• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extravärme

F

F.d. 8765

Guest
Hej på er. Nu behöver jag hjälp.
I min husbil blir det ganska svalt i "cookpit" när vi ligger still och använder endast Truman. Den är placerad bak i sänglådan som på så många andra bilar, vilket gör att det är inte mycket till varmblås i de främre luftutsläppen.
Därför har jag funderingar på att investera i en extravärmare som monteras under framstolen eller kanske i motorrummet (väldigt trångt).
Funderar på Trumatic E 2400. alt Webasto Air Top 2000T.
Trumans drift är gasol, vilket är enkelt att ansluta och drar på full effekt 1.1A. Problem: Vet inte hur jag fixar skorstenen, måste vara 90 gr vinkel eftersom den skall ligga under sätet. Kan avgaserna gå rakt ner genom durken?
Webaston går på diesel, men drar på full effekt 2.4A vilket jag tycker är i mesta laget. Obs detta gäller vid fricamping, annars används en 230V fläkt.
En annan sak som tydligen är problem med dieselvärmare. Det går tydligen inte som jag trott att bara kapa bränsleledningen mellan tank och motor och sätta på ett T-rör, för då startar inte bilmotorn sen p.g.a. bränslebrist ??? Är det med sanningen överensstämmande? Eller måste jag dra en separat ledning från tanken till värmaren, vilket blir ytterst komplicerat.
Är det någon som vet något om detta. Motorn är Ford TDCI Dura Torq 2.4 l.
Alla tips är intressanta, även andra värmare eller helt enkelt andra lösningar.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Extravärme

Hej
Jag håller på med ett litet projekt för råda bot på samma problem , har en Adriatik som likt er bil har värmepannan placerad så att det blir lång luftslang för värme på höger sida.
Har hittat en hjälpfläkt från Truma som bara tar 0,25 A vid halvfart ( räcker ) och skall installera denna halvvägs till valt utblås.
För att få full automatik så införskaffades en termostat ( kjell & co ) som startar hjälpfläkten när ordinarie värmepanna har startat och leverar värme , är i full gång med planeringen och hoppas vara klar till helgen.

mvh
Bengt
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Extravärme

Hej jag hade satsat på diselvärmarn dels för att diesel kontra
gasol känns bättre(billigare?)samt att man slipper reg besikta för en gasolapparat till att dra extra rör eller slang till tanken
är väl inte så meckit?!
eller kanske satsa på en värmare som värmer motor och kör via bilens värmepkt en liten fundering
 
Senast redigerad av en moderator:

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Extravärme

Hej

Jag hade samma problem i min alkovbil och jag har monterat en E2400 och dragit slangar som släpper luft vid instegen vid framdörrarna och det fungerar perfekt. En lite nackdel är att det går lite mer gasol men den behöver inte gå så mycket jag kör den på max i 10 min sen slår jag över på halv fart och sen sköter termostaten resten. Fördelen är att men slipper diesel avgaser och att den går tyst. Jag köpte den hos en Tysk tillbehörsfirma strax innan Hamburg för 6,500:- och sen kom det till lite slangar och munstycke för några hundralappar. Jag kan "varmt" rek. denna lösning.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Extravärme

Hei

Selv har jeg løst prøblemet på denne måten Varmere foran. Siden dere har Truma kan jo ikke opplegget brukes fult ut.

Det er jo ulemper med både Webasto og Truma som ekstravarmer og de fleste er jo nevt her i tråden.

Vannvarmeren til Webato drar enda litt mer strøm enn luftvarmeren og begge må helt klart brukes med vett så man ikke får startproblemer. Alternativ og ta strøm fra bodelsbatteriet til ekstravarmeren så får en ikke det problemet.

Vet ikke om Trumaen har samme mulighet til og brukes som parkeringsvarmer som Webasto med tidsur, fjrnstarter o.l. for det er ikke tvil om at vi har hatt stor glede av det også under kjølig/vinter bruk for det er godt og komme til varm bil etter parkering i by o.l. Er det ekstrakald går selvsagt fyren i bobilen hele tiden

Og ikke minst og bruke den som tillegsvarme under bruk på kalde/virkelig kalde dager for det blir jo ikke spesielt varm fremme da heller?
 
