• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ETT RUTTET ÄMNE...

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.707
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Hej du klarar av det tror jag jag börjar få för mycket att göra går bara o väntar på att värmen ska komma men efter påsk börjar jag med ute jobb har flera altaner som jag har lovat plus massa arbeten på stugan hör av dig när du kommer till svedala så kan vi träffas kanske jag kan besiktiga ditt jobb lycka till Per
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

God morgon....

I går eftm började det dra ihop sig till oväder.... det kändes väldig märkligt då det var helt vidstilla och inga synliga vågor.... men runt oss var det mörkt och såg ut att bli regn.... på väldig kort tid steg vattnet så att jag blev orolig... Ja.! tänkte jag stiger vattnet upp och går in i hb:en så rinner det ju lika snabbt ut igen.... framemot kvällen lugnade det ner sig och det var tur så jag inte behövde oroa mig....
Affezell....tack för tippset.... jag har egentligen aldrig laskat men handverktyg för.... tidigare om det behövdes så blev det fräsen som fick göra det.... då ytorna blir 100% perfekta om man gör det i en fräs med tappsläde.... Men det är ändå trevligt att få lära sig något nytt.... och framförallt här på Hb-klubben.... många har ju annan erfarenhet än vad jag har.... Att biten gick av berodde helt på att jag gjorde sidomarkeringar med stämjärnet.... och slog lite väl hårt med hammaren...
Per.... glöm inte att njuta av dagen emellanåt.... sen hoppas jag du får fint väder när du skall bygga altanerna.....
I dag blir det inget arbete på hb:en.... ryggen ömmar och så regnar det emellanåt.... Jag måste in till Gytheion och handla mat och klippa mig.....så jag hoppas det blir bättre under dagen...

Kram Peter & Wovi

Fan också nu är nätet helt dött....hoppas jag kan ladda upp detta med bilder
 

Bilagor

  • P1010833.JPG
    P1010833.JPG
    239,2 KB · Visningar: 82
  • P1010826.JPG
    P1010826.JPG
    200,4 KB · Visningar: 100
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

I går blev det inget gjort på Hb:en..... men i dag kunde jag göra lite för jag var lite rörligare i kroppen än i går.... Att riva ut det som behövs är ganska tråkigt.... men tyvärr nödvändigt... Ibland tycker jag att det händer inte så mycket .... inte ens en fisk får jag...... Men jag har verkligen lärt mig använda handverktyg.... inte f.. trodde jag att man kunde göra så mycket med verktyg som inte går på ström.:swoon:
En anna sak som är väldigt viktigt när man renoverar en hB...på stranden.... är att man har en båt i närheten, då det underlättar att arbeta om man använder båten som arbetsbord....
Sen tror jag att om man nu måste renovera hb:en på stranden så är det bra om man inte gör det under sommarmånaderna.... för då är det ganska fullt med badande som tränger på....
I dag så kan jag förstå att det går framår med arbetet.... jag fick ihop ramverket till undergolvet.... visseligen bara "hänger" bitarna ihop.... men jag börja förstå att det kanske kan bli något av detta i framtiden.....
Vänta liten.... det plingar i ena backspegeln..... fångade en ål på ca 700gr.....
Jo tillbaka till Hb:en så är egentligen spöna till för att hålla ballansen på hb:en .... om du tror på detta..... Sen har jag ett underbart fickarum.... hela stranden....
Nä.... nu känner jag hur värken plågar en i kroppen .... så godnatt på er alla....
Kram Peter & Wovi
 

Bilagor

  • P1010837.JPG
    P1010837.JPG
    116,6 KB · Visningar: 82
  • P1010841.JPG
    P1010841.JPG
    173,5 KB · Visningar: 104
  • P1010842.JPG
    P1010842.JPG
    177,6 KB · Visningar: 95
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Med de bilder som du har visat hittils så är det nog tur att du inte nappade på erbjudandet i Patra.

