Laddning mm för elbilar

ERIKPER

HBK Medlem
Inlägg
497
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2021
Säger bara, tur man kör elbil. Årsskatt 360:- "bränslekostnad" 1,60 :-/mil.
Varifrån köper du din el. En elbil drar väl ca 1,5 kWh/mil och jag har betalat över 3 kr/kWh de senaste 3 månaderna. Men visst billigt ändå. Med vägskatten är det ju tur att du också har husbil som hjälper till att finansiera skattesubventionen för elbilar.
 

leri

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25482
Medlemskap
2021
Varifrån köper du din el. En elbil drar väl ca 1,5 kWh/mil och jag har betalat över 3 kr/kWh de senaste 3 månaderna. Men visst billigt ändå. Med vägskatten är det ju tur att du också har husbil som hjälper till att finansiera skattesubventionen för elbilar.
Har fastpris 3 år hos Fortum/Ellevio som jag har drygt 2 år kvar på. Totalt per kw betalar jag med skatt och moms och allt vad det är 1,14 :-. Den fasta avgiften betalar jag ju hur som så den har jag inte räknat in.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.685
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2021
Har fastpris 3 år hos Fortum/Ellevio som jag har drygt 2 år kvar på. Totalt per kw betalar jag med skatt och moms och allt vad det är 1,14 :-. Den fasta avgiften betalar jag ju hur som så den har jag inte räknat in.
Betalar du ingen framledningsavgift? För mig är den dubbelt så dyr som elen. (Vattenfall). Totalt ca 3,50:- / KWh.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
5.842
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2022
Tecknade nytt fast 3-årsavtal med Vattenfall i våras och fick då en kraftig prishöjning, jämfört med vårt tidigare 3-årsavtal.

Vår senaste faktura löd på 3.897:75, "all inclusive", för 2.163 kWh vilket ger ett pris på 1:80 per kWh levererat in i huset.

Pålle
 

leri

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25482
Medlemskap
2021
Betalar du ingen framledningsavgift? För mig är den dubbelt så dyr som elen. (Vattenfall). Totalt ca 3,50:- / KWh.
Alla rörliga avgifter är inräknade i mitt kw-pris. Dvs "rörlig elnätsavgift". "el", "Energiskatt", moms på den summan. Det jag inte räknar in är "fast elnätsavgift", "månadsavgift" (36.-/mån) som jag har hur som, även om jag inte laddat bilen med el. Men räknar jag in även det betalar jag 1:34 /kw i september då vi gjorde av med 1200 kw.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
1.515
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2021
Alla rörliga avgifter är inräknade i mitt kw-pris. Dvs "rörlig elnätsavgift". "el", "Energiskatt", moms på den summan. Det jag inte räknar in är "fast elnätsavgift", "månadsavgift" (36.-/mån) som jag har hur som, även om jag inte laddat bilen med el. Men räknar jag in även det betalar jag 1:34 /kw i september då vi gjorde av med 1200 kw.
Hur stor huvudsäkring behöver du för att klara elbilens laddning?
 

leri

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25482
Medlemskap
2021
Hur stor huvudsäkring behöver du för att klara elbilens laddning?
Vi laddar med 10 Amp 3 fas, det räcker för vår körning. I helgen körde vi 32 mil tor till hustruns mamma. Det laddades fullt på 6 timmar (natten till måndag). Vi har 20 Amp i vårt abonnemang och ännu har det aldrig löst ut pga laddningen av bilen. Skulle vi ha laddat med alla 20 amp (teoretiskt) skulle dessa 32 mil alltså laddat på 3 timmar vilket ju är helt onödigt då vi sover 7-8 timmar. Vi har inte laddbox men 3 fas i garaget så vi använder en 3fashandske till laddaren och som sagt begränsar till 10 amp, men det skulle fungera med 6 amp också, då skulle vår tripp i helgen laddats på ganska exakt 10 timmar.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
1.515
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2021
Vi laddar med 10 Amp 3 fas, det räcker för vår körning. I helgen körde vi 32 mil tor till hustruns mamma. Det laddades fullt på 6 timmar (natten till måndag). Vi har 20 Amp i vårt abonnemang och ännu har det aldrig löst ut pga laddningen av bilen. Skulle vi ha laddat med alla 20 amp (teoretiskt) skulle dessa 32 mil alltså laddat på 3 timmar vilket ju är helt onödigt då vi sover 7-8 timmar. Vi har inte laddbox men 3 fas i garaget så vi använder en 3fashandske till laddaren och som sagt begränsar till 10 amp, men det skulle fungera med 6 amp också, då skulle vår tripp i helgen laddats på ganska exakt 10 timmar.
Så egentligen klarar huset sig på 16A säkring men med elbil så bör man ha minst 20A.
Så ska jämförelsen mot bensin inte halta för mycket borde man räkna med prisskillnaden mot ett 16A abonnemang.

