligen olyckligt ja, men att kalla det ett förbud är väl till att ta i?:cool:

Jag har trots att jag normalt inte jobbar med frågorna(transmissionskontruktör) en fot i den lätta transportbilsbranchen, och där är det inte helt ovanligt att firmor får sätta i färdskrivare i MB sprinters, ivecos osv, jag har personligen kört många "bilhämtarmil" i en sprinter med färdskrivare. Jag säger inte att det är billigt men i relation till vad dylika bilar kostar så kan det ju inte anses som avgörande för hobbyn

//Peter
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Här kan man ställa sig flera frågor, var tömmer man kortet, vem tömmer färdskrivaren och till vem redovisar man?

Det är givetvis bra frågor, men kommer behovet så är jag övertygad om att den tekniska delen inte ska vara särskilt kostsam.

//Peter
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Jag skulle reka alla som inte har dagligt behov av förarkort att vid färd med digital färdskrivare bara skriva ut en remsa vid start och en remsa vid avslut och skriva på baksidan så som man gjorde förr med pappersskivorna.
Har man en gång skaffat ett kort måste man använda det.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Nu börjar värden vakna till igen efter en natts jobb.

Jag blev igår uppringd av en tjänsteman på transportstyrelsen som delgav mig uppgifterna gällande färdskrivare i husbilar över 7,5 t. Han ville informera att det stod fel i en skrivelse jag är inblandad i.
För mig var det här något nytt så jag frågade flera gånger om hans uppgifter var 100% riktiga och jag fick JA på den frågan.
Jag tycker det är viktigt att få ut det här på forumet då det kan vara av intresse för många att känna till vad lagen säger.

JOE
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Nu börjar värden vakna till igen efter en natts jobb.

Jag blev igår uppringd av en tjänsteman på transportstyrelsen som delgav mig uppgifterna gällande färdskrivare i husbilar över 7,5 t. Han ville informera att det stod fel i en skrivelse jag är inblandad i.
För mig var det här något nytt så jag frågade flera gånger om hans uppgifter var 100% riktiga och jag fick JA på den frågan.
Jag tycker det är viktigt att få ut det här på forumet då det kan vara av intresse för många att känna till vad lagen säger.

JOE


Eftersom tråden varit lite rörig, kanske du kan vara vänlig och sammanfatta den nu aktuella informationen från tjänstemannen på Transportstyrelsen.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Tjänstemän på transportstyrelsen går det nog 13 på dussinet av...!

Vi har ännu inte - efter att ha talat med 11 olika tjänstemän - fått ett korrekt svar på vår fråga om vad som gäller när man kopplar en släpvagn med en Smart bil på efter en husbil - vår husbil har en totalvikt på 5 ton och det är det som komplicerar det hela.
Om man går in på transportstyrelsens hemsida och lägger in reg.nr. på husbilen och reg.nr. på ett tyngre släp, så får man till svar att det räcker med ett BE kort för att få framföra detta ekipage i Sverige.
MEN, vi har inte lust att chansa om man skulle bli stoppad i t.ex. Frankrike eller Spanien och har därför ställt frågan till just Transportstyrelsen = VAD GÄLLER UTANFÖR SVERIGES GRÄNSER ???

Räcker det med ett BE kort eller måste det till ett C1E eller ett CE kort om man har ett B kort taget före 1996 och aldrig fått det återkallat för någon förseelse ???

För att återgå till husbilar som väger mer än 7,5 ton, så har den tyska husbilstidningen Promobil skrivit om detta tidigare och hävdat att det EJ behövs någon färdskrivare så länge fordonet inte används i yrkesmässig trafik !

Det ska bli mycket intressant att följa detta ämne i denna tråd !

Bosses och Gerds husbilsresor
 
Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Vad som händer är, vad jag förstår, att reglerna i Förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare mm. träder i kraft 2015-03-02. I denna förordning implementeras 561/2006 EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EG) nr 561/2006. Där finns i artikeln 3 texten:

h) fordon eller en kombination av fordon med en högsta tillåtna vikt som inte överstiger 7,5 ton, vilka används för icke kommersiell transport av gods
.

Detta har tolkats med stöd av ett rättsfall som anges i Promemorian att även personbilsregistrerad "husbil" med en totalvikt över 7,5 ton ska omfattas av reglerna om kör- och vilotider och därmed även ha färdskrivare.

Transportstyrelsen är den av regeringen utsedda myndighet att utfärda föreskrifter, och deras ord torde väga tungt vid ett rättslig förfarande.

Johan K.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Vad som händer är, vad jag förstår, att reglerna i Förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare mm. träder i kraft 2015-03-02. I denna förordning implementeras 561/2006 EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EG) nr 561/2006. Där finns i artikeln 3 texten:

h) fordon eller en kombination av fordon med en högsta tillåtna vikt som inte överstiger 7,5 ton, vilka används för icke kommersiell transport av gods
.

Detta har tolkats med stöd av ett rättsfall som anges i Promemorian att även personbilsregistrerad "husbil" med en totalvikt över 7,5 ton ska omfattas av reglerna om kör- och vilotider och därmed även ha färdskrivare.

Transportstyrelsen är den av regeringen utsedda myndighet att utfärda föreskrifter, och deras ord torde väga tungt vid ett rättslig förfarande.

Johan K.
Detta är ju transportstyrelsens egna tolkning. Det rättsfall man åberopar gav ett prejudikat som lyfte kravet från 3,5 ton till 7,5 ton. Domskälen sa att man inte avsåg att reglera privatkörning med arbetstidsdirektivet. Man kan ju tolka läget som transportstyrelsen gör men om någon åker dit och överklagar till eu förlorar man med stor sannolikhet då ju skälen är samma också för tyngre bilar. Det olyckliga är att man tydligen gjort denna tolkning vilket gör att detta läge kvarstår fram till någon vunnit i eudomstolen. Det tar normalt år.
Det är ju inte färdskrivaren i sig som är problemet utan reglera. Du kan ex inte längre köra ö er 4,5 timmar utan 45 min rast. Du måste ha 11 timmars oavbruten dygnsvila. Det finns också regler om veckovila mm vilket gör att man blir mycket styrd i semestrandet. Ett brott kan avläsas vid kontroll flera veckor senare och ger då dryga böter. Det gäller ju också betydligt lättare bilar om de drar ett släp som ger en total tågvikt över 7,5 ton. Här går det ju inte att i datorn avgöra om släpet var på eller inte vilket då kan ge diskutioner om man brutet
mot reglerna eller inte. Allt detta leder till ett rättsligt träsk där det kan bli upp till tolkningat och godtycke som ger böter eller inte.:(
olikhet
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Jag kan konstatera att många som skriver här inte har en aning vad som står i lagtexten eller tolkningar av dessa genom rättsfall i EU. En del av er rekommenderar lagbrott som kan ge tusentals kronor i böter. Promemorian är inte ny, den har funnits i många år, när ni läser den så kan ni inte blanda ge mellan olika stycken utan varje del ska värderas för sig.

Mvh

Stig
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Jag kan konstatera att många som skriver här inte har en aning vad som står i lagtexten eller tolkningar av dessa genom rättsfall i EU. En del av er rekommenderar lagbrott som kan ge tusentals kronor i böter. Promemorian är inte ny, den har funnits i många år, när ni läser den så kan ni inte blanda ge mellan olika stycken utan varje del ska värderas för sig.

Mvh

Stig

Promemorian är inte jättegammal utan daterad 21 mars 2014 så den är ju knappt ett år. Rättsfallet man refererar till är ju inte heller så många år. Reglerna är ju sedan 2006 så man undrar ju då varför inga bilar jag tittat på har färdskrivare.
Har nog ändå tittat på minst 10 Concorde och Morelo över 7,5 ton och ingen har haft skrivare. Är det så att alla kör utan färdskrivare av okunskap. Det är ju höga böter man här pratar om.
 