Även om det kan ta emot rejält emellanåt så vet du i alla fall att det inte är frågan om ett fuskjobb när "klädseln" åter döljer reglerna. Känns säkert mycket tillfredställande när bilen åter är körklar.
Lycka till.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Är säker på att din renovering blir bättre än tillverkarens,specielt när du ej behöver köra på ackord! :wink:
Sen tycker jag att Hobby borde reagera med att åtminstone ge dig en check på 10000 :-
samt en inbjudan till fabriken där du kunde instruera dem om hur man inte skall bygga en HB :)

Jojje
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Godmorgon alla Hb-vänner

Och Tack Decker och Jojje för ert stöd.... det behövs verkligen...och tack alla ni andra som följer mig.
Uppkopplingen här i Kamares (15 km SV Gytheion) är sämre än värdelös.... det är inte ofta jag kommer över 10kbt/sek.... och då är det nästan omöjligt att använda.... vid 9 av tio tillfälllen kommer jag inte ens in på den sida jag söker....
Den senaste veckan har det inte hänt så mycket.... "jobbet" har nästan ståt stilla..... jag har väntat på polystyrenskivorna....jag special beställde dessa för ca 14 dagar sedan från en firma i Thessalohnikien.... och bad dem sända dem till mig.... på adress mitt namn... Caravan clb736 Kamares beahts 23200 Gytheion......och jag betalar frakten hit.
I går vid tio tiden.... precis när jag skulle göra mig en härlig helgfrukost.... ringde min mobil.... jag såg att det var ett grekiskt nummer då det började med 0030........ Det var firman som jag hade beställt min styren ifrån..... Dina skivor är nu i Gytheion.... och chaffören säger att han kan inte köra ut till Kamares.... just nu är i en mobil firma ock leverera varor.... så du kan möta honom där.... men det tar över en halv tim för mig att komma dit jag har nästan 15 km till Gytheion.... att i detta läge börja disskutera varför jag inte får de levererad på den adress jag har uppget.... ansåg jag då vara meningslöst....då säger leverantören att 15 km kör du snabbare det tar inte en halv tim.... Jodå jag kör inte som grekerna och sen är det bara småvägar dit....
Okey.... men skynnda dig.... så det var bara att plocka ihop fiskespöna och iväg på scootern..... sån tur är så har vi kanonväder så jag behöver inte ta på mig så mycket klädder.... efter en halvtimme är vi frame (Wovi & jag)....och jag letar febrilt efter mobilfirman....men texterna här är ju grekiska så jag föstår inte vad där står på firmaskyltarna.....efter att ha kört stora gatan upp och en tvärgata ner inser jag att det är omöjligt att hitta firman....så jag frågar en kille som har en kaffe latte i handen och som skall precis köra i väg med sin scooter.....jodå han viste var den låg....jag var bara ett par hundra meter därifrån..... där var en ung man i firman som kunde lite engelska.... men någon transport firma var inte här..... han försökte förklara att den ligger längre upp i gatan men att jag måste köra runt.... jag vet precis vilken "kurir" firma han menar så snabbt dit....och så undrar jag om de har ett packet till mig mannen där kunde nästan ingen engelska och när jag frågade efter chafförens namn Nicos.... så började han leta efter ett packet till Nicos..... men där fanns inget... och hur jag än försökte förklara att det är mitt namn som står på packetet så förstod han inte.... jag känner nu att nu är det inte mycket mer jag kan göra.... och ringer leverantören.... som säger att chaffören var tvungen att köra vidare.... så han lämnade in packetet till firman som ligger bredvid mobilfirman... en firma som säljer kemikalier.... jag känner till denna firma för jag har varit där tidigare och handlat....så snabbt tillbaka.... mannen känner igen mig.... för sist jag var där köpte jag två t-rör i plast.... de fick jag gratis för att han tyckte att jag har en så fin och duktig hund.... Jag ser mitt packet och pekar på det.... mannen kan bara grekiska.... men vad jag förstår så skall jag betala 10.-€..... äntligen har jag så att jag kan fortsätta med renoveringen.... på väg hem stannar jag vid bagaren och köper bröd.... och en stor bit äppelkaka..... för nu känner jag att jag behöver något gott att njuta av.... och lite socker för det känns i kroppen att den skriker efter mat...... Mer "jobb" blir det inte i dag då jag tycker att detta räcker..... jag får ju inte stressa och förta mig.

I dag går solen upp ca 07.00 och det är en helt underbar soluppgång över bergen i horisonten....

