• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Europa i sommar! Är AC i bodelen ett måste? Andra tips?

Fujjis

HBK Intresserad
Inlägg
25
Kommun
Stockholm
Jag har letat runt en del och hittar inte så mycket info.

Vi ska resa ner till Italien i sommar, åker runt midsommar i fyra veckor. Vi har mest tänkt fricampa och förstår att AC kräver elanslutning. Min fråga är alltså att få vet av er som rest mycket i Europa om i behöver detta eller kommer vi klara oss på det fläktsystem som finns i husbilen? Dvs fläktarna som drivs via Truman samt öppna takluckor på natten? Andra bra och ha saker tas tacksamt emot också!
 

bassebirgersson

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Partille
HBK-Nr
34429
Medlemskap
2024
Har en fru som inte kan sova i värme och vi går mot en varm sommar. Har läst denna tråd men hon tror inte fläkt och cirkulation räcker. Vad tror ni om denna? Kan den funka bra? Läst om tveksamma åsikter, men vår plåtis är extra hög och jag vill helst inte höja den ytterligare med fast AC.

 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Hur man upplever värme är mycket individuellt, vi har aldrig haft AC i bodelen trots att vi tillbringade alla somrar vid Medelhavet under 10 år från 1981. Därefter varje höst och vår. Många som satsat på AC blir störda och kan inte ha den igång på natten.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har en fru som inte kan sova i värme och vi går mot en varm sommar. Har läst denna tråd men hon tror inte fläkt och cirkulation räcker. Vad tror ni om denna? Kan den funka bra? Läst om tveksamma åsikter, men vår plåtis är extra hög och jag vill helst inte höja den ytterligare med fast AC.

Läste en gång om någon som hade monterat ac:n i en metallåda under bilen.... Kanske en lösning.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
vår plåtis är extra hög och jag vill helst inte höja den ytterligare med fast AC.
Du kan montera en AC på golvet någonstans.
Exempel:

 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du kan montera en AC på golvet någonstans.
Exempel:


Jag skulle montera en Fantastic Vent i taket, bygger inte lika mycket som en MaxxFan. Mycket bra när man fricampar.
Och skaffa en sådan AC som som nämns om man vill vara helt garderad när man åker söderut. Det är visserligen inte
en ac som kyler ned en bil som är uppvärmd till 40 grader till 20 grader bums, men när kvällen kommer låta fläkten blåsa ut all varm luft och sedan låta AC:n sörja för ett skönt klimat och avfuktning borde fungera. Skönt att kunna lasta ur AC:n när man kommer hem också. :)
 
Senast ändrad:

bassebirgersson

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Partille
HBK-Nr
34429
Medlemskap
2024
Supertack för svar. Om man skulle se på en vanlig tak-AC, finns någon höjd-gräns man bör hålla sig under för att inte få högre avgifter, högre avgift på HB eller broar osv. Ny sin HB-ägare. Det är en plåtis med taksäng, dvs högre modell.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Supertack för svar. Om man skulle se på en vanlig tak-AC, finns någon höjd-gräns man bör hålla sig under för att inte få högre avgifter, högre avgift på HB eller broar osv. Ny sin HB-ägare. Det är en plåtis med taksäng, dvs högre modell.
3 meter,kan kosta extra på vissa vägar
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag har en husvagn på helårsplats i Santa Pola. Har varit här en gång i månadsskiftet juli/augusti och jag säger aldrig mer. Då hade jag bara rejäla fläktar att tillgå. Sedan dess har vi installerat en Fantastic Vent. Den hjälper till viss del men kan aldrig göra det svalare inne än ute. När det är över 30 grader på natten sover inte jag gott.
Undviker man att åka juli och augusti kan man klara sig utan AC men själv skulle jag definitivt satsa på AC och acceptera att tvingas stå på el när jag hamnar i en värmebölja.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej
Har haft olika lösningar. En Eura med 12 v fläktar tog luften under bilen ock blåste ut i taket . Öppna takluckor när den varma luften lämnar taket blir luften svalare och kommer in , funkar bättre fläkt. Det stora problemet är luftfuktigheten som blir av värmen, och ökar med fler som är bilen .
den är svår att bli av med utan AC. Man kan starta bilen med Ac på.
Har en fristående AC där vattnet samlas i en dunk och där ser man när den fyller är luftfuktigheten hög. Leta efter skuggiga platser är ett sätt.
Ac är ett plus men det går utan men är svårare om man har haft Ac.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Har campat många år i Venedigområdet i juli och det är inga problem att sova utan AC. Med öppna fönster och en bordsfläkt är det helt okej. Och campingarna I Sydeuropa är mycket säkrare än här. Rejäla inhägnader, alla måste passera genom en bevakad ingång och patrullerande vakt nattetid!
 

