• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra bodelsbatteri eller inte?

K

Kalabra

Guest
Hej,

Jag förbereder för en längre tur i Europa i sommar på 4-6v och måste säkra upp så vi har el så det räcker.
Har inte möjlighet att montera solceller på taket då det används till förvaring så jag funderar i termer om att montera ett extra bodelsbatteri.
Till saken hör att vi inte är särskilt stora konsumenter av el. Vi har det endast till belysning (LED) spolpumparna och en del till laddning av telefoner, plattor etc. Vidare så går det väl en del till värmesystemet men det är nog försumbart i Europa under sommaren, matlagning och kylskåp går som brukligt på gasol.
Sen kommer vi nog att köra bilen minst var 3:e dag och då laddar det den vägen. Sen kommer vi säkert att ha tillgång till 230V då och då.

Ni som är mer erfarna, behöver jag ett extra batteri eller kommer jag att klara mig med det 80Ah som vi har?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
@Sinkan Andersson skrev "Vi ska köra upp till Nordkap i sommar och känner att jag behöver ha koll på utrustningen innan vi åker"

Jeg var på Nordkap sommer 2018. Jeg var uden landstrøm i 32 dage. Jeg har et LiFePo4 på 100Ah som da var 4 år gammelt. Dertil 2 stk. solceller a 100W og en MPPT lader.

Da LiFePo4 batterier vejer mindre, tåler dybere udladning, så synes jeg du skulle overveje et sådant batteri med BMS. I dag kan du også få dem med Bluetooth, så du på din telefon til enhver tid kan se hvordan dit batteri har det.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri eller inte?

Hej,
Jag rekommenderar extra bodelsbatteri, men då bör man ha samma typ och kapacitet på båda batterierna och helst ska båda vara lika nya/gamla. Om inte blir det sannolikt problem ( ett av batterierna "lägger av" tämligen fort).
Tänk också på att valt batteri blir korrekt laddat från el.blocket. Laddaren skall kunna ge den spänning som batteriet kräver för att bli fullmatat.
Lycka till med resan
Sune
Det hände oss i Tyskland att vi plötsligt inte hade någon ström på bodelsbatterierna. Servicekillen förklarade att de lagt av på grund av att jag kompletterat med bara ett nytt batteri när detta falerade för något år sedan. Han menade att det finns bara en sak att göra: Sätt in två likadana nya batterier, i annat fall kommer det ena att förr eller senare störas ut av det andra. Själv är jag ingen tekniker, men jag gjorde som han sa och sedan dess har allt fungerat klanderfritt. Och det är ju det man vill, eller hur?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det hände oss i Tyskland att vi plötsligt inte hade någon ström på bodelsbatterierna. Servicekillen förklarade att de lagt av på grund av att jag kompletterat med bara ett nytt batteri när detta falerade för något år sedan. Han menade att det finns bara en sak att göra: Sätt in två likadana nya batterier, i annat fall kommer det ena att förr eller senare störas ut av det andra. Själv är jag ingen tekniker, men jag gjorde som han sa och sedan dess har allt fungerat klanderfritt. Och det är ju det man vill, eller hur?


Du svarade på ett inlägg från 2016.
Vill man att batterierna i en bank ska hålla samma status, så räcker det oftast inte bara med att byta ut dem, hur de belastas/laddas påverkar, samt hur installationen ser ut, så förr eller senare kommer en obalans att ske i batteribanken.

Nuförtiden erbjuder Hymer, (och kanske fler märken), upplägget med på bly och Lithium batterier i samma bobatteribank.
Även fler som själva gör dessa installationer i sina husbilar.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Du svarade på ett inlägg från 2016.
Vill man att batterierna i en bank ska hålla samma status, så räcker det oftast inte bara med att byta ut dem, hur de belastas/laddas påverkar, samt hur installationen ser ut, så förr eller senare kommer en obalans att ske i batteribanken.

Nuförtiden erbjuder Hymer, (och kanske fler märken), upplägget med på bly och Lithium batterier i samma bobatteribank.
Även fler som själva gör dessa installationer i sina husbilar.
Den aktuella installationen gjordes ursprungligen av Hymer Center i Örebro.
 
Toppen