• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Europa i sommar! Är AC i bodelen ett måste? Andra tips?

Fujjis

HBK Intresserad
Inlägg
25
Kommun
Stockholm
Jag har letat runt en del och hittar inte så mycket info.

Vi ska resa ner till Italien i sommar, åker runt midsommar i fyra veckor. Vi har mest tänkt fricampa och förstår att AC kräver elanslutning. Min fråga är alltså att få vet av er som rest mycket i Europa om i behöver detta eller kommer vi klara oss på det fläktsystem som finns i husbilen? Dvs fläktarna som drivs via Truman samt öppna takluckor på natten? Andra bra och ha saker tas tacksamt emot också!
 

Fujjis

HBK Intresserad
Inlägg
25
Kommun
Stockholm
Jag har vistats många år vid Medelhavet och har aldrig haft AC i bodelen. Det är mycket individuellt hur man tål värmen, för oss räckte de med öppna fönster och myggnät. Till hjälp att cirkulera luften använde jag små tystgående och strömsnåla 12 volts fläktar.
Tack, låter lovande! Kanske inte ska ila iväg och installera AC för 30 000:-
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Jag har spenderat ar vid medelhavet, AC har jag numera, men kan bara anvandas pa stallplats, vilket ar ok da de platser jag besoker ligger pa ca 12 euro natten med el och vatten.

Nar jag fricampar har jag investerat i tva st laddbara och mycket tysta flaktar. De ar val;digt bra, anvands aven nar jag hanger tvatt inne i duschen. Staller den pa golvet och later den flakta mina klader torrra. Inbyggd belysning samt att kan ladda mobilen fran den. Ladddas pa dagen da solen ger mig str;m, nyttjas pa natten. fjarrkontroll foljer med, asamt att timer funktionen ar bra nar man bara vill att det ska flakta en stund.

Nu till den djupa tanken.. Kollade pa flakten jag har.
Amazon UK kostar den 25 pund (280SEK ish)(gar att bestalla till Sverige med.)
Amazon sverige vill ha 1531:- for den..
Har finns underverket att beskada.
eller lite dyrare har.

Men du hittar sakert nagot som fungerar for dig.
Flakt har fungerat manga ar i varmen. Testa dig fram, o k;p en AC om sa behovs fran USA. jag inhandlade en Dometic takmonterad fran amerikat for ca 7000:- for nagot ar sedan. ligger nog mellan 8-11000:- idag. sedan var det bara att montera den i en taklucka.. Ganska enkelt och inte vart 30K.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
När jag körde ner för ca 13 år sedan med husbilen till sydöstra Europa hade jag köpt en transportabel AC med mig...
Vid första turen åter till Sverige sålde jag den.... Jag hade inte ens startat den en gång för att se hur det känns med AC..

Idag har jag markis till alla bodels fönster... Och det gör att hb inte blir så varm..... Att bara skärma av med mörkersgardinen hjälper inte mycket..

Sen tycker jag att skärma av styrhytten och taklukorna är också viktigt... Självklart hälst på samma gång :twitcy:;)


IMG_20210530_141955.jpg


IMG_20200927_134845.jpg
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.610
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
AC o fricamping är ingen bra combo. Det funkar fint utan AC, men vissa nätter kan det vara svårt att sova. Prova, ni hittar egna lösningar. Några olika 12 voltsfläktar är bra, även en innanför kylskåpsgallret. Ett gammalt knep är ett blött lakan över sig, det kyler fint när vattnet dunstar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har letat runt en del och hittar inte så mycket info.

Vi ska resa ner till Italien i sommar, åker runt midsommar i fyra veckor. Vi har mest tänkt fricampa och förstår att AC kräver elanslutning. Min fråga är alltså att få vet av er som rest mycket i Europa om i behöver detta eller kommer vi klara oss på det fläktsystem som finns i husbilen? Dvs fläktarna som drivs via Truman samt öppna takluckor på natten? Andra bra och ha saker tas tacksamt emot också!

Satsa på en sådan här: DometicTaklucka 40x40 Fantastic Vent 7350
Enorm effekt på de högre hastigheterna, drar ut den heta luften på kort tid, och tyst nog att sova med igång på nätterna på
de lägre hastigheterna. Drar tillräckligt lite ström för att kunna köras på batterierna t.om. hela dagen.
 

Fujjis

HBK Intresserad
Inlägg
25
Kommun
Stockholm
Jag har spenderat ar vid medelhavet, AC har jag numera, men kan bara anvandas pa stallplats, vilket ar ok da de platser jag besoker ligger pa ca 12 euro natten med el och vatten.

Nar jag fricampar har jag investerat i tva st laddbara och mycket tysta flaktar. De ar val;digt bra, anvands aven nar jag hanger tvatt inne i duschen. Staller den pa golvet och later den flakta mina klader torrra. Inbyggd belysning samt att kan ladda mobilen fran den. Ladddas pa dagen da solen ger mig str;m, nyttjas pa natten. fjarrkontroll foljer med, asamt att timer funktionen ar bra nar man bara vill att det ska flakta en stund.

Nu till den djupa tanken.. Kollade pa flakten jag har.
Amazon UK kostar den 25 pund (280SEK ish)(gar att bestalla till Sverige med.)
Amazon sverige vill ha 1531:- for den..
Har finns underverket att beskada.
eller lite dyrare har.

Men du hittar sakert nagot som fungerar for dig.
Flakt har fungerat manga ar i varmen. Testa dig fram, o k;p en AC om sa behovs fran USA. jag inhandlade en Dometic takmonterad fran amerikat for ca 7000:- for nagot ar sedan. ligger nog mellan 8-11000:- idag. sedan var det bara att montera den i en taklucka.. Ganska enkelt och inte vart 30K.
Tusen tack för utförligt svar!! Ska beställa fläktarna direkt!
 

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Jag har letat runt en del och hittar inte så mycket info.

Vi ska resa ner till Italien i sommar, åker runt midsommar i fyra veckor. Vi har mest tänkt fricampa och förstår att AC kräver elanslutning. Min fråga är alltså att få vet av er som rest mycket i Europa om i behöver detta eller kommer vi klara oss på det fläktsystem som finns i husbilen? Dvs fläktarna som drivs via Truman samt öppna takluckor på natten? Andra bra och ha saker tas tacksamt emot också!
Vi har åkt i stora delar av EU Kroatien Italien Spanien Frankrike ++Visst har det varit varmt men inte så att vi har funderat på att installera AC. Tycker hunden att det blir för varmt brukar han gräva ner sig under hbilen. Om jag säger Om det blir en ny husbil kommer vi inte att ta den extrakostnaden förAC. Delvis för man kan inte få en helt tyst AC
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.858
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
MaxxFan! Ger en suverän luftcirkulation. Drar 0,2 - 2,4 A, 12 volt, beroende på vald hastighet. Kan gå även när det regnar. Vi kör den på utsug och har vädringsläge på fönster i andra änden av bilen. Sedan som muskatten så utförligt beskrev..., skärma av soljuset! Det är A och O. Vi har köpt isolermatta i metervara. Klippt till dem och sätter med sugkopp på insidan av fönster och takluckor. Då kan dessa ända vara öppna.
 

Fujjis

HBK Intresserad
Inlägg
25
Kommun
Stockholm
MaxxFan! Ger en suverän luftcirkulation. Drar 0,2 - 2,4 A, 12 volt, beroende på vald hastighet. Kan gå även när det regnar. Vi kör den på utsug och har vädringsläge på fönster i andra änden av bilen. Sedan som muskatten så utförligt beskrev..., skärma av soljuset! Det är A och O. Vi har köpt isolermatta i metervara. Klippt till dem och sätter med sugkopp på insidan av fönster och takluckor. Då kan dessa ända vara öppna.
Bra tips!!
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
När vi inte står på el, fricampar mest. Då har jag dragit för alla gardiner, stängt alla takluckor utom den över dubbelsängen och den vid köket med fläkt i. Sätter fläkten så den suger ut luften. Då kommer frisk luft in genom takluckan vid sängen. Har satt dit en svart skiva som täcker ca 2/3 så att inte ljuset på morgonen ska störa och rullgardinen i luckan halvstängd. Står jag på el får AC:n på taket vara igång. Man är mycket piggare om man sovit i ett svalare klimat.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Efter ett par dar har man vant sig vid sommarvärmen. Jag har annars 2st 150mm datorfläktar i takluckan, om det finns mygg, annars öppnar jag sidodörren. Det är sällan vi är på betalplatser, så 220v AC har utgått.
 
Toppen