Sv: Extraktorgrenrör?
Någon minskad ca 1 dl på en alkovbil Frankia 89 men på en Dethleff integrerad ingen uppmätt. Bytta på båda bilarna men alkoven blev råstark och orkade uppför en backen på 5:an med sluthastighet 82 km med rör och utan rör 65 km på 3:an.
När man får bort gamla grenröret ser man att det är en kompremiss att få rum med det bakom motorn mot torpedväggen. Det trånga stället göt att det är lite svårt att få på det vara nödvändigt att lossa motorn och liksom tippa den framåt för at komma förbi pinnbultarna för att både få emellan grenrörspackning och grenröret är det på det berömda håret. På Fiaten var det precis men på Dethleffen fick lossa motorn och tippa den med en kofot. Vad som var nödvändigt enligt Tumbo var att borra upp munstycket i förgasaren till 0,7mm mot original o,5mm och det görs för hand med ett optikerborr i mässingen ingen borrmaskin får användas pga av risken att det går för fort och tar då upp för stort hål. Köp ett extraktorrör från en bra leverantör som har avstämda rör annars blir det mottryck och ingen efekt och därmed bortkastade pengar. Varje utblås 1:an till 4:an skall vara på millimetern lika långa till där dom försluts ihop, det är det som kallas avstämt. Har dom små borren kvar någon stans om någon vill prova. PS Någon skriver gren rör och extraktorrör det är fel allt skall vara i en enda del då blir det bäst flöde se på trimbilar inga onödiga skarvar.