• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EU regler lagar

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Jag läser i forumen att vissa länder inom EU har olika regler vad gäller vikter på husbilar mm.
Även att bra köra igenom vissa länder kan bli kostsamt. Nya regler i Frankrike Portugal mm.
Skulle det inte vara fri rörlighet inom EU eller gäller det bara fri rörlighet till Sverige.
Det är mycket man behöver känna till om man ska köra söder över.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Här finns en bra sammanfattning av vad som menas med "Fri rörighet":


Pålle
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag läser i forumen att vissa länder inom EU har olika regler vad gäller vikter på husbilar mm.
Även att bra köra igenom vissa länder kan bli kostsamt. Nya regler i Frankrike Portugal mm.
Skulle det inte vara fri rörlighet inom EU eller gäller det bara fri rörlighet till Sverige.
Det är mycket man behöver känna till om man ska köra söder över.
Har man en vanlig husbil upp till 3,5 t så behöver man inte vara oroligt och det är fri rörlighet ..har alltid varit oavsett EU eller inte . Men visst är det problematisk med tunga husbilar med förare som har bara B-kort taget före visst datum och det ska vara problematisk ...tycker jag !
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har man en vanlig husbil upp till 3,5 t så behöver man inte vara oroligt och det är fri rörlighet ..har alltid varit oavsett EU eller inte . Men visst är det problematisk med tunga husbilar med förare som har bara B-kort taget före visst datum och det ska vara problematisk ...tycker jag !
Att kör tunghusbil i EU innebär samma körkortskrav som i Sverige,detta är inget problem,sedan finns det vägavgifter i vissa länder men det är en annan sak.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag läser i forumen att vissa länder inom EU har olika regler vad gäller vikter på husbilar mm.
Även att bra köra igenom vissa länder kan bli kostsamt. Nya regler i Frankrike Portugal mm.
Skulle det inte vara fri rörlighet inom EU eller gäller det bara fri rörlighet till Sverige.
Det är mycket man behöver känna till om man ska köra söder över.
Studera dom olika ländernas bestämmelser,lita inte på det som skrivs på forum enbart,det är inget problem att köra hus bil inom EU oavsett vikt,ditt svenska körkort gäller,vägavgifter förekommer detta får man läsa på,jag ser inte att detta har med fri rörlighet att göra.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Studera dom olika ländernas bestämmelser,lita inte på det som skrivs på forum enbart,det är inget problem att köra hus bil inom EU oavsett vikt,ditt svenska körkort gäller,vägavgifter förekommer detta får man läsa på,jag ser inte att detta har med fri rörlighet att göra.

B-Kort och husbil 3,5ton> fungerar inte i Schweiz.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Att kör tunghusbil i EU innebär samma körkortskrav som i Sverige,detta är inget problem,sedan finns det vägavgifter i vissa länder men det är en annan sak.
Nejdå..tunghusbil har alltid varit C-kort ,men numera är det C 1 upp till en viss vikt ,men att svenska undataget accepteras i alla fall i Europa har inget med körkortskrav att göra utan mera politisk ..
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
(Öppet mål.......) Norge o Schweiz är liksom inte med i EU.....
Ps 1 Det finns en del " småstater " Vatikanstaten m flera skulle va intressant att få veta vad som gäller för dessa? Om någon råkar känna till det ?
Ps 2 halv avvikelse från ämnet.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det här är ju värre än på Tradera o Ebay det gäller att trycka snabbt för att vinna.... eller egentligen tvärtom.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nejdå..tunghusbil har alltid varit C-kort ,men numera är det C 1 upp till en viss vikt ,men att svenska undataget accepteras i alla fall i Europa har inget med körkortskrav att göra utan mera politisk ..
Detta stämmer inte, det vet alla som kör tung husbil på Bkort i Sverige och EU, men har du ett nyare Bkort ,eller fått ditt körkort indraget någon gång så blir det et C1kort upp till 7.5ton
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
(Öppet mål.......) Norge o Schweiz är liksom inte med i EU.....
Ps 1 Det finns en del " småstater " Vatikanstaten m flera skulle va intressant att få veta vad som gäller för dessa? Om någon råkar känna till det ?
Ps 2 halv avvikelse från ämnet.
Små staterna som Andorra,Monaco,San Marino,Lichtenstein osv. skulle jag inte köra genom med tung bil på Bkort,Vatikanstaten har knappt några gator så parkera i Italien och gå 100m.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Till inte så länge sedan inte heller i Norge ..egentligen skulle det aldrig accepteras av andra länder heller men nu förstår jag att det blir herrans liv om detta..
Lite fakta i ämnet "Grandfather rights" som finns i flera länder än Sverige tex. England enl. nedan
som syns så är Sverige restriktivare här får jag inte köra buss tex.


1st January 1997

Within the driver training industry this was, and still is, a very significant date. Yet at the time, and to the general public, it passed by with hardly a whimper. So what happened on 1st January 1997 that is still creating problems today?

The big change was in the type of driving licence drivers obtained once they passed their practical car driving test.

If you passed your practical car test (licence category B) before 1 January 1997 you would automatically also acquire licence categories BE, C1, C1E, D1 and D1E.

These additional categories are more commonly known as ‘Acquired Rights’ or ‘Grandfather Rights’.

For those drivers who passed their car test after 1 January 1997 they receive a driving licence with entitlement to drive category B vehicles only. To drive vehicles that fall within the additional categories listed above additional driving tests have to be taken.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
England är ju inte med i EU längre så frågan är om vad som gäller för de som planerar att köra till England med B-kort och tung HB?
 
Toppen