• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ETT RUTTET ÄMNE...

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

TUSEN TACK FÖR ALLT STÖD NI HAR GETT MIG.......

Utan detta stöd hade jag aldrig själv vågat genomföra arbetet.....

Jappe skrev ett rim..... så jag tänkte att HOBBY är väl lätt att rimma på.......men så var det inte:swoon:

Kör ut och njut av naturen i din husbil HOBBY…
Nu skall du njuta av friheten och livet med camping
Men plötsligt står du i en hotell lobby
Det visar sig att husbilsfabriken har ingen kvalitetssäkring
Du dränker dina bekymmer i baren och blir snart groggy
Allt du drömde om har rasat så nu blir det ingen avkoppling
Nästa morgon du vaknar känner du dig som en riktig ”bobby”
Sträcker dig efter glaset och sväljer pillret mot smärtlindring
Din dröm är ju inte att stanna i denna lilla småby
När värken lagt sig, känner du dig lite ding
En kunnig vän ringer dig från Broby
Han ger dig den information du behöver då han har rätt utbildning
Och snart har jag återställt min HOBBY….


Och äntligen har jag fått tillbaka "min soffa"..... sänder med ett foto som visar vilken härlig myshörna man kan ha i en husbil av märket HOBBY..... efter en stor reperation....

Tusen kramar till er alla från Peter & Wovi
 

Bilagor

  • P1010995.JPG
    P1010995.JPG
    198,4 KB · Visningar: 127
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Godmorgon alla husbilsvänner......

Äntligen är reperationen av golven färdiga.... så när som att jag måste ta bort "diktungen" (vet ej vad den heter på svenska) runt listen.... det var den list som ej var tätat från fabriken....och till min förvåning så har är listen nu ca 2 cm för kort....eller om man så vill... så har husbilen blivit ca 2 cm längre:swoon:..:swoon:
Jag köpte ju också ett mätinstrument för att kolla fukkten i Hb:en.... jag har letat och letat... och fått utslag på flera ställen..... bl.a i taket så jag skar upp en lite yta av innertaker.... men där var ingen fukt.... sen hittade jag ett ställe under ett fönster.... och här är det svårare att bara skära upp.... så jag tog fram sticksågen och sågade en ut en liten bit av väggen för att kontrollera (se foto)..... men där var det inte häller någon fukt... så nu satt jag med ett hål i väggen..... och var lite besviken på att jag hittade ingen fukt.:twitcy:.. Jag blev nu tvungen att köpa en lucka som passade hållet som jag hade sågat upp.... och för att få ordning på Hb:en byggde jag om soffan så att det nu blev ett rejät stuvutrymme under soffan(se bild)....utrymme som tidigare var svåråtkommen och en del var helt omöjlig att nå.....lagt om all el så att Ebl:en är lättåtkomlig mm....
När allt nu är klart :yes:..... så återstår bara att skura och tvätta hela Hb:en inne... det har kommit in fint fint damm överallt efter sågningarna..... detta är nog det värsta jobbet för mig...:swoon:..... sen har jag hittat ett tydligt tecken på fuktskada..... se bilden.... grönskan har börjar växa i träkonstuktionen (MDF-plattan) i husbilen.....detta är ett tydligt tecken på fuktskada när det börja växa grönt i din husbil.... så nu måste jag i väg och handla en motorsåg..... hej då.!

Kram Peter & Wovi
 

Bilagor

  • P1010985.JPG
    P1010985.JPG
    155 KB · Visningar: 119
  • P1020013.JPG
    P1020013.JPG
    138,5 KB · Visningar: 112
  • P1020014.JPG
    P1020014.JPG
    179,7 KB · Visningar: 112
  • P1020028.JPG
    P1020028.JPG
    184,6 KB · Visningar: 112
  • P1010656.JPG
    P1010656.JPG
    163,1 KB · Visningar: 137
Senast ändrad:
F

F.d. 25569

Guest
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Godmorgon alla husbilsvänner......

Äntligen är reperationen av golven färdiga.... så när som att jag måste ta bort "diktungen" (vet ej vad den heter på svenska) runt listen.... det var den list som ej var tätat från fabriken....och till min förvåning så har är listen nu ca 2 cm för kort....eller om man så vill... så har husbilen blivit ca 2 cm längre:swoon:..:swoon:
Jag köpte ju också ett mätinstrument för att kolla fukkten i Hb:en.... jag har letat och letat... och fått utslag på flera ställen..... bl.a i taket så jag skar upp en lite yta av innertaker.... men där var ingen fukt.... sen hittade jag ett ställe under ett fönster.... och här är det svårare att bara skära upp.... så jag tog fram sticksågen och sågade en ut en liten bit av väggen för att kontrollera (se foto)..... men där var det inte häller någon fukt... så nu satt jag med ett hål i väggen..... och var lite besviken på att jag hittade ingen fukt.:twitcy:.. Jag blev nu tvungen att köpa en lucka som passade hållet som jag hade sågat upp.... och för att få ordning på Hb:en byggde jag om soffan så att det nu blev ett rejät stuvutrymme under soffan(se bild)....utrymme som tidigare var svåråtkommen och en del var helt omöjlig att nå.....lagt om all el så att Ebl:en är lättåtkomlig mm....
När allt nu är klart :yes:..... så återstår bara att skura och tvätta hela Hb:en inne... det har kommit in fint fint damm överallt efter sågningarna..... detta är nog det värsta jobbet för mig...:swoon:..... sen har jag hittat ett tydligt tecken på fuktskada..... se bilden.... grönskan har börjar växa i träkonstuktionen (MDF-plattan) i husbilen.....detta är ett tydligt tecken på fuktskada när det börja växa grönt i din husbil.... så nu måste jag i väg och handla en motorsåg..... hej då.!

Kram Peter & Wovi



Är det dedär som kallas drