• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Extraktorgrenrör?

F

F.d. 5867

Guest
Hej!
Vi har en husbil från 1988 med en Peugeotmotor J5 (bensin). Motorn satt enligt uppgift också i Citroen C25 och Fiat Ducato.

Vet någon var man kan få tag på extraktorgrenrör till denna?

Tacksam för svar!

Mvh / Erik, Falun
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.727
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Extraktorgrenrör?

Ferrita i Köping tillverkar och säljer bl.a. det extraktorrör + främre rör som du söker.
Rostfria Avgassystem Avgasrr Ljuddmpare Katalysator Sportavgassystem - Ferrita fr en bttre milj!
Klicka på standardsysten och Fiat så hittar du.
Jag köpte därifrån, dvs det var indirekt för jag bad Bossings ta hem det åt mig är dom skulle ha nåt mer. Så på så vis fick jag hem det utan frakttillägg. 2695:- eller nåt i den stilen kostade det !
// Göte J
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Extraktorgrenrör?

Jag köpte till min J5 via Köping det blev direkt märkbar skillnad.
 
F

F.d. 5867

Guest
Sv: Extraktorgrenrör?

Det är ju klockrent!
Precis rätt prylar som det verkar.

Nu kanske det kommer att finnas hopp om att hänga med i uppförsbackarna.

Har Ni märkt någon minskad bränsleförbrukning?

Mvh / Erik Lundgren
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Extraktorgrenrör?

Någon minskad ca 1 dl på en alkovbil Frankia 89 men på en Dethleff integrerad ingen uppmätt. Bytta på båda bilarna men alkoven blev råstark och orkade uppför en backen på 5:an med sluthastighet 82 km med rör och utan rör 65 km på 3:an.
När man får bort gamla grenröret ser man att det är en kompremiss att få rum med det bakom motorn mot torpedväggen. Det trånga stället göt att det är lite svårt att få på det vara nödvändigt att lossa motorn och liksom tippa den framåt för at komma förbi pinnbultarna för att både få emellan grenrörspackning och grenröret är det på det berömda håret. På Fiaten var det precis men på Dethleffen fick lossa motorn och tippa den med en kofot. Vad som var nödvändigt enligt Tumbo var att borra upp munstycket i förgasaren till 0,7mm mot original o,5mm och det görs för hand med ett optikerborr i mässingen ingen borrmaskin får användas pga av risken att det går för fort och tar då upp för stort hål. Köp ett extraktorrör från en bra leverantör som har avstämda rör annars blir det mottryck och ingen efekt och därmed bortkastade pengar. Varje utblås 1:an till 4:an skall vara på millimetern lika långa till där dom försluts ihop, det är det som kallas avstämt. Har dom små borren kvar någon stans om någon vill prova. PS Någon skriver gren rör och extraktorrör det är fel allt skall vara i en enda del då blir det bäst flöde se på trimbilar inga onödiga skarvar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16156

Guest
Sv: Extraktorgrenrör?

Vad som var nödvändigt enligt Tumbo var att borra upp munstycket i förgasaren till 0,7mm mot original o,5mm och det görs för hand med ett optikerborr i mässingen ingen borrmaskin får användas pga av risken att det går för fort och tar då upp för stort hål.

Vilket munstycke är det som ska borras upp? Huvudmunstycket är ju större än så..... :confused:
 
Toppen