• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Europas dyraste diesel hittar du i pumpen nära dig

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

Dyrare att tanka????​

Bensinpriset låg på under tre kronor litern för 40 år sedan – men räknar vi om det till dagens penningvärde blir siffran istället 9,92 kronor litern.
Dieseln kostade 1980 knappt 1:50 per liter, men 4,94 kronor litern idag.
• I den här jämförelsen tar vi alltså bara med bränslepriset – inte kostnader för parkering, trängselskatt eller annat som påverkar bilekonomin.

Volvo 245 hade en förbrukning på 10 l/100 km 1980 och tanken rymde 60 liter. Att åka 60 mil kostade alltså 595 kronor i dagens penningvärde.

En modern Volvo V90 T4 med automatlåda drar enligt officiella uppgifter 6,8 l/100 km, och med dagens bensinpris kostar det alltså 693 kronor att köra bilen 60 mil – en ökning med 17 procent.

Under perioden 1980–2019 har dock reallönerna i Sverige ökat med 65 procent, enligt siffror från Ekonomifakta, så att fylla tanken står numera för en mindre del av månadslönen än för 40 år sedan.
Det är alltid bra med fakta om man vill se resultat. Men då skulle jag gärna vilja veta vad/om Ekonomifakta eventuellt kom fram till vad det gäller för pensionärer och deras "löneutveckling" under samma tids period, där tror jag inte att det är samma procentsats som gäller.

För det är väl ändå så att det är en ganska betydande del av dom pensionärer som åker husbil även kanske har en personbil som behöver bränsle i tanken .
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
>Godkväll, plastpåseskatten har funkat perfekt, nu finns det inga ICA eller COOP kassar varken i asien eller afrika.
Och dessutom, färre i Mälaren, Storsjön, värnen… osv etc mm
Vilket vi väl får se som en bonus till den fina resultat din enastående undersökning visar, (ett ytterst glädjande resultat)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ja det är en konsekvens av att vår regering är tagen gisslan av ett parti på vippen att falla ur riksdagen. Liksom att vi betalar vägskatt på 10-20-30 tusen per år per fordon, att den inhemska elen inte räcker till utan oljetillskott, att plastpåsar kostar minst 7 spänn och att man knappt törs se en nyhetssändning eller läsa en anständig tidning i samband med budgetpresentationer eller valupptakter då ännu mer ska utlovas och omfördelas, dvs fördyras och försämras för vanligt folk.

Det kan vara värt att ha i åtanke när vi går till valurnorna i september nästa år, för som du skriver @Tommy Dynér, vi har inte nått toppen av galenskaperna på länge än..
Vad jag förstår är det inte skatten som höjts utan kostnaderna att ta upp oljan ur djupet. I Norge pågår en debatt om att den bör ligga kvar på sin plats för att mildra miljöskadorna.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Det stämmer säkert att kostnaderna för att ta upp oljan ökat men i och med det också skatten eftersom delar av skattebelastningen på t.ex. diesel grundar sig på produktkostnad och bruttomarginal. Så vi betalar mer skatt per liter om kostnaden att ta upp oljan ökar (dock inte procentuellt). Skattebelastningen är fortfarande över 50% d.v.s. vi betala mer skatt än oljepris för en färdig produkt.
 

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
Tänk vi gjorde precis tvärtom. Efter över 30 år utomlands så vid min pensionering skrev vi in oss i Sverige igen, trots att vi bara bor i Sverige halva året.

Varför? Ja inte för att det direkt blev ekonomiskt fördelaktigare, men faktiskt hade det åtminstone indirekt med pengar att göra.
För det första bodde vi i Spanien, vilket inte är något extremt lågskatteland, men visst finns det en viss fördel på skattesidan.

Däremot hade jag under 6 år arbetat inom den spanska statliga administrationen och sett hur skattemedlen förvaltades, vilket gjorde mig väldigt upprörd vid många tillfällen. Det räckte för att jag redan flera år innan min pensionering bestämde, att vid pensioneringen skall jag betala min skatt i Sverige.

Den stora skillnaden i övrigt, finner man i de dagliga levnadsomkostnaderna som är klart lägre i Spanien än i Sverige och den fördelen behåller vi eftersom vi väljer att bo där under vinterhalvåret.

Nej jag tycker inte om att betala skatter, men skatter behövs för att samhället skall fungera och med den insikten, vill jag betala skatt där den sköts bäst.

Så tänker jag…

Tommy
Man behöver inte gilla skatt för att inse att den behövs till diverse områden. Om jag köper en bil imiljonklassen och betalar vägskatt för den, hur kan jag proportionenligt tänka om jag kör 2000 mil om året. Det kostar 2000 kr mer/år. Ställ det i relation till vad du betalar totalt per år för miljonbilen.
Sist jag var i Venezuela kostade bensinen 6 öre/litern. I mitt val är inte bränslekostnaderna utslagsgivande.
BengtR
 
Senast redigerad av en moderator:

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
Dyrast i Europa, men i världen kommer vi bara upp på silverplats, slagen av Hong Kong där det översatt till SEK står 19,35 på pumpen, enligt sajten Global Petrolprices.