Minröjare

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
35364
Medlemskap
2024
Jag har spenderat ar vid medelhavet, AC har jag numera, men kan bara anvandas pa stallplats, vilket ar ok da de platser jag besoker ligger pa ca 12 euro natten med el och vatten.

Nar jag fricampar har jag investerat i tva st laddbara och mycket tysta flaktar. De ar val;digt bra, anvands aven nar jag hanger tvatt inne i duschen. Staller den pa golvet och later den flakta mina klader torrra. Inbyggd belysning samt att kan ladda mobilen fran den. Ladddas pa dagen da solen ger mig str;m, nyttjas pa natten. fjarrkontroll foljer med, asamt att timer funktionen ar bra nar man bara vill att det ska flakta en stund.

Nu till den djupa tanken.. Kollade pa flakten jag har.
Amazon UK kostar den 25 pund (280SEK ish)(gar att bestalla till Sverige med.)
Amazon sverige vill ha 1531:- for den..
Har finns underverket att beskada.
eller lite dyrare har.

Men du hittar sakert nagot som fungerar for dig.
Flakt har fungerat manga ar i varmen. Testa dig fram, o k;p en AC om sa behovs fran USA. jag inhandlade en Dometic takmonterad fran amerikat for ca 7000:- for nagot ar sedan. ligger nog mellan 8-11000:- idag. sedan var det bara att montera den i en taklucka.. Ganska enkelt och inte vart 30K.
Den finns för 279 :)

 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi har haft AC i drygt 25 år. Bytte bil i höstas, utan AC, men med MaxxFan. Har nu varit drygt 5 veckor i Kroatien med temperaturer uppemot och ibland över 30 grader på dagarna och runt 25 på nätterna. Har MaxxFan på fullt utsug på dagen. Har en dubbel 12 volt fläkt i det öppna köksfönstret som suger in luft och en ganska kraftig USB fläkt på hyllan över förarhytten, som blåser luft från takluckan bakåt i bilen mot MaxxFan. Har klippt till solskydd för takluckor och fönster. Köpte i metervara från HusvagnSvensson och fäster med sugkoppar på insidan av rutorna. Det fungerar förvånansvärt bra. Det är sällan vi har mer än en eller två grader varmare i bilen än utomhus. Systemet funkar lika bra när vi ligger utan landström. På natten sänker vi hastighet på fläktarna till nästan ljudlöst, men behåller en behaglig luftström. Dessutom har vi MaxxFan igång på utsug när vi kör. Det drar bak kyld luft från bilens AC så det är behaglig temperatur i hela bilen både när vi kör, men framförallt när vi kommer fram. Kommer aldrig att skaffa AC mer.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Håller med Montreal och Krinil att dessa fläktar är perfekt att ha när det blir varmt istället för AC , men vissa vill ändå ha AC
Vi var i Gardasjön i fjol och det var 25-27 på nätterna och det funkade med denna takfläkt ovanför sängen, sista natten var det över 30 sent på kvällen och det blev lite jobbigt att sova ,så det är väl gränsen för oss, inga problem att ha över 40 på dagen men på natten är det skönt med ca 17-20 och det är det oftast norr om Pyreneerna,alperna ,dolomiterna, tropiska nätter är ju inte så vanliga
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Portabel AC 5000 har jag pratat med flera som har men dom använder nästan aldrig , tycker den är lite bökig, samt att den tar plats i skåpet, ser här i tråden att det finns dom som gillar den
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Installerade en MaxxFan i år och det blev en stor skillnad mot förra året, när tempen går mot 30 grader.
Förra året kunde tempen i husbilen fortfarande ligga flera grader över ute temperaturen när det började svalna av på kvällen.
Nu går det fort att få ner tempen,men visst det blir inte svalare i bilen än vad ute temperaturen är.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Verkar som ni står i solen, konsten är annars att finna skugga, dock inte helt lätt.
Svarade du mig Peter, så står vi i så mycket skugga som erbjuds. Kört på Balkan i drygt 30 år. Men det finns nästan aldrig slagskugga och det söker vi inte heller, utan skugga som vandrar över tomten under dagen. Det innebär att bilen drabbas av solljus med jämna mellanrum, vilket solcellerna gillar. Sedan försöker vi få bodelsdörren så rakt söderut det går, för då vandrar solen rakt över bilen från front till akter och inte mot sidorna. Med kraftiga solskydd i takluckorna så de kan vara öppna men ändå skugga solen, tillsammans med ett rejält täcke över förarhytten och inre Remigardiner, blir värmeinstrålningen minimal. Dessutom slipper du få värmeinstrålning rakt in under markis eller tält på mornar, eller ännu värre, på kvällar. För oss är bilens placering jätteviktig! Men va fan! Det är ju för solen och värmen vi kör hit, men då ska man njuta av den och inte lida! :)
 
Toppen