• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Externa högtalare till TV'n

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Skall koppla externa högtalare till min Tv men tydligen så behövs det nån typ av förstärkare för att få ljudet från öronsnäckuttaget på TV'n att driva större högtalare. Någon som vet vad det behövs ?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Externa högtalare till TV'n

Vi har tv ljudet via bilstereon, funkar utmärkt!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Externa högtalare till TV'n

Ett alternativ kan vara datorhögtalare som drivs med 12 V. På jobbet har jag Creatives Inspire P380 2.1. Kanonljud.

högt.JPG
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Externa högtalare till TV'n

Fungerar det tillfredställande?

Funkar helt suveränt!
Tilläggas skall att vi har TV:n i sovdelen då vi gillar att titta på TV när man vaknar på mornarna samt när det ändå är dåligt väder! Vi har satt högtalarna längst bak i underdelen på överskåpen i våran plåtis med långbäddar!

Tänkvärt! Om man kopplar till Bilstereon är det ibland så att den tar ström från bilbatteriet.

/Malbeck
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Externa högtalare till TV'n

Går även att använda annan radio/telefon med radio mm
Kan tänka mej även lösning med blåtand.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Externa högtalare till TV'n

Funkar helt suveränt!
Tilläggas skall att vi har TV:n i sovdelen då vi gillar att titta på TV när man vaknar på mornarna samt när det ändå är dåligt väder! Vi har satt högtalarna längst bak i underdelen på överskåpen i våran plåtis med långbäddar!

Tänkvärt! Om man kopplar till Bilstereon är det ibland så att den tar ström från bilbatteriet.

/Malbeck

Har nu köpt och installerat en sådan men får ett ganska högt bakgrundsbrum och ibland ett pulserande brum från högtalarna. Har du kopplat in den direkt på batteriet ?
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Externa högtalare till TV'n

Brum kommer normalt fra kablarna till forsterkare. Prova med en god skjermet kabel ;) Beste utgangen fra en TV er linje ut, denne har noe kraftigere signal enn hørlur utgangen.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Externa högtalare till TV'n

Hej
Använder TV USB stick til laptop.
20" monitor skjerm och Bluetooth ljud til bilstereo - 4 kanals - som på bio.
Allt i fler år perfekt med fjärrkontroll - ochså för 100 film, kart och internet via laptop.
:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Externa högtalare till TV'n

Brum kommer normalt fra kablarna till forsterkare. Prova med en god skjermet kabel ;) Beste utgangen fra en TV er linje ut, denne har noe kraftigere signal enn hørlur utgangen.

Har en ny DmTech LCD tv men på den finns tydligen bara hörlursutgång, tyvärr. Ibland hörs det också ett pulserande ljud.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Externa högtalare till TV'n

Kul att läsa tråden, men alla ni som skriver och berättar, gör det för de som kan något. Jag är helt "rudis" och fattar inte vad ni skriver eller menar, det är synd när tekniknördar kommer samman för vi utanför fattar inget. Jag är också intresserad av separata högtalare. Kanske borde man tänka på att även vi "teknik rudisar" läser och försöker ta emot tips och trix. Bara en liten synpunkt så ta inte illa upp.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Externa högtalare till TV'n

Absolut, men ska man börja koppla in saker så behöver man ha en viss bakgrundskunskap. Och var den nivån ska ligga kan ju vara väldigt svårt att veta.
Vad mer specifikt tänker du på? Skillnaden mellan hörlurs- och line-utgång? Hur man hittar dem, hur de ser ut….?
Det är nog lättare om du kan specificera dina frågor, så kan vi nog hitta en lösning :)
 
Toppen