• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Eventuell husbilsägare

novisen52

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
30069
Medlemskap
2024
Skall ev. bli husbilsägare, och då vi hyrt husbil några gånger vet vi vad vi vill ha, men en fråga är Fiat-motor eller Ford-motor, det har varit Fiat-motorer i de vi har hyrt.
Har bara intresse av motor med kamkedja, då jag har dålig erfarenhet av kamren på diverse bilar. Jag har tänkt mig en bil som gått 7-10000 mil och 10-15 år gammal. Erfarenheter och synpunkter mottages tacksamt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Fiat chassiet är det överlägset vanligaste bland "mindre" husbilar och det är inte för att det är det absolut billigaste. Det är ett säkert kort och det finns massor med tillbehör som passar. För att inte tala om all erfarenhet här i klubben.
Låt inte kamrem eller inte påverka valet av bil då kommer du att märka att säkert 70-80% av bilarna till salu faller bort. Snacket om kamrem är klart överdrivet och det är verkligen inte ofta en servad och underhållen bil råkar ut för ett haveri.
Visst den måste bytas vart 5:e år till en kostnad av 2-7.000:- men den peng du spar vid bilköpet då det finns så mycket fler bilar att välja på räcker säkert för kamremsbyten i 20 år framåt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ursäkta en nyfiken och envis men vad i grundar sig denna extrema skepticism mot just kamrem?
Lite synd eftersom du utesluter så otroligt många olika husbilar där det faktiskt inte förekommer några som helst problem med remmarna. I princip alla Fiat/Iveco motorer i husbilarna är kända för att vara skottsäkra och har sällan några mekaniska haverier.
Vet inte mycket om Ford som chassie annat än att dom verkar vanligare på billigare husbilar och att vissa årsmodeller/motortyper hade stora problem med just motorn. I övrigt vet jag inte men skall man köpa en Ford skall man nog se till att ha koll på dessa. Finns nog en del att söka på om det här i forumet.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Fordmotorer är ett relativt begrepp då Ford har rätt få egna dom använder. Speciellt gäller detta dieslar.
Finns två grenar av dieslar i Fordar om vi bortser från jänkebilar.
Den ena är Peugot motorer. Dom finns i huvudsak i 2 varianter om vi bortser från småbilar. Den ena heter DV10 & är en riktig gammal trotjänare som har hängt med sen 60talet men givetvis utvecklats genom åren. Vanlig i personbilar & förekom även i Volvos personbilar under en period. Det är en 2,0 liters med kamkedja.
Finns ett större syskon till denna som heter DW12 & är på 2,2 liter.
Sen finns en annan motorfamilj som är utvecklad för transportbilar som heter Puma den finns som 4 & 5 cylindrig på 2,1 respektive 3,2 liter. Har också kamkedja. Har bland annat suttit i Ford Ranger som är en pick-up, har själv en sån pick-up med den större motorn. Är inte bevandrad i Ford Transit som är deras transportbils modell som antagligen husbilarna är byggda på.
Generellt har ju Peugeot lång erfarenhet av diesel, jämför förr i världen fanns ju bara Mercedes & Peugot att väja på om man skulle köpa en diesel.
Å andra sidan är Puma utvecklad för att va en slitvarg i transportbilar. Är dock osäker på om den används ihop med framhjulsdrift. Dock är åtminstone dom med några år på nacken törstiga. Har svårt att köra pick-up’en under 1 l/mil å andra sidan har den 200hp & 470Nm. Har redan fått byta EGR ventil en gång 5000 mil, vanligt problem på alla Eu5 bilar.
Apropå Peugot så måste det inte vara en Ford, då deras motor sitter i Citroën Jumper som förutom drivlinan & emblemet är i stort sett identisk med Fiats Ducato. Bl.a. Adria har börjat bygga på Jumper numera. Har själv en plåtis Adria/Jumper med Peugot motor. Kan inte uttala mig om kvalitet då jag bara kört 1200 mil än så länge, men förbrukningen är nere på 0,78 & den har nog potential att sjunka ytterligare, knappt inkörd ju. Tar dock en del adBlue i stället då det är en Eu6, men hellre det än hålla på byta dessa jävla EGR ventiler.
 

