• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Expansion kärl.... Hur...?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har hjälpt en kompis att slänga ut trumman och installera bla. en 12/230v Varmvattenberedare samt en 2L expansion kärl...
Allt är köpt från U. K... Och en installation manual följde med där det framgår att expansion kärlet skall monteras på varmvatten sidan straks efter VV..
Jag har monterat den på kallvatten sidan efter pumpen...

Kompisen visade mig några husbil videon där de varnar för att sätta expansion kärlett på kalvattnet....
Men hur mycket jag än funderar så förstår jag inte vitsen med att sätta den på varmvatten sidan.......

Så nu undrar vi hur hade ni gjort.. Och kanske ni vill berätta om varför ni gjort som ni gjorde...

Tusen tack för era svar...

I U. K var det ju en tid då man monterade + i chassit på bilar.... Och vad jag vet så har de idag fattat bättre.... Men tydligen har de fler problem... Eller?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Frågan är om det är ett utjämningskärl för tryckstötar från pumpen eller ett expansionskärl. De skiljer sig åt. Rena expansionskärl finns i både öppna och slutna modeller. Det finns även modeller som håller inställt tryck med pump och magnetventil.
Expansinskärl brukar sitta på värmesystem. Det kan vara att det saknas en luftkudde i VVB som du skriver om, då är systemet stumt. Jag tror att det är ett utjämningskärl men visst där kan jag ha fel. Sen ska det alltid finnas en säkerhetsventil som inte ska kunna blockeras på något sett.
Lägg gärna lite bilder och även manualen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har monterat ett utjämningskärl på kallvattensidan eftersom jag vill ha jämnt flöde på vattnet oavsett om det är varmt eller kallt. Sitter det på varmvattensidan så lär det inte ge någon effekt på kallvattnet eftersom det sitter en backventil på VV-beredaren. Kallvattnet skulle i så fall pulsera samt starta och stoppa pumpen ideligen när man tappar upp kallvatten.

Hade även på det viset i båten på den tiden vi hade båt. Större tryckkärl, fem liter och i plåt med gummiblåsa, men samma funktion

//Michael, medlem
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
(Började skriva innan jag jag såg Michaels och Herbets inlägg :msn_embarrassed:), så lägger bara till att det beror troligen på var backventil/backventiler sitter så inte expansionskärlet kommer v.v.beredaren till nytta,,,,, men å andra sidan så kommer ju inte expansionskärlet kallvattnet/resten av systemet/nervöst till och frånslag till nytta om det är skilt från k.v. med en backventil in till v.v. systemet som då håller upp fjädrande tryck bara på v.v. systemet. Men v.v. beredaren skall ju normalt kunna sköta sig själv med luftficka, övertrycks och (även vakuumventil).

M.v.h. JANKRO.

Ps. Kom att tänka på.... Verkar det finnas övertrycksventil och övriga finesser i v.v. beredaren eller hör expansionskärlet möjligen till just bara som säkerhet till v.v. beredarkittet och bör då absolut sitta där, efter backventilen på v.v. beredarsidan ??
 
Senast ändrad:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
När man förbrukar varmvatten fylls varmvattenberedaren upp med kallt vatten. Då det vattnet värms expanderar det och den expansionen kan spränga nästan vad som helst om det inte finns någonstans för vattnet att ta vägen.
Det är nog där engelsmännen kommit på att det behövs ett expansionskärl. ;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej och tack för era synpunkter......
Innan jag monterade Vv beredaren så blåste jag luft in genom in och ut anslutningen... Luften flöt lät genom båda håll... Så vi misstänker att det inte finns någon backventil på vv beredaren ... Och vi ser inga pilar som antyder att det finns en backventil... Även om den engelska manualen säger att den skall finnas en :wideeyed:
I dag testade vi att värma vattnet........ och inget sprängdes. :twitcy:
Vv beredaren har också en säkerhetsventil som löser ut på 3bar...Så just nu känner vi oss nöjda med installationen..
Jag har samma Vv beredare och hela mitt system är byggd på samma princip som detta men min expansion kärl är på 8 liter, och mitt har fungerat i snart 7 år utan problem... Eller sprängda slangar.


IMG_20230826_170402.jpg
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag tycker att det finns en risk med att ett expansionskärl efter beredaren på den varma sidan. Legionella bakterier i kärlet. Med ett utjämningskärl på kallvattensidan före VVB kommer det inte att bildas någon legionella. Man behöver komma upp i minst 55 grader på tappvarmvattnet för att vara säker. Det är ett krav att ha en säkerhetsventil i anläggningen som öppnar om det blir för högt tryck i VVB.

Det är inte helt ovanligt att säkerhetsventilen öppnar lite emellanåt för att släppa ut vatten. Vattnet släpps normalt ut en golvbrunn.
I en husbil vill man inte släppa ut något VV ner på marken via säkerhetsventilen.
Det är kanske därför det står i installationsbeskrivningen att det ska vara ett expansionskärl efter VVB för då kommer inte säkerhetsventilen att släppa ut något VV.
Spar vatten samt att det inte är okej att släppa ut vatten på marken.
Men legionella risken ger en del frågetecken.

Till Håkansson.
Jag har sett efteråt vad som kan hända med en fel monterad hydropress i kompositmaterial. Det det saknades en säkerhetsventil. Den skjutits i väg som en raket och demolerade en kraftig trappa mm. Det var även en massa splitter i lokalen.
Det var bara kallvatten i den anläggningen. Det kunde blivit en dödsolycka om någon hade varit i lokalen.
 
Toppen