• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

F

F.d. 26625

Guest
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Om nu "SuneAL" Köpt en hus bil Dyrt i sverge ! Vad är problemet ? När det finns fina och billigare i beg bilar i Tyskland med oftast mycket tillbehör. Vågarna är samma i Sverge som i Tyskland. Köp där det är billigt o ha kul !
 
S

suneAl

Guest
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Ulf Vad jag vet så måste man köra upp för de övriga bokstäverna C D E.
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Då är det alltså skitlätt att sälja en PB Klass 2 som jag har.
Totalvikt 3850kg och tjänstevikt 3200kg, Max Lastvikt 650kg
Vid vägning före regbes var vikten 3050kg, fulltankad och med 2st fulla P11 tuber, utan passagerare.
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Och vad är det för nytt som står i rubr artikel?
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

"För det första så vore det kul att veta vad tusan artikeln handlar om..."

Det handlar om att man åker med övervikt med de importerade bilarna på grund av hög vikt vid reg.besiktningen.
Artikelns sista rader är :
"Så ta en titt i registreringsbeviset innan du köper det direktimporterade `fyndet`.
En allt för låg lastvikt kan bli en mycket dålig affär"

Jojje
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

"För det första så vore det kul att veta vad tusan artikeln handlar om..."
Det handlar om att man åker med övervikt med de importerade bilarna på grund av hög vikt vid reg.besiktningen.///...

Jojje

Jag har inte läst artikeln, men som du förklarar att de skriver så stämmer det inte med regler/lagar.
Om det står så kan ni ju överväga om tidningen är värd sitt pris?

Man åker inte med mera övervikt på direktimporterade bilar. Totalvikten är lika hög på svensksålda och importerade bilar
(om de är likadana och med samma utrustning). Det är när totalvikten överskrids som det är övervikt.
Däremot påverkar liten lastvikt bötesbeloppet, det är negativt för de som har detta, inget annat.

Man kan skriva mycket om detta ämne och ha olika åsikter, det känns som många (kanske jag med) är snabba att hålla med det som gynnar en själv.
Men regler och fakta kan man kontrollera, även tidningar kan ju ha fel, eller bli feltolkade på grund av luddigheter...

/Leif
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Man skall väl tillägga att artikeln uppenbart är en partsinlaga mot privatimport av husbilar. Den är ju skriven av en handlare och riktar sig med uppmaningar direkt till dig, läsaren, i artikelform. Friskt vinklad med andra ord..
Förvånar mig faktiskt att en som jag trodde seriös tidning tar in den i detta format.

Precis samma problem med vikt finns för svensksålda bilar. Man åker inte mer med övervikt med en importerad än en svensksåld bil. En svenskmonterad parabol väger precis lika mycket som en tyskmonterad parabol och båda för vikten närmre totalvikten precis lika mycket.

Att direkt påstå att fordon med mer extrautrustning är direkt ”värdelösa” bara för att de har mindre utrymme kvar för lastvikt är ju snudd på xxxxx.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är det bara att plocka bort en del utrustning för att få mer lastmarginal. Exakt detsamma gäller ju de svensksålda.

Skon som klämmer är väl att bilarna är så dyra i Sverige så ingen har råd att köpa någon extrautrustning. Fast det är ju bra. Tydligen så är ju en bil med mindre utrustning värd mer pengar..:rolleyes:
 
S

suneAl

Guest
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Vad artikelskrivaren påpekar är att för en privatimporterad Husbil t.ex. från Tyskland med TOTALVIKT på 3.500 kg vid registeringsbesiktning vägs HELA Husbilen inkl. ALL utrustning + vägsmuts att TJÄNSTEVIKTEN blir högre än mot en Importerad Husbil av Generalagent som tar in en likadan som den privatimporterade vid registeringsbesiktning ENDAST vägs den rena Husbilen utan all utrustning.

Vad är skillnaden om den rena Husbilen utrustas likadant som den privat importerade.

Svaret är:
Tjänstevikten för den Privatimporterade blir högre med inskriven vikt i REGISTERINGSBEVISET än på den importerade av Genaralagenten.

Som lagtexten säger är Lastvikten enligt följande:

TOTALVIKTEN - TJÄNSTEVIKTEN = LASTVIKTEN

Tidningens ex. 3.500 kg - 3.440 kg = 60 kg

Generalimporterad: 3.500 kg - 3.100 kg = 400 kg

Då BÖTER fastställ i % av ÖVERLAST. 51% av 60 kg = 30,6 kg "ÅKLAGARE"
50% av 400 kg = 200 kg "Ingen ÅKLAGARE"

Detta är skillnaden fast man har exakt samma utrustning och likadan Husbil.


Sedan finns det ytterligare en annan sak vid ÖVERLAST. TÄNK på AXELTRYCKET den får inte ÖVERSKRIDAS oavsett om man inte har uppnått MAXIMALALASTVIKTEN.

Har man långt överhäng på Husbilen så påverkar den AXELTRYCKET "bakre".

ALLT DETTA FINNER NI HUSBILENS REGISTERINGSBEVIS.

Där finns samtliga uppgifter: TJÄNSTEVIKT, TOTALVIKT, SKATTEVIKT, GARANTERADAXELTRYCK, MAXLAST, TILLÅTEN LASTVIKT i kg.


Häls 571

Tack Leif för Ditt svar.

Innan man komenterar olika trådar och har en annan uppfattning så SKALL man ta reda på och sätta sig in i SAKFRÅGAN.

Jag hänvisade till en Tidningsartikel i en av våra välkända Husbilstidningar som finns på handeln där tidskrifter säljes och på nätet.