novisen52

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
30069
Medlemskap
2024
Tackar för svar, intresant utredning av Ford-motorer. Ska ta mig en funderare på detta, men det lutar nog åt Fiat. Och kedja är för mig är nog något som är näst intill ett villkor, då jag inte har någon bra erfarenhet av rem, och så är det ju ca.30 hk. mer i den motorn som har kedja,som kanske inte är fel. Vi ha kört i Norge och det var ett jädrans växlande med den lilla motorn.
 

zakke

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
7768
Medlemskap
2024
Tycker att du tänker helt rätt många kör bara 500mil/år men kamremmen skall bytas vart 4e år, kostar det 10000:- att byta så blir ju kostnaden 5:- milen finns annat att lägga pengarna på.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Vilken bodel vill du ha då?
Om du vill ha fler tips kan ju detta vara värt att veta, för dom som eventuellt vill ge dig tips.
Verkar vara begagnat du tänker för den enda Fiat med kamkedja (3,0) har ju gått ur produktion.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Tackar för svar, intresant utredning av Ford-motorer. Ska ta mig en funderare på detta, men det lutar nog åt Fiat. Och kedja är för mig är nog något som är näst intill ett villkor, då jag inte har någon bra erfarenhet av rem, och så är det ju ca.30 hk. mer i den motorn som har kedja,som kanske inte är fel. Vi ha kört i Norge och det var ett jädrans växlande med den lilla motorn.
Och så ha du bättre motorbroms med den, spara bromsen när den behövs. Tänkte detsamma som du
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag bytte rem nu när jag köpte bilen och det kostade 1500:- om jag minns rätt. Byter om 5 år igen så det blir 300:- om året om vi skall räkna pengar. Driftsäkerhetsmässigt så är den som alla andra motorer med kedja. Jag förstår inte riktigt snacket om kamrem idag och tycker nog det verkar mest ha blivit ett mode att oroa sig för den. Ursäkta urspårningen..
 

novisen52

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
30069
Medlemskap
2024
Som jag skrivit innan, så har jag dålig erfarenhet av kamrem, så nä tack, kedja får det bli, och vi har ju hittat bodelen som passar oss, i några fabrikat, sen kan ju allting gå sönder och bråka, det är jag medveten om. Jag var nog mest lite nyfiken på Ford- motor'n.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
jag håller kedja ett steg före remmen! beror nog på att jag kört Saab hela livet och kunnat jämn föra med andra bilmärken ej reparatör men hema skruvare,husbilen har kedja 0 problem under 10 år,
men skulle jag skaffa ny husbil idag så ligger mersedes på första plats med kedja.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
jag håller kedja ett steg före remmen! beror nog på att jag kört Saab hela livet och kunnat jämn föra med andra bilmärken ej reparatör men hema skruvare,husbilen har kedja 0 problem under 10 år,
men skulle jag skaffa ny husbil idag så ligger mersedes på första plats med kedja.

Kan bara instämma, när jag skulle bli med husbil så hade jag redan bestämt mej för MB eller Iveco.
När jag sen läst i detta forum om alla problem Fiatägarna har så har det övertygat mej till 100% att aldrig köpa en Fiat.

VW börjar dyka upp som chassi på husbilar, det kan säkert bli ett bra val också.
 

novisen52

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
30069
Medlemskap
2024
Mitt problem är att varken Mercedes eller WV finns någon bodel som psssar oss( i.o.f. har jag inte sett någon WV), annars hade det varit första val. Tack för alla synpunkter.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
När jag sen läst i detta forum om alla problem Fiatägarna har så har det övertygat mej till 100% att aldrig köpa en Fiat.

Att så många ägare av Fiat-baserade husbilar berättar om de fel de råkat ut för kan ju bero på att cirka 80 % av de husbilar som säljs i Sverige är baserade på Fiat Ducato.



Pålle
 
Toppen