Senast ändrad:

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Här kommer mitt bidrag i debatten. ;)
Hur kan man beröras och omfattas av sociallagstiftningen för yrkestrafikens kör och vilotidsregler vid gods- och persontransporter med personbil, personbil klass 2, motorcykel eller flakmoped?

Hämta en låda spik hos Arne, transportera den i/på fordonet eller i/på tillkopplat fordon, lämna av spiklådan hos Bertil som betalar transporten. Godstransporten och yrkestrafik är utförd. Du berörs då av lagstiftningen och tillståndskrav för att bedriva denna körning.

7,5 tonsregeln och icke kommersiell transport av gods är ett undantag för t.ex. hantverkare/reparatörer som i sitt yrke har med sig sitt egna material, verktyg, mm som denne behöver för sina huvudsakliga arbetsuppgifter i fält, körtid på väg är begränsad under arbetsdagen. Begränsning av undantaget är en radie av 50 km från företagets lokalisering.

Hämtar hantverkaren reservdelar på en godsterminal(t.ex. dhl, schenker) och har med sig ut till kund så är det godstransport och yrkestrafik. Tar däremot hantverkaren reservdelar från sitt egna lager(reservdelar som körts dit av t.ex. dhl, schenker) och har med det ut till kund så är det inte yrkestrafik.
Använder hantverkaren i sitt yrke ett fordon tyngre än 7,5 ton så blir det krav på färdskrivare.

En fråga man ska ställa sig är om man bedriver yrkestrafik? Den frågan ska också komma från kontrollpersonal och dom har bevisbördan. Ett kolli ombord med mottagaradress som man inte har någon anknytning till är inte bra.

Fordonets ägare har betydelse, privat eller företag. Husbil registrerad i ett företag kan tolkas som att det är ett yrkesfordon.
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Enligt min uppfattning så gäller färdskrivare för fordon som ägs av företag. Då gäller färdskrivare för fordonskombination över 3.5 ton om fordonet är registrerat på företag. Ägs fordonskombinationen eller fordonet av företag så gäller även kör o vilotider. Vill reservera mig för förändringar som kan ha hänt de sista åren eftersom jag har blivit pensionär.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Återigen en tråd fylld av gissningar, antaganden och uppfattningar.

På sid 8 i bifogade "Pm gällande från 21 mars 2014" står klart och tydligt vad som i dagsläget gäller för husbilar.
 

Bilagor

  • Kör- och vilotider _ pm gallande fran 21 mars 2014.pdf
    411,1 KB · Visningar: 151

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t

Återigen en tråd fylld av gissningar, antaganden och uppfattningar.

På sid 8 i bifogade "Pm gällande från 21 mars 2014" står klart och tydligt vad som i dagsläget gäller för husbilar.



Tack för ditt inlägg som delvis skapar tydlighet, men vad sägs om det "blötdjur" till tjänsteman som kommit på följande:

1. En personbilsregistrerad ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna när totalvikten för fordonet eller för fordonskombinationen vid tillkopplat släp, överstiger 7,5 ton även om transporten INTE är kommersiell. (Källa: ECJ C-317-12 Daniel Lundberg).

2. En bussregistrerad ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna oavsett totalvikt och antalet sittplatser om transporten är kommersiell. Har bussen mellan 10 och 17 sittplatser inklusive föraren, och uteslutande används för icke-kommersiella transporter omfattas den inte av kör- och vilotidsbestämmelserna.
-------------------------------------------------------------------------------------

I det ena fallet si och i det andra fallet så - vad är skillnaden på dessa båda fordon rent handhavandemässigt...???

PS. Vi talade med en polis som tillhör den s.k. Tunga gruppen i somras när vi stötte ihop på en parkering i Sverige och han hävdade bestämt att det EJ krävs färdskrivare i en husbil som väger över 7,5 ton !?!?!?

Bosses och Gerds husbilsresor
 
Toppen