• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra bodelsbatteri eller inte?

K

Kalabra

Guest
Hej,

Jag förbereder för en längre tur i Europa i sommar på 4-6v och måste säkra upp så vi har el så det räcker.
Har inte möjlighet att montera solceller på taket då det används till förvaring så jag funderar i termer om att montera ett extra bodelsbatteri.
Till saken hör att vi inte är särskilt stora konsumenter av el. Vi har det endast till belysning (LED) spolpumparna och en del till laddning av telefoner, plattor etc. Vidare så går det väl en del till värmesystemet men det är nog försumbart i Europa under sommaren, matlagning och kylskåp går som brukligt på gasol.
Sen kommer vi nog att köra bilen minst var 3:e dag och då laddar det den vägen. Sen kommer vi säkert att ha tillgång till 230V då och då.

Ni som är mer erfarna, behöver jag ett extra batteri eller kommer jag att klara mig med det 80Ah som vi har?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Extra bodelsbatteri eller inte?

Har tidigare haft samma förutsättningar som du och det var inga problem.
Bra om du har LED belysning i stället för halvljus när du kör dagtid, ger då mer till laddning av batterierna.
Likaså med kylen, kör gärna med gasol när du kör i stället för el.
Helst skall du då ha crash sensor eller slangbrottsventil på gasolanslutningen.
 
K

Kalabra

Guest
Re: Sv: Extra bodelsbatteri eller inte?

Har tidigare haft samma förutsättningar som du och det var inga problem.
Bra om du har LED belysning i stället för halvljus när du kör dagtid, ger då mer till laddning av batterierna.
Likaså med kylen, kör gärna med gasol när du kör i stället för el.
Helst skall du då ha crash sensor eller slangbrottsventil på gasolanslutningen.

Roland, menar du att du endast kört med ett bodelsbatteri?
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Sv: Extra bodelsbatteri eller inte?

Vi har satt in ett extra bödelsbatteri och har nu 2x95 Ah vilket fungerar jättebra. Vi har som längst stått 5 dagar utan el och då har vi laddat telefoner/plattor, haft belysning och lite tv igång.

Vi köpte Biltemas batteri och är riktigt nöjda med deras prylar.

//Ika
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Extra bodelsbatteri eller inte?

Eftersom du inte har några direkta energikrävande grejer så bör det inte vara något problem under förutsättning att batteriet är friskt. Och i värsta fall så är det ju bara att starta bilen eller koppla upp sig med ström.
Ett alternativ om du inte vill montera solcell på taket är att skaffa en portabel hopfällbar modell. Jag nyttjade en sådan förra året och det funkade fint.
Sån här tex: 100W 12V Folding Solar Panel Kit for Battery Charger motorhome Camping Boat | eBay

Mvh. Mathias
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri eller inte?

Hej!
Är man rädd om batteriet, så bör man inte ta ut mer än kanske hälften av kapaciteten, dvs i ditt fall 40 Ah. Det betyder att du kan belasta det med 1 A (12 W) i 40 timmar. Exempelvis laddare av paddor och laptops drar mellan 1 och 4 A så det är lättare att tömma batteriet än man kanske tror.
Om du inte har viktproblem, så komplettera med extra bodelsbatteri och/eller portabel solcell.
MVH/Thomas Eriksson
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Extra bodelsbatteri eller inte?

Vi har 2 bodelsbatterier och 3 stora solpaneler och det är faktiskt skönt att ha ström så man slipper tänka sig för hela tiden när man inte har tillgång till eluttag , man kan frikampa långa perioder och ha gott om ström.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri eller inte?

Kan bara rekommendera att ha 2 batterier. Det ger trygghet. Vi har i och för sig både LED och solpanel. Detta ger en riktigt bra trygghet vid "fricamping". Det blir en extra investering på en tusing, men det är en bra försäkring.
 
F

F.d. 29909

Guest
Sv: Extra bodelsbatteri eller inte?

Hej,
Jag rekommenderar extra bodelsbatteri, men då bör man ha samma typ och kapacitet på båda batterierna och helst ska båda vara lika nya/gamla. Om inte blir det sannolikt problem ( ett av batterierna "lägger av" tämligen fort).
Tänk också på att valt batteri blir korrekt laddat från el.blocket. Laddaren skall kunna ge den spänning som batteriet kräver för att bli fullmatat.
Lycka till med resan
Sune
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Extra bodelsbatteri eller inte?