Var själv på väg att köpa elbil men räknade ut att med mina dagliga mil så behövde huset säkras upp till 25A, från 16, och ändå ha svårt att hinna ladda fullt över natten.
Då blev inte kalkylen lika bra...
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.703
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2021
Har 16A huvudsäkring och elbil. Kan ladda bilen med upp till 16A/11kW. Installerat laddbox samt lastbalanserare som sänker laddströmmen vid behov. Har det dock inställt på 6A/4kW då det oftast räcker.
 

leri

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25482
Medlemskap
2021
Så egentligen klarar huset sig på 16A säkring men med elbil så bör man ha minst 20A.
Så ska jämförelsen mot bensin inte halta för mycket borde man räkna med prisskillnaden mot ett 16A abonnemang.

Var själv på väg att köpa elbil men räknade ut att med mina dagliga mil så behövde huset säkras upp till 25A, från 16, och ändå ha svårt att hinna ladda fullt över natten.
Då blev inte kalkylen lika bra...
Hur långt kör du per dag? Tror de flesta luras av tidningars tester som förutsätter att man alltid laddar från tomt batteri vilket ju knappast är fallet för normalbilisten.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
1.515
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2021
Hur långt kör du per dag? Tror de flesta luras av tidningars tester som förutsätter att man alltid laddar från tomt batteri vilket ju knappast är fallet för normalbilisten.
En normal dag 28-35mil, någon dag i veckan närmare 40 och en gång i månaden 70mil/dag i tre eller fyra dagar...
Kör 5-6000mil/år till/från och i jobbet....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
6.283
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2021
En normal dag 28-35mil, någon dag i veckan närmare 40 och en gång i månaden 70mil/dag i tre eller fyra dagar...
Kör 5-6000mil/år till/från och i jobbet....

Undrar då när första batteribytet kommer, kollar man på beg. Tesla-taxi så har många fått byta ut batteriet.

Ursäkta urspårning från dieselpriset :(
 

leri

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25482
Medlemskap
2021
En normal dag 28-35mil, någon dag i veckan närmare 40 och en gång i månaden 70mil/dag i tre eller fyra dagar...
Kör 5-6000mil/år till/från och i jobbet....
Men även om du kör 40 mil per dag så räcker ju 3 * 10 Amp som ju ger 6900 watt/timme och du är ju hemma från jobbet minst 12 timmar/dygn. 12 * 6,9 kw är ju 82 kW och så stora batterier har väl ingen, 40 mil * ca 1,5 kW = 60 kW så det räcker ju att ladda drygt 8 timmar för 40 mil. Så med laddbox (som har lastavkänning) så tror jag du kan köra utan större huvudsäkring. Och den går ju att öka efteråt om det inte fungerar.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2021
När man beräknar ladd kapacitet får man inte glömma bort att räkna övrig för brukning som belastar huset tex värmepump element spis bastu lysen osv
den verkliga effekten som kan användas för laddning reduceras ju ganska kraftigt om det är kallt ute tex.
När frugan bakar och bastun är på kan jag tex inte arbeta i garaget med svets då går säkringen på en fas jag har 16A huvud säkring snedbelastning ja.
 
Toppen