Den senaste tiden har dieselpriserna stigit, om inte dagligen, så nästan och igår sattes ännu en rekordnotering med 18,72 kronor litern.

Tyvärr är det inte peaken, vid nyår kommer ytterligare en höjning av dieselpriserna, orsakad av politiska beslut. Då kommer både ökad inblandning av biodrivmedel och höjd skatt sannolikt att fördyra dieseln med omkring en krona. Skatten räknas upp med inflationen, det ger en höjning på cirka 13 öre litern. Ökad inblandning av biodrivmedel ökar dieselpriset betydligt mer.

Ja, ja, det är bara att som vanligt knyta näven i byxfickan och snällt betala för att få njuta av vårt fritidsintresse.

Tommy
Jag sitter just nu i St Goar, en bit från Koblenz, och tittar på trafiken i Rhen-dalen. Pråmtrafik och sightseeing, tåg- och biltrafik på båda sidor och vindruvor överallt i dalen där det inte står gamla borgar.
På hemvägen från Spanien har jag noterat dieselpriserna. Andorra och Spanien sticker ut, under 12 respektive 13kr/l.
För den här resan kostar mig enbart dieseln uppåt 8000kr. När jag räknar på mitt sätt och att dieseln höjs till 20kr/l i Sverige så ökar kostnaden med 400kr(80 mil i Sverige x 5kr/mil) vilket gör 8400kr. Lägger man till alla övriga kostnader för husbilen tycker jag ökningen blir försumbar. Säger jag som reser söderut. Det blir annat om man enbart kör inom Sverige. Å andra sidan använder jag min lilla husbil året runt istället för en personbil. Hemma kör jag lite. Ökade kostnader slipper jag gärna men inser att allt går inte att undvika, inte ens löne- eller pensionsökningar.
BengtR
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Läste en intressant artikel Svenska Dagbladet. Kanske ligger bakom betalvägg nu?

"Johan G Andersson har svårt att exakt säga hur stor del av den senaste tidens prishöjningar som beror på den ökade användningen av biobränsle.
– Det handlar troligen om mellan 75 öre och en krona. När den globala efterfrågan på biobränsle ökar kan uppgången bli ännu kraftigare, säger han.
Då reduktionsplikten infördes räknade regeringen på de ekonomiska effekterna. De pekade då på att enbart reduktionsplikten skulle göra att dieselpriset ökar med omkring 6 kronor litern och bensinen med 3 kronor litern till 2030. En liter diesel skulle i så fall kosta omkring 25 kronor i dagens prisnivå."
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Vi har åkt från Sverige till Spanien och dieselpriserna har varit mellan 12:50 - 14:00 kr per liter i DK, DE, LUX, FR och ES, så jag tycker att Sverige sticker ut lite med dryga 19 kr/liter för en soppa som är 5-10 procent mindre effektiv. Undrar om det inte är en krånglig väg att göra biobränsle i en dyr process av skogsavfall mm . Bilen som förbränner soppan släpper ju ut lika mycket co2 som om det vore fossilt ursprung på bränslet. Ok vi sparar lite importerad olja, men vi kanske kan få ännu bättre klimatnytta om vi använder vårt skogsavfall i kraftvärmeverk mm, eller låter det ligga kvar i skogen till glädje för alla insekter och andra kryp, Biologisk mångfald premieras.

Vi i Sverige borde snart reagera och fråga oss varför vi skall betala 5 kr mer per liter än övriga EU medborgare.
Någon här skrev att bränsleprishöjningen och löneutvecklingen följs åt så det har egentligen inte blivit dyrare, men det stämmer inte för pensionärer, Min löneutveckling slutade för 13 år sedan när jag gick i pension. har visst fått höjt med någon 50-lapp om året någon gång----
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.744
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vi har åkt från Sverige till Spanien och dieselpriserna har varit mellan 12:50 - 14:00 kr per liter i DK, DE, LUX, FR och ES, så jag tycker att Sverige sticker ut lite med dryga 19 kr/liter för en soppa som är 5-10 procent mindre effektiv. Undrar om det inte är en krånglig väg att göra biobränsle i en dyr process av skogsavfall mm . Bilen som förbränner soppan släpper ju ut lika mycket co2 som om det vore fossilt ursprung på bränslet. Ok vi sparar lite importerad olja, men vi kanske kan få ännu bättre klimatnytta om vi använder vårt skogsavfall i kraftvärmeverk mm, eller låter det ligga kvar i skogen till glädje för alla insekter och andra kryp, Biologisk mångfald premieras.

Vi i Sverige borde snart reagera och fråga oss varför vi skall betala 5 kr mer per liter än övriga EU medborgare.
Någon här skrev att bränsleprishöjningen och löneutvecklingen följs åt så det har egentligen inte blivit dyrare, men det stämmer inte för pensionärer, Min löneutveckling slutade för 13 år sedan när jag gick i pension. har visst fått höjt med någon 50-lapp om året någon gång----
Så rätt och så bra skrivet. Håller med om allt....
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Alliansen var ju ännu värre. De införde ju tom bidrag för dem som arbetar i form av det sk jobbskatteavdraget
De rödrödgröna tycker tydligen det är bra eftersom avdraget finns kvar. Däremot har de inte lyckats (velat) att höja våra pensioner, inte ens försökt att inflationskompensera.
Ps betalde igår 1.13€ för diesel
Ds
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Vi har åkt från Sverige till Spanien och dieselpriserna har varit mellan 12:50 - 14:00 kr per liter i DK, DE, LUX, FR och ES, så jag tycker att Sverige sticker ut lite med dryga 19 kr/liter för en soppa som är 5-10 procent mindre effektiv. Undrar om det inte är en krånglig väg att göra biobränsle i en dyr process av skogsavfall mm . Bilen som förbränner soppan släpper ju ut lika mycket co2 som om det vore fossilt ursprung på bränslet. Ok vi sparar lite importerad olja, men vi kanske kan få ännu bättre klimatnytta om vi använder vårt skogsavfall i kraftvärmeverk mm, eller låter det ligga kvar i skogen till glädje för alla insekter och andra kryp, Biologisk mångfald premieras.

Vi i Sverige borde snart reagera och fråga oss varför vi skall betala 5 kr mer per liter än övriga EU medborgare.
Någon här skrev att bränsleprishöjningen och löneutvecklingen följs åt så det har egentligen inte blivit dyrare, men det stämmer inte för pensionärer, Min löneutveckling slutade för 13 år sedan när jag gick i pension. har visst fått höjt med någon 50-lapp om året någon gång----
"Sverige sticker ut lite", låter ganska roligt. Pomperipossafolket i Rosenbad lider av mindervärdighetskomplex och det är ett försök att stärka självförtroendet hos S,MP, och deras "samarbetspartners". Hoppas det är snart slut med denna fars
 

stefan_c

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Tibro
HBK-Nr
28929
Medlemskap
2025
Intressant att det i tråden görs jämförelser på drivmedelspriser från tid till tid. Utan att ta hänsyn till skattemodell (km/skatt , accis, skatt på försäkring osv) lägg till den sanslösa inflationen och på sjuttiotalet samt reallöneutvecklingen. Allt detta kokar ju ner till jämförbar köpkraft vilket är den modell som borde vara grunden i alla pris/kostnadsjämförelser.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.744
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Intressant att det i tråden görs jämförelser på drivmedelspriser från tid till tid. Utan att ta hänsyn till skattemodell (km/skatt , accis, skatt på försäkring osv) lägg till den sanslösa inflationen och på sjuttiotalet samt reallöneutvecklingen. Allt detta kokar ju ner till jämförbar köpkraft vilket är den modell som borde vara grunden i alla pris/kostnadsjämförelser.
Läser detta just nu.... på aftonbladet.

Vad säger nurå va?

 

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
Håller helt med. Det vi läser när vi tankar är priset/l i landet. Andra kostnader vet åtminstone jag inget om, tex skatt på bilinköp, kilometerskatt-årsskatt.
Den 12 okt tankade jag diesel på Citti i Travemünde för 18kr/l. Det var över 2 kr mer än jag betalade i augusti.
BengtR
 

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
Med mitt inlägg ville jag bara peka på att man ser ett pris men vet inte om det finns annat som påverkat.
Vi får se vad en fortsatt inflationsökning leder till, Sverige 3% och Tyskland 5%.
Slutsats för min del är att lägga ner min energi på sådant jag kan påverka och betala det som står på kassaapparaten.
BengtR
 

stefan_c

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Tibro
HBK-Nr
28929
Medlemskap
2025
Läser detta just nu.... på aftonbladet.

Vad säger nurå va?

Om du läser min text med lite andra ögon så är ju kontexten att bränslepriserna aldrig varit så höga i som dom är nu, relativt köpkraften.
Aftonbladet skyller på el och bränsle men glömmer den största boven av dom alla, nämligen prisutvecklingen på bostäder och därigenom priser på materiel och snart även frakter. Inflationen kommer att äta upp allt sparkapital och när smällen kommer, var så säker då lär det gå åt helvete på riktigt. Att som staten gör, förändra metoden för BNP beräkning, väga in SFI som sysselsättning är bara tvärtom ord ala "1984". Att premiera elbilar och vindmöllor är det yttersta beviset på total tankehärdsmälta. Bränsle och elpriserna är bara en vårbris om vad som komma skall. Mao. De styrande håller på och köra Sverige tillbaka till medeltiden, både vad gäller uppvärmning och våld mot folk.
 
Toppen