Kram Peter & Wovi

Oj....jag glömde en sak.... när jag skruvade bort Lbl:en så såg jag att orginalskruvarna satt fast bakom Lbl:en.... HOBBY änvände inte ens dem för att monteringen skall gå fortare så tog man andra skruuvar och lätt orginalen vara kvar.... kanske inte någon större bekymmer men det säger lite hur man tänker i firman.... det skall gå snabb att montera ihop Hb:en....:twitcy:
 

Bilagor

  • P1010858.JPG
    P1010858.JPG
    127,1 KB · Visningar: 87
  • P1010859.JPG
    P1010859.JPG
    228,2 KB · Visningar: 97
  • P1010882.JPG
    P1010882.JPG
    147,1 KB · Visningar: 81
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Någon har sagt mig att med långsam kommer man längst.... och det vill jag verkligen hålla med om.... för hade jag inte tagit det lugnt och funderat... och funderat så hade det nog gott åt h.......
Nu är främre halvan klar.... så när som listen som håller husbilsväggen.... den vågar jag inte limma fast än.... Jag fick ju i förra veckan styrenen.... sen har jag skruvat dit alla bitar för att se om de passar..... så i går började jag limningen..... först ramverket som skall hålla ihop allt.... sen limade jag bottenskivan.... och från insidan la jag dit styrenskivorna..... och ena toppplywooden som går ca 1/2 meter in under golvet om man räkar från den långsgående balken.... Jag använder polyuretanlim för det är stark och man har tid på sig att fixa till allt..... men där är några ställen där jag har sprutat polyuretanskum.... och det härda ganska snabbt.... Nu när nästan allt är på plats... återstår den stora toppskivan...... den går inte att lägga dit inneifrån..... utan den måste skjutas in i den 15mm springan som löper längs väggen och botten.... så här behöver man vara två.... en som stoppar in skivan och en som tar emot skivan från insidan.... här gäller det att se till så att skivan inte glider i limmet...men jag har tur i dag.... en fransman som också är här erbjöd mig sin hjälp.... så med fransmannens hjälp gick det bra.... sen satte jag allt under spänn....en längsgående regel gick precis in mellan botten och några stora mutterskallar..... avgasröret var också till hjälp när jag satt några "klossar" som spänner mot botten.... sen skruvade jag den främre delen i den ytre ramlisten.....så nu är detta under spänn..... så det är bara att vänta på att limmet skall härda.... listen som väggen skall limmas mot.... flytade jag ungefär en gång i haltimmen... i fall där skulle ha kommit lim på den.... då skulle det vara omöjligt att flytta de senare.... och ännu värre jag hade fått börja om om den hade fastnad..... att jag har den lös just nu beror på att jag vet inte riktigt hur andra halvan kommer att bli..... då jag bara kan jobba underifrån på den halvan.....
Viste ni att papp ingår i konstuktionen i en husbil.:swoon:.... Framme under fotstödet vid föradörren har fabriken tätat med polyretanskum.... mellan en plåtbit och karrosen.... under plåtbiten och mellan skummet och plåten lagt papp.?.... här kommer mycker sprutvatten från framhjulet.... så pappen kommer snabbt att suga upp vatten.... vatten som sen kan hitta vägen in till bottenplattan..... I dag är jag 100% säker att husbilstillverkarna inte är seriösa i sitt arbete.... i vart fall inte Hobby tillverkaren
Veckan som har gott har vi hafr kanonväder.... och denna vecka börjar bra.... med kanonväder.... Så jag hoppas vädert fortsätter såhär.... Jag rev bort en stor del av den andra halvan i går..... hamnade under två bärrande reglar.... där golvet måste bort.... så jag har limmar en regel inne i konstruktionen som förhoppningsvis håller uppe väggen när jag tar bort hela golvet under reglarna.... om inte..... då får jag skaffa mig ett litet tält..... och vandrarskor..... men som sagt med långsam kommer man längst.....

