• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EU regler lagar

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Norge og Tyskland praktiserte omtrent samme overgangsregler som UK :D I begge land kunne en i en periode (forskjellig antall år i landene) bytte sitt gamle kjørkort med ett med C1E og BE da gammel personbil grense i alle 3 land var 7500 kg. Men Norge og Tyskland hadde på forhånd grense på antall passasjerer så D1 ble ikke aktuellt. Den norske overgangstiden var kun 5 år, mener at den tyske var mye lengere.

Problemet med den svenske "løsningen" er at kjøretøy klasser ikke var definert på vekt med bruk og husbiler er klassifisert som personbiler skattemessig. Hadde selv på tidlig 1990 tall problemer med svensk politi med min Chevy G30 Van da den var registrert som lastebil og jeg ikke hadde lastebil kjørkort. Hadde ingen problemer med dette i Tyskland - de sa greit det er din bil og du har lov til å kjøre den hjemme så ok her og.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Detta stämmer inte, det vet alla som kör tung husbil på Bkort i Sverige och EU, men har du ett nyare Bkort ,eller fått ditt körkort indraget någon gång så blir det et C1kort upp till 7.5ton
Fast för att köra tung husbil på B-kort i Sverige så måste den vara registrerat som personbil PB2 inte som en vanlig tung lastbil/husbil då blir det C-kort och såna undantag finns inte för övriga EU -medborgare med all rätt
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Fast för att köra tung husbil på B-kort i Sverige så måste den vara registrerat som personbil PB2 inte som en vanlig tung lastbil/husbil då blir det C-kort och såna undantag finns inte för övriga EU -medborgare med all rätt
Det finns i princip inga husbilar som registreras som lastbil,avvikelsen som Sverige har är att det inte finns någon övre viktgräns för att köra tex. en ombyggd buss på Bkort,i övriga länder är det 7500kg, läs annars Knuts inlägg 21.
Jag ser inget problem med att köra tung husbil på Bkort, få olyckor med husbilar, tveksamt om någon kan hänröras till vikten,uppenbarligen har du en annan inställning, vilket körkort kör du din bil på?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det finns i princip inga husbilar som registreras som lastbil

Fram till 1 maj 2006 registrerades, i princip, alla husbilar som lastbilar i Sverige. (Enstaka personbils- och bussregistreringar förekom.)

När den nya vägtrafikskattelagen (2006:227) började gälla ovan nämnda datum, ändrades reglerna så att husbilar skulle registreras som personbilar. Samtidigt infördes begreppet PbII. (Enstaka husbilar blev, av misstag, registrerade som lastbilar under de första månaderna därefter.)

Vid den tidpunkten fanns ca 41.000 husbilar i Sverige – så gott som samtliga med en totalvikt som inte överskred 3,5 ton.

Pålle
 
Senast ändrad:

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Det finns i princip inga husbilar som registreras som lastbil,avvikelsen som Sverige har är att det inte finns någon övre viktgräns för att köra tex. en ombyggd buss på Bkort,i övriga länder är det 7500kg, läs annars Knuts inlägg 21.
Jag ser inget problem med att köra tung husbil på Bkort, få olyckor med husbilar, tveksamt om någon kan hänröras till vikten,uppenbarligen har du en annan inställning, vilket körkort kör du din bil på?
Har alltid kört på B-kort och körkortet är från 1965 och tycker att det är fel med såna undantag som Sverige har .Har pratat med folk som kör kolloser med sina B-kort och tror att dom kan köra sina PB2 som personbilar när det är inte så ,visst dom har rätt att framföra bilar med sin B-kort men annars är det vägskyltar som gäller.Vi har ju en gammal bro i Motala som har skylten 3,5 T och det innebär att såna kolloser är förbjudna att åka över den bron ..men dom har ju PB2 så det gäller inte för dom tycker dom . :twitcy:
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Det gäller väl likväl, när denne eminente förare med sin 3,05 höga Bürstner kommer till järnvägsviadukten på 2.90.
Ser du du någon polis? frågar mannen.
- Nä, svarar hustrun.
- Bra, då kör vi ... :msn_sunglasses:
Sån viadukt har Vi också (2.80) i Motala och det finns många märke i taket på viadukten trots att det väldigt bra markerad att höjden är 2.80 :twitcy:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har alltid kört på B-kort och körkortet är från 1965 och tycker att det är fel med såna undantag som Sverige har .Har pratat med folk som kör kolloser med sina B-kort och tror att dom kan köra sina PB2 som personbilar när det är inte så ,visst dom har rätt att framföra bilar med sin B-kort men annars är det vägskyltar som gäller.Vi har ju en gammal bro i Motala som har skylten 3,5 T och det innebär att såna kolloser är förbjudna att åka över den bron ..men dom har ju PB2 så det gäller inte för dom tycker dom . :twitcy:
Dom exempel du tar upp har knappast med körkortet att göra,det är en attityd/regel inställnings fråga,nyligen fastnade en lastbil med sitt släp i en viadukt i Stockholm föraren hade CEkort..
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej!
Både min fru och jag har flerårig vana att köra 3,5 tons husbilar så steget till 5,8 ton kändes inte dramatiskt för någon av oss. Däremot får jag även köra tung MC,vilket jag anser kräver helt andra färdigheter än den tyngre husbilen. Så jag väljer att avstå frivilligt.
BBa
 
Toppen