Fordmotorer är ett relativt begrepp då Ford har rätt få egna dom använder. Speciellt gäller detta dieslar.
Finns två grenar av dieslar i Fordar om vi bortser från jänkebilar.
Den ena är Peugot motorer. Dom finns i huvudsak i 2 varianter om vi bortser från småbilar. Den ena heter DV10 & är en riktig gammal trotjänare som har hängt med sen 60talet men givetvis utvecklats genom åren. Vanlig i personbilar & förekom även i Volvos personbilar under en period. Det är en 2,0 liters med kamkedja.
Finns ett större syskon till denna som heter DW12 & är på 2,2 liter.
Sen finns en annan motorfamilj som är utvecklad för transportbilar som heter Puma den finns som 4 & 5 cylindrig på 2,1 respektive 3,2 liter. Har också kamkedja. Har bland annat suttit i Ford Ranger som är en pick-up, har själv en sån pick-up med den större motorn. Är inte bevandrad i Ford Transit som är deras transportbils modell som antagligen husbilarna är byggda på.
Generellt har ju Peugeot lång erfarenhet av diesel, jämför förr i världen fanns ju bara Mercedes & Peugot att väja på om man skulle köpa en diesel.
Å andra sidan är Puma utvecklad för att va en slitvarg i transportbilar. Är dock osäker på om den används ihop med framhjulsdrift. Dock är åtminstone dom med några år på nacken törstiga. Har svårt att köra pick-up’en under 1 l/mil å andra sidan har den 200hp & 470Nm. Har redan fått byta EGR ventil en gång 5000 mil, vanligt problem på alla Eu5 bilar.
Apropå Peugot så måste det inte vara en Ford, då deras motor sitter i Citroën Jumper som förutom drivlinan & emblemet är i stort sett identisk med Fiats Ducato. Bl.a. Adria har börjat bygga på Jumper numera. Har själv en plåtis Adria/Jumper med Peugot motor. Kan inte uttala mig om kvalitet då jag bara kört 1200 mil än så länge, men förbrukningen är nere på 0,78 & den har nog potential att sjunka ytterligare, knappt inkörd ju. Tar dock en del adBlue i stället då det är en Eu6, men hellre det än hålla på byta dessa jävla EGR ventiler.