Kram Peter & Wovi
 

Bilagor

  • P1010906.JPG
    P1010906.JPG
    166,1 KB · Visningar: 90
  • P1010908.JPG
    P1010908.JPG
    156,2 KB · Visningar: 88
  • P1010909.JPG
    P1010909.JPG
    153,7 KB · Visningar: 84
  • P1010910.JPG
    P1010910.JPG
    174,3 KB · Visningar: 86
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
meine Scheiße Hobby

Godmorgon alla husbilsvänner..... i dag gick vi upp ca 06,30.... solen håller på att gå upp och det är bara +7,3 ute.... men inom några timmar så är det varmt som en svensk sommar dag....
Jag har tänkt på vilken tur jag egentligen har.... andra halvan av skadan är inte så långt in på Hb:en....så det verkar som om min otur nu har vänt....jag kommer att ta bort allt intill den längsgående balken och ungefär till den röda pilen för längst bak är trädet oskadd.... och en firma sa till mig att jag kommer nog att få problem längst bak för det är ganska komplicerad avslutning... men som sagt turen har vänt och jag slipper ta bort den bakre biten....så jag räknar med att vi kan köra med Hb:en om ca 14 dagar....om det inte blir för varmt att "jobba" :swoon:för då får jag ta det ännu lugnare...
Jag träffade i går en tysk.... med en HOBBY husbil.... han hade också problem med sin HOBBY.... dusch golvet har spruckit 4 gånger på 5 år så han var också ganska trött på HOBBY....
Jag har egentligen döpt om min HOBBY..... till REVELL..... för att bygga en husbil är som att bygga en plastmodell..... man limmar ihop alla delar...:twitcy: Jag minns när jag var yngre och byggde båt och flygplansmodeller.... varje gång man lekte med dem gick de sönder..... och jag har en känsla av att så är det också med REVELL:s (HOBBY) husbil..... de är byggda för att inte användas...:swoon:

För den som inte viste.... så är REVELL ett företag som tillverkar olika typer av plastmodeller som man kan bygga hemma

Kram Peter & Wovi
 

Bilagor

  • P1010923.JPG
    P1010923.JPG
    159,4 KB · Visningar: 84
  • P1010924.JPG
    P1010924.JPG
    171,6 KB · Visningar: 85
  • P1010945.JPG
    P1010945.JPG
    87,4 KB · Visningar: 67

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Godmorgon....alla husbils vänner.....I går kunde jag fortsätta med "jobbet"..... sågade bort allt som jag tänker byta ut..... och som ni ser så är det en hel del..... och en hel del skräp blir det också..... Wovi är inte intresserad.... men när jag sågar så kommer hon och är bekymrad........Att såga bort undergolvet var ite svårt .... för där är en massa kablar.... och en gråvattentank.... som jag ser det så är det rena turen att inga kablar skadades....eller att där gick hål på gråvattentanken....
Maskinen jag använder är en typ vibrerande maskin.... efter att jag sågade bort golvet i går fick jag enorma smärtor i vänsterarmen...... jag är vänsterhänt..... smärtorna kändes av i natt och även i dag, så jag vet inte om jag har lust att jobba vidare i dag....
Vi vakande före soluppgången.... och fiskespöna är redan klara.... jag har haft flera kontakter med stor fisk..... men de biter bara av halva betesfisken..... alltid den sidan där det inte är någon krok:swoon:...
Zampehtas ringde mig i går vid niotiden..... Det är firman där jag har beställt saker till Hb:en.... men de tror inte att varorna blir levererad här till Kamares.... utan jag får göra som sist hämta dem i Gytheion.....

Jag hoppas ni alla får en fin dag.... och glöm inte... en sak i taget......

Kram Peter & Wovi
 

Bilagor

  • P1010947.JPG
    P1010947.JPG
    243,7 KB · Visningar: 93
  • P1010948.JPG
    P1010948.JPG
    173,2 KB · Visningar: 85
  • P1010950.JPG
    P1010950.JPG
    179,8 KB · Visningar: 79
Senast ändrad:
I

Ice-Man

Guest
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Som vanligt intressant att följa dina äventyr! Du låter (och ser ut) som du är ganska stationär just nu?