En optimisering som ikke veier mye er en dc-dc lader som forbedrer ladningen av bodelsbatteriet mens en kjører. Ctek 250 er en serie av slike ladere, en av disse er også solar-regulator. Slike ladere tar strøm fra bilbatteri/dynamo og regulerer det til optimale spenninger for ladning av bobatteri. Fungerer bra med batterier opp til 200Ah, over dette burde en ha større ladestrøm enn de 20A som Ctek enheten klarer.

Generelt er det aldri for store batterier, de gir ikke problemer annet enn med vekten. For små batterier og en får problem.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri eller inte?

Ett alternativ till extra batteri är att ha ett elverk med sig. Lättare än ett batteri, annars kan man nattparkera där det finns 220v
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Jag ställde samma fråga när jag skulle komplettera med ett likvärdigt 115 Ah blybatteri ca 2 år gammalt säljaren rekommenderade
inte det. Han tyckte jag skulle köra slut på det jag hade sen köpa två nya samtidigt
Sen frågade jag om jag skulle göra några andra åtgärder när jag ökade batteribanken ex area kablage eller säkra upp
svar nej det skulle vara samma som att tanka dieseltanken från halv till full enl säljaren av batterier
Hur som helst var jag inte lydig utan monterade ett nytt parallellt, funkade iaf i 5 år tills vi bytte bil
Kan också sägas att jag inte kopplade ut batterierna diagonalt utan bara från ett batteri pga av att jag för stunden inte hade kabel
sen glömde jag detta men det funkade ju ändå med balanseringen
Detta strider ju mot allt man läser om ellära och parallellkopplade batteri, så det är väl inget att ta efter men det funkade ju så länge
vi hade bilen.


l
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Når det gjelder variantene på parallellkobling så er det veldig liten forskjell ved liten belastning, men om du har en stor inverter så blir pluss på det ene og minus på det andre viktig. Hvor grensen går er ikke uten videre enkelt å svare på, så om en kobler for stor belastning så fungerer det uansett.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Kurt, det stämmer jag hade inga kraftiga snabba uttag med micro eller stor inverter men jag var nere på 50% uttag ibland vid flera dagars fricamping då kunde jag uppleva obalans vid laddning istället om jag minns rätt hade jag en 30 A laddare och 160 A generator
solcell 150 w kanske var den kopplad diagonalt direkt på batterierna
Inget vetenskapligt test bara kollade spänningen med multimeter, summa startbatt 100 ah 2st förbruknings batterier på 230 ah tillsammans 330 ah det ska ju normalt funka
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Jag har ett två år gammalt 95Ah AGM batteri i min HB, det är sparsamt använt. Tror ni läsare att det är ok att komplettera med ett likadant eller skulle jag behöva montera in två nya AGM batterier?
Ja, i verkligheten funkar det utmärkt att komplettera ditt batteri med ett likadant. Själv märker jag dom med År o Månad för att lättare kunna se hur gamla de är. Varje år så delar jag dom och kollar konditionen med Biltemas batterimätare. Det fungerar bra för oss. Hälsar vi från Ställplatsen i Mönsterås hamn.
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Jag ställde samma fråga när jag skulle komplettera med ett likvärdigt 115 Ah blybatteri ca 2 år gammalt säljaren rekommenderade
inte det. Han tyckte jag skulle köra slut på det jag hade sen köpa två nya samtidigt
Sen frågade jag om jag skulle göra några andra åtgärder när jag ökade batteribanken ex area kablage eller säkra upp
svar nej det skulle vara samma som att tanka dieseltanken från halv till full enl säljaren av batterier
Hur som helst var jag inte lydig utan monterade ett nytt parallellt, funkade iaf i 5 år tills vi bytte bil
Kan också sägas att jag inte kopplade ut batterierna diagonalt utan bara från ett batteri pga av att jag för stunden inte hade kabel
sen glömde jag detta men det funkade ju ändå med balanseringen
Detta strider ju mot allt man läser om ellära och parallellkopplade batteri, så det är väl inget att ta efter men det funkade ju så länge
vi hade bilen.


Tack för svaret.
Jag tar och mäter upp batteriet. Är det bra status på det köper jag och monterar ett likadant batteri. Är det inte fullgott köper jag två så kraftiga batterier som jag får plats med och då samtidigt kompletterar med en andra solpanel på taket och en MPPT regulator som klarar uppgiften. Vi ska köra upp till Nordkap i sommar och känner att jag behöver ha koll på utrustningen innan vi åker, kommer troligen att för det mesta bo på camping men alltid bra att vara förberedd på allt. Tänkte ett tag köpa ett elkraftverk men vad jag förstått på andra skribenter så kommer det sällan till användning. Bättre att satsa på batteri och solpanel.
 
Toppen