B

Boxer

Guest
Sv: Extravärme

Jag har webastovärmare, den funkar fint men drar endel ström.
Den kopplad till bodelsbatteriet, det är nog nödvändigt.
Ni får gärna komma och titta om det kan vara till någon hjälp.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Extravärme

Hej Tim & Ing-Mari
Om ni monterar en E-B motor o cupevärmare med termostat för kontinuelig drift från bobatteriet så har ni värme framme bilen + en varm motor och torra rutor när ni skall köra iväg ,suveränt.
Vi har det på vår bil och ångrar absolut ej det valet,ett extra element är också som standard under bordet som kan köras samtidigt,(Truman är ju monterad under en säng i bak)
En Webasto eller E-B kostar ju en del men den spar både motor och kropp.
Mvh Bernt
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Extravärme

Hej Röris.
Det låter intressant. Skulle du kunna beskriva installationen lite mer ingånde och vad heter firman där du köpte truman?
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Extravärme

Gunnel o Bengt
Det ni menar är väl en vattenvärmare? En sådan blir nog i dyraste laget, utan jag hade tänkt mej en ren luftvärmare.
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Extravärme

Är det någon risk för dieselavgas/lukt vid användande av en dieselvärmare? Jag skall i första hand använda den när jag ligger still.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Extravärme

Min erfaring med den minste av webasto sine luftvarmere er at det kommer inn litt luft i den en stenger av varmeren. Er det sterk kulde så kommer det og litt lukt under oppstart, men jeg tror dette beror på at den varmeren jeg har erfaring med hadde liten avstand mellom luft til brenner og luft til oppvarming. Føres disse to i egne slanger så burde dette problemet fjernes inne. Ute lufter det endel av biler som varmes på diesel, så det er viktig å føre eksosen vekk slik at det ikke slår inn i bilen.
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Extravärme

knugrone.
Om jag förstått din beskrivning så tar du uppvärmningsluften utifrån. Jag tänkte att endast förbränningsluft och avgaser skulle vara utomhus. Med andra ord, uppvärmningsluften är recirkulerande i bodelen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Extravärme

knugrone.
Om jag förstått din beskrivning så tar du uppvärmningsluften utifrån. Jag tänkte att endast förbränningsluft och avgaser skulle vara utomhus. Med andra ord, uppvärmningsluften är recirkulerande i bodelen.

Det var ikke i en husbil, men i en liten elbil jeg hadde denne varmeren. På en husbil ville det vært naturlig å ta oppvarmingsluften fra inne i bilen og forbrenningsluften fra ute.

Et problem jeg ser med den varmeren jeg hadde er at den har et svært varmt eksosrør - det vil tilsi at varmeren burde monteres i motorrom eller under bilen slik at en ikke trenger å føre eksosrøret gjennom gulvet. På AirTop og gasolvarmere er dette løst ved at eksosrøret ligger inne i røret for forbrenningsluft.
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Extravärme

Bengt-Åke. Jag gjorde det på vår förra bil, men tyckte inte det räckte till. Visserligen var det en helintigrerad så kallraset var väl större. Nu vill vi ha varmt och skönt om ryggen när man sitter i de vända framstolarna, så därför funderar vi på en extravärmare.
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Extravärme

Om jag väljer en dieselvärmare, kan jag ta bränsle från befintlig ledning utan få driftstörning av bilmotorn. Har hört att det inte fungerar utan det skall vara en separat ledning ända från tanken. Är det verkligen så, har svårt att förstå varför det inte ska gå.
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Extravärme

enklast, säkrast är returledning då påverkar man inte motorn als. vi bor inte långt borta, ni kan titta på min hur webasto är installerat. Skicka PM i så fall.
 
Toppen