• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Externa högtalare till TV'n

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Externa högtalare till TV'n

Absolut, men ska man börja koppla in saker så behöver man ha en viss bakgrundskunskap. Och var den nivån ska ligga kan ju vara väldigt svårt att veta.
Vad mer specifikt tänker du på? Skillnaden mellan hörlurs- och line-utgång? Hur man hittar dem, hur de ser ut….?
Det är nog lättare om du kan specificera dina frågor, så kan vi nog hitta en lösning :)

Vad menas med Line utgång ?
Är det normalt förekommande på TV apparater ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Externa högtalare till TV'n

Nå kommer det en fråga og et fra svaret en ulig måte å forbedre ljudet:
Når du plugger inn kontakten i hörlur utgången forsvinner da ljudet i högtalaren i TV - hvis ja skru TV ljuden opp maksimalt slik at signalet fra TV blir sterkt i forhold til støy fra andre kilder. Du må da samtidig justere ned til behaglig nivå på den eksterne forsterker.

En annen mulighet om TV er utstyrt med en SCART kontakt - stor og stygg firkantet kontakt på omlag 2 ganger 5 cm. I denne finnes det linje ut signaler for både høyre og venstre lydkanal, en kan få fatt på disse med en overgangskontakt. Dette signalet benytter ikke TV sin innebygde forsterker på samme måte som hørluren.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Externa högtalare till TV'n

Detta har jag gjort sedan första bilen -06...

Enda problemet har vart en gång på Borgholms ställplats, grannen tyckte det lät lite väl bra när vi tittade på en film! :twitcy:
(det är "lite" mer än original stereon kan väl även nämnas... :rolleyes: )

Använd bilradion och koppla FM-sändare ansluten till hörlursuttaget på TVn.
Enkelt inget kablage.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Externa högtalare till TV'n

Nå kommer det en fråga og et fra svaret en ulig måte å forbedre ljudet:
Når du plugger inn kontakten i hörlur utgången forsvinner da ljudet i högtalaren i TV - hvis ja skru TV ljuden opp maksimalt slik at signalet fra TV blir sterkt i forhold til støy fra andre kilder. Du må da samtidig justere ned til behaglig nivå på den eksterne forsterker.

En annen mulighet om TV er utstyrt med en SCART kontakt - stor og stygg firkantet kontakt på omlag 2 ganger 5 cm. I denne finnes det linje ut signaler for både høyre og venstre lydkanal, en kan få fatt på disse med en overgangskontakt. Dette signalet benytter ikke TV sin innebygde forsterker på samme måte som hørluren.

Ja, ljudet försvinner från TV högtalaren när jag kopplar in i hörlursutgången.
Har SCART uttag på TV'n skall kolla om det blir bättre ljud. Får köpa en sådan kontakt imorgon. Ett annat problem som uppstår och som är nästan mer irriterande är att nu låter det högt och ljudligt som en gammal tändkulemotor i högtalarna så fort jag kopplar in strömmen till förstärkaren även om TV'n är avstängd ???
Slänger snart ut skiten !!!
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Externa högtalare till TV'n

Ahaaa, kan være LED lamper eller solar-regulator som spøker. Det finnes et par alternativer til for elektronikk som benytter teknikk med opphakket likestrøm for å regulere spenning og strøm - eksempelvis en dimmer.
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Externa högtalare till TV'n

Har nu köpt och installerat en sådan men får ett ganska högt bakgrundsbrum och ibland ett pulserande brum från högtalarna. Har du kopplat in den direkt på batteriet ?

Strömmen till slutsteget är tagen från samma ställe som TV:n och signalen har jag tagit från SCART uttaget på TV:n! Om brummet kvarstår, prova att ta en kabel mellan nån metalldel på TV:n och slutsteget.
Lyssna med ett par hörlurar om det brummar om själva TV:n utan slutsteg, en del TV apparater brummar ju i sig själva, prova även att dra ner ingången på slutsteget!

Hoppas det ordnar sig!
/Malbeck
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Externa högtalare till TV'n

Strömmen till slutsteget är tagen från samma ställe som TV:n och signalen har jag tagit från SCART uttaget på TV:n! Om brummet kvarstår, prova att ta en kabel mellan nån metalldel på TV:n och slutsteget.
Lyssna med ett par hörlurar om det brummar om själva TV:n utan slutsteg, en del TV apparater brummar ju i sig själva, prova även att dra ner ingången på slutsteget!

