F
F.d. 8765
Guest
Hej på er. Nu behöver jag hjälp.
I min husbil blir det ganska svalt i "cookpit" när vi ligger still och använder endast Truman. Den är placerad bak i sänglådan som på så många andra bilar, vilket gör att det är inte mycket till varmblås i de främre luftutsläppen.
Därför har jag funderingar på att investera i en extravärmare som monteras under framstolen eller kanske i motorrummet (väldigt trångt).
Funderar på Trumatic E 2400. alt Webasto Air Top 2000T.
Trumans drift är gasol, vilket är enkelt att ansluta och drar på full effekt 1.1A. Problem: Vet inte hur jag fixar skorstenen, måste vara 90 gr vinkel eftersom den skall ligga under sätet. Kan avgaserna gå rakt ner genom durken?
Webaston går på diesel, men drar på full effekt 2.4A vilket jag tycker är i mesta laget. Obs detta gäller vid fricamping, annars används en 230V fläkt.
En annan sak som tydligen är problem med dieselvärmare. Det går tydligen inte som jag trott att bara kapa bränsleledningen mellan tank och motor och sätta på ett T-rör, för då startar inte bilmotorn sen p.g.a. bränslebrist ??? Är det med sanningen överensstämmande? Eller måste jag dra en separat ledning från tanken till värmaren, vilket blir ytterst komplicerat.
Är det någon som vet något om detta. Motorn är Ford TDCI Dura Torq 2.4 l.
Alla tips är intressanta, även andra värmare eller helt enkelt andra lösningar.
I min husbil blir det ganska svalt i "cookpit" när vi ligger still och använder endast Truman. Den är placerad bak i sänglådan som på så många andra bilar, vilket gör att det är inte mycket till varmblås i de främre luftutsläppen.
Därför har jag funderingar på att investera i en extravärmare som monteras under framstolen eller kanske i motorrummet (väldigt trångt).
Funderar på Trumatic E 2400. alt Webasto Air Top 2000T.
Trumans drift är gasol, vilket är enkelt att ansluta och drar på full effekt 1.1A. Problem: Vet inte hur jag fixar skorstenen, måste vara 90 gr vinkel eftersom den skall ligga under sätet. Kan avgaserna gå rakt ner genom durken?
Webaston går på diesel, men drar på full effekt 2.4A vilket jag tycker är i mesta laget. Obs detta gäller vid fricamping, annars används en 230V fläkt.
En annan sak som tydligen är problem med dieselvärmare. Det går tydligen inte som jag trott att bara kapa bränsleledningen mellan tank och motor och sätta på ett T-rör, för då startar inte bilmotorn sen p.g.a. bränslebrist ??? Är det med sanningen överensstämmande? Eller måste jag dra en separat ledning från tanken till värmaren, vilket blir ytterst komplicerat.
Är det någon som vet något om detta. Motorn är Ford TDCI Dura Torq 2.4 l.
Alla tips är intressanta, även andra värmare eller helt enkelt andra lösningar.
Senast redigerad av en moderator: