• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Euroklass 5 och 6, vad avgör?

Rydén

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
24994
Medlemskap
2025
Hej alla,
Jag funderar på vad som egentligen är avgörande för att en bil ska klassas som euro 5 eller euro 6.
Euroklass bör väl ändå vara en europeisk gemensam standardisering av miljökraven som ska gälla och då blir man fundersam när man ser denna tabell från tyska Green-Zones.
Enligt den så finns det inga tunga euro 5-bilar fr.o.m 2014-01-01.
Fast vi är på G att köpa en Hymer B 798 SL från 2014 (uttagen maj 2014) som importerades till Sverige mars 2016 och den är klassad som en euro 5.
Jag har sökt på nätet men inte hittat någon informativ sida som beskriver vad som faktiskt gäller.
Är det någon här som har koll och kan förklara?

Tack på förhand
Christoffer
 

Bilagor

  • EN_Umwelt-Plakette_Klassifizierung.pdf
    189,8 KB · Visningar: 44

Rydén

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
24994
Medlemskap
2025
Så det betyder alltså att det inte är tal på en gemensam europeisk standardisering utan varje land gör som den vill??
Ja det är klart, varför ska man komma överens om något... :twitcy:

Kan du eller någon annan tipsa om en informativ svensk myndighets-sida för euroklasserna?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Euro 5,6 är en gemensam avgasnorm som alla bilar i Europa skall klara,däremot tillämpningarna för olika miljözoner i Europa är upp till varje land att sätta gränser ,det är det du ser i Greenzon appen.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Har jobbat med CE-märkning av Entreprenadmaskiner på Volvo CE, då ingår bl.a emissions-lagstiftning av motorer (dock ej samma Direktiv som Fordon).
Finns ett uttryck ”satt i omlopp på marknaden ”, det betyder väldigt förenklat att en produkt som första gången kommer ut på den Europeiska marknaden skall uppfylla den dagens lagstiftning inom EU.
Hur man kan ”uppgradera” en Euro4 till Euro5 eller Euro6 är för mig lite märkligt.... men som sagt, jag jobbade med Entreprenamaskiner
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Hej alla,
Jag funderar på vad som egentligen är avgörande för att en bil ska klassas som euro 5 eller euro 6.
Euroklass bör väl ändå vara en europeisk gemensam standardisering av miljökraven som ska gälla och då blir man fundersam när man ser denna tabell från tyska Green-Zones.
Enligt den så finns det inga tunga euro 5-bilar fr.o.m 2014-01-01.
Fast vi är på G att köpa en Hymer B 798 SL från 2014 (uttagen maj 2014) som importerades till Sverige mars 2016 och den är klassad som en euro 5.
Jag har sökt på nätet men inte hittat någon informativ sida som beskriver vad som faktiskt gäller.
Är det någon här som har koll och kan förklara?

Tack på förhand
Christoffer
Det som skiljer mellan Euro5 (du har Euro5b) o Euro6 är HC+NOx och NOx enskilt. Om man sänker NOx så kommer du förmodligen få något högre bränsleförbrukning.
Om nu någon Ackrediterad provningsinstitutet kan förändra ett redan typgodkändt fordon är för mig oklart.
En personlig rekommendation, lägg era pengar på något roligare...
 

Marra64

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Piteå
HBK-Nr
27378
Medlemskap
2023
På tal om plakette. Sonen åkte in på dekra i lübeck för att få en plakette till bilen och blev nekad! Det hade dom slutat med. Dom skickar bara hem nu mera enligt dekra.
 
Toppen