Att alla Fordonsförare inte har en anining vad och vilka trafikregler (i detta fall) gäller är ju en SKYLDIGHET för fordonsföraren och kan inte hänvisas på någon annan.
Detta har vi fått lära oss som har tagit KÖRKORT med olika bokstäver.
 
Senast ändrad:

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

...// en privatimporterad Husbil t.ex. från Tyskland vägs HELA Husbilen inkl. ALL utrustning ///... .../// Importerad Husbil av Generalagent ENDAST den rena Husbilen utan all utrustning ///...

Häls 571

Nu är sakfrågan som du inte tog upp i första inlägget utredd.

Kontentan är att en ägare med "Svensk" husbil inte har en aning om hur mycket
sin bil väger och lättare riskerar att köra den överlastad.


Så kunde tidningen också skrivit om den är objektiv.
Allt går att se på ur olika vinklar.

/Leif
 
Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.535
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Hej

Efter att man importerat en husbil så kan man ju enkelt montera ur en del extra utrustning som är monterad innan man åker in och väger bilen. Någon timmes jobb som kanske lönar sig.
 
S

steve.swe

Guest
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Jag ska registreringsbesiktiga på onsdag. Jag tänker skruva bort mycket lös utrustning.
Bra artikel när man blir informerad om risker.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Jo det går ju att ta bort en hel del. Min var ganska luftig när jag vägde in den.

Batteriet till bodelen, markisen, cykelstället, madrasser, alla golvmattor, kastruller, bara en gasolflaska, reservhjulet, elkabeln, mm

Vill man vara extrem kan man ju enkelt tjuvkoppla bränslemätaren så den visar fullt fast tanken kanske råkar vara nästan helt tom. Fylla vattentanken med ballonger och sen fylla upp med vatten till locket.:D Fast nu blir det nästan löjligt.

Många bäckar små...
 

salolsson

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
17198
Medlemskap
2024
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

När jag reg.besiktade min importerade husbil av årsmodell 07 för drygt två år sedan plockade jag ut så mycket som möjligt för att få ner vikten. Tog bort reservhjulet och tömde vattentanken m.m. Om det fanns vatten i tanken eller om någon utrustning var borttagen var inget som

kontrollerades överhuvudtaget.Dieseltanken var dock fylld till 2/3.
Väl på vågen med besiktningsmannen i vägde bilen 2910 kg. Tjänstevikten enligt det tyska reg.beviset var 3100 kg.

Varför de vägde bilen överhuvudtaget vet jag ej, för den nya registrerade tjänstevikten blev än¨ändå samma som den gamla 3100 kg. Denna vikt är för övrigt identisk med den som en svensksåld bil hade, enligt broschyr jag hämtat hos en svensk återförsäljare innan mitt köp.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Måste påstå att husbilshandlaren Lasse Holm:s varnande ord om privatimporterade husbilar är ett riktigt lågvattenmärke.
Det är faktiskt helt otroligt att han får lov att skriva så i tidningen Husbilen. Att överviktiga privatimporterade husbilar, citat ” gör dem värdelösa på marknaden, spelar ingen roll om det än nyare bilar, vore de istället svensk sålda hade de haft ett marknadsvärde på omkring en halv miljon ”

Det är väl klart som korvspad att man får ha koll på totalvikten oavsett vem man köper en beg husbil av, tysk eller svensk.
Har förra ägaren tryckt in för mycket grejor i husbilen så får man plocka ut dem eller väga upp bilen, svårare än så är det inte.

[FONT=&quot]Personligen genomskådade jag artikeln direkt som ännu ett desperat försök att ge privatimporterade husbilar dåligt rykte på marknaden.[/FONT]
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Jag tycker att det är helt otroligt att denna diskussion fortfarande orkar föras av importörer (företag) i Sverige.
Det är ju samma visa som för 10-15 år sedan när bilar & MC började privatimporteras till Sverige.

Är det någon som fortfarande orkar lyssna på dessa olyckskorpar :swoon:

Peter :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

När det gäller tjänstevikten så står ju även detta i det tyska registreringsbeviset/fahrzeugbrief och det borde ju också gälla för dom kollar jag även mått ,motoreffekt och även vad det är för ram/bromsar/hjul .

Varför skulle dom då inte även kunna ta tjänstevikten som står i papprena ? jo Svensk byråkrati ...
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Vikten som noteras vid regbesiktning verkar inte användas alls i någon .dokumentation om husbilen utan verkar bara vara någon sorts kontrollvägning. de uppgifterna om vikt vid kontrollvägning finns inte i mitt registreringsbevis.

Totalvikt 3850kg och tjänstevikt 3200kg, Max Lastvikt 650kg (allt enligt Tyska Fzg brief)

Vid vägning före regbes var vikten 3050kg, fulltankad och med 2st fulla P11 tuber, utan passagerare.

Så jag förstår inte alls problemet, verkar vara svammel som vanligt i denna ankdamm.
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Om man upptäcker att man har för mycket tjänstevikt i den importerade än den svensksålda kan man väl göra en omregistrering. Kostar visserligen 2000 men då kan man ju plocka bort all extrautrustning och få ner tjänstevikten.
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Jag brukar aldrig r eta mig på sådana inlägg ,det står i tidningen under rubriken SMÅPLOCK det är väl där det passa ,med andra ord bara att glömma dåliga insändare.:twitcy:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Jag tror och hoppas att tidningen inser att man gjort ett klavertramp genom att ta in ”artikeln” i det formatet på den platsen.
Tidningen skall ju givetvis inte springa ärenden åt handlarna.

Då vill i varje fall jag ha den gratis i brevlådan tillsammans med övrig reklam i fortsättningen.
 
Toppen