• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extravärme

F

F.d. 8765

Guest
Hej på er. Nu behöver jag hjälp.
I min husbil blir det ganska svalt i "cookpit" när vi ligger still och använder endast Truman. Den är placerad bak i sänglådan som på så många andra bilar, vilket gör att det är inte mycket till varmblås i de främre luftutsläppen.
Därför har jag funderingar på att investera i en extravärmare som monteras under framstolen eller kanske i motorrummet (väldigt trångt).
Funderar på Trumatic E 2400. alt Webasto Air Top 2000T.
Trumans drift är gasol, vilket är enkelt att ansluta och drar på full effekt 1.1A. Problem: Vet inte hur jag fixar skorstenen, måste vara 90 gr vinkel eftersom den skall ligga under sätet. Kan avgaserna gå rakt ner genom durken?
Webaston går på diesel, men drar på full effekt 2.4A vilket jag tycker är i mesta laget. Obs detta gäller vid fricamping, annars används en 230V fläkt.
En annan sak som tydligen är problem med dieselvärmare. Det går tydligen inte som jag trott att bara kapa bränsleledningen mellan tank och motor och sätta på ett T-rör, för då startar inte bilmotorn sen p.g.a. bränslebrist ??? Är det med sanningen överensstämmande? Eller måste jag dra en separat ledning från tanken till värmaren, vilket blir ytterst komplicerat.
Är det någon som vet något om detta. Motorn är Ford TDCI Dura Torq 2.4 l.
Alla tips är intressanta, även andra värmare eller helt enkelt andra lösningar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Extravärme

Tack husbil2. Det var en fiffig lösning med returen. Bara en undring. Det måste väl finnas ett så kallat dykrör på returen, för bränslet tas väl från tanken och inte via dieselpumpen. Vet inte hur det är på en comenraildiesel. Tittar gärna på din installation.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Extravärme

Okay då kanske man skall titta lite extra noga på det för vi är lite på G till våren att köpa en helintegrerad , håller lågkonjunkturen i sig så kanske dom blir lite billigare eller så vågar man väl inte köpa en alls .
 
Toppen