Hoppas det ordnar sig!
/Malbeck

Hej och tack för svaret. Skall prova med scart uttaget istället. Brummet kanske jag kan leva med men det som är värst är att det låter ganska högt som tändkulemotor från en gammal fiskebåt hela tiden. Det är så exakt likt detta ljud. Jag har haft ett par sådana båtar förr i tiden och har spelat in detta ljudet, eftersom jag tyckte om det i sin rätta miljö. Det går inte att skilja på ljuden.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Externa högtalare till TV'n

Kul att läsa tråden, men alla ni som skriver och berättar, gör det för de som kan något. Jag är helt "rudis" och fattar inte vad ni skriver eller menar, det är synd när tekniknördar kommer samman för vi utanför fattar inget. Jag är också intresserad av separata högtalare. Kanske borde man tänka på att även vi "teknik rudisar" läser och försöker ta emot tips och trix. Bara en liten synpunkt så ta inte illa upp.

Du bor ju nära Tyringe. Kom hit och upplev den fina naturen, höga luften och ta en öl så löser vi det på en kvart.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Externa högtalare till TV'n

Kopplade in via scart uttaget men då går det inte att justera volymen på tv'n.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Externa högtalare till TV'n

Just det, har du volumkontroll på sluttsteget? Det er der en måste justera ljudet. Det du oppnår ned en linje utgang (SCART eller annen) er et ljudsignal som er sterkt slik at en får best mulig signal / støy forhold på signalet til sluttsteget.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Externa högtalare till TV'n

Vi tar og lyden for TV via bilradioen (som tar strøm fra bobatteriet) linje-kablene er 10m lange og koblet til AUX ingangen på radioen. At radioen fra fabrikken er utstyrt med 4 2-veis høgtalare og en stor bass med eget sluttrinn gir ekstrem bra lyd. Ingen brum.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Externa högtalare till TV'n

Provade med en kabel mellan TV's hörlursutgång och min bilradios AUX uttag på fronten av radion men får inget ljud i bilradion ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Externa högtalare till TV'n

AUX forutsetter en signalstyrke som tilsvarer en linje utgang, men du må og velge rett kilde på din radio.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Externa högtalare till TV'n

Detta har jag gjort sedan första bilen -06...

Enda problemet har vart en gång på Borgholms ställplats, grannen tyckte det lät lite väl bra när vi tittade på en film! :twitcy:
(det är "lite" mer än original stereon kan väl även nämnas... :rolleyes: )

Vad har du för FM sändare och kommer du ihåg var du köpte den ?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Externa högtalare till TV'n

Ahaaa, kan være LED lamper eller solar-regulator som spøker. Det finnes et par alternativer til for elektronikk som benytter teknikk med opphakket likestrøm for å regulere spenning og strøm - eksempelvis en dimmer.

Tack Knut
Tror att det är oren ström som spökar för den brummar lika mycket även om jag lossnar anslutningen från TV'n. Finns det något sätt göra åt detta ?
Någon typ av filter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Externa högtalare till TV'n

Prova først om du kan finne ut hva som sender støy. Kople från 230V og slokk allt ljus, nå burde brummet være vekk! Men om det brummer så må en tenke og lete, er det en solarlader i bilen dekk til panelene med en pappskive

Kople inn en sak om gangen til brummet kommer tilbake. Avhengig av hva som lager brummet er det frorskjellige angrepsvinkler. Er det en led-lampa prøv en annen av annet fabrikat, er det en dimmer prøv annen setting om hør om frekvensen endres.

Et filter av kondensatorer like ved støykilden kan redusere problemet, det samme kan en skjerm på kabler gjøre. I ekstreme tilfeller kan flytting av jording/minus forbindelsen rydde opp brum, men dette er kun hvis ingen annen kilde er årsaken - en har da funnet hva vi fryktet når vi bygde miksebord - jordsløyfer / groundloops.

Dessverre finnes det ingen universal løsning på slike problemer.

EMS er kult - NEI, men en stor utfordring!
 
Toppen