Har Wovi tömt innehållet i dunkarna och det är därför hon ligger utslagen? :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

God morgon kära husbilsvänner..... Och Ice-man och Peter.... kan det vara så att Wovi är en fyllehund....och super i smyg.???
Vädret här nere har varit för djävligt...... över tretio + den senaste veckan.... och det skall fortsätta hela veckan och en bit in på nästa....
"Arbetet" har långsamt fortskridit.... andra halvan gjorde jag klar.... men denna halvan blev lite knepigt... bla. fick jag såga bort friska reglar för att få in en ny toppskiva i botten.... allt arbete på sista halvan gick bara att göra underifrån....och toppskivan kunde jag bara sticka in genom den lilla springan som är mellan väggen och den undre golvregeln.... en springa på ca 15mm... men plywooden är 8 mm så där är gott om plats..sen när detta är gjort så har jag fullt upp med att torka bort den för...... poluretanlimet den finns på händerna, armarna,benen, ansiktet. och även i Wovis päls :twitcy:
En tyskt hjälpte mig..... han hade hört av en annan tysk att det finns en tokig svensk som reparera sin husbil på stranden.... så han körde hit för att se om det var sant....
Att ta bort friskt trä är komplicerad.... jag fick såga upp regeln där den sitter..... i små bitar om ca 7-8 cm....men man måste vara försiktig då det är lätt att såga igenom aluminumet...... sen var det bara att gå på med stämmjärnet....
Jag gjorde nya golvreglar som jag skarvade så att de var bara att sticka in när toppgolvet var på plats...sen satte jag allt under spänn..... Nästa gång var det dags för isoleringen och sen på med den undre botten... efter att jag har lagt på gott om polyuretan lim.... la sen någre reglar under och tryckte upp så att det kom i spänn....
när allt hade torkat kunde jag montera de tre stödarmarna..... en av dess var ett rent h...... att ta av då jag fick krypa in under Hb:en.... och där möter jag i den svala fuktiga skuggan.... 1000 tals stora spindlar, tusenfotingar och andra insekter som sökte skydd för den brännade solen.... efter en bit gled jag nästan in på de krossade insekterna som blev som ett glidmedel.... En lokalbo besökte mig denna dag och han hjälpte mig att få loss den sista stödarmen.... när jag sen skulle tillbaka fastnade jag halva vägen.... det var helt omöjligt att själv komma ut..... antagligen hade Hb. sjunkigt lite :twitcy: min mage :confused: tog emot... men grabben som hjälpte mig tog ett stadigt tag om mina fötter och drog ut mig.... alla kläder på överkroppen gled nu upp till halsen då det var så tajt.... och jag fick ett stort rött märke över hela magen.... men jag var ute i det fria igen.....
Som sagt var så måste stödarmarna också tillbaka.... jag lägger på gott om diktung... ett fog medel som aldrig torkar, det blir som en elastisk massa... och sen är det bara att skruva dit stödarmarna.... men jag får inte upp dem till sin "gamla" plats.... men sån tur är är marken hård och jag kan använda kraften från min domkraft.... nu är det lätt att trycka upp dem och skruva dem ordentligt fast.....Åhhh detta var skönt att få gjort... Jag börja nu se att resultate blir bra.... både tysken och hans fru har lagt sig ner och kollat mitt jobb.... de tyckter att jag har gjort ett proffsjobb....:twitcy:

Tusen kramar från en öm men lycklig Peter & Wovi
 

Bilagor

  • P1010954.JPG
    P1010954.JPG
    125,5 KB · Visningar: 73
  • P1010973.JPG
    P1010973.JPG
    216,8 KB · Visningar: 74
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Jag är alltid imponerad av ditt sätt att vara och ta dig fram. Bara att hitta en öde strand där du kan vara hur länge som helst och starta husbilsverkstad utan att bli bortkörd är imponerande.

Jolly good Chap
 
F

F.d. 25282

Guest
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Hej Peter

Jeg er imponeret over din måde at arbejde på, det bliver jo bedere end NYT, rigtig god arbejdslyst...:)

Så noget helt andet et spørgsmål til Per, jeg er nyskerig har du arbejdet på SMC ??

Jeg har en SMC, den der er på SMC hjemmeside, kender du til nogle svagheder på sådan en Husbil. Jeg synes at det er en rigtig god og velbygget Husbil.:)

Bjarne
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

@muskatten

Måste säga att jag är imponerad av din förmåga att hitta improviserade lösningar och alternativa tillvägagångssätt (lateralt tänkande)!

Lycka till med fortsättningen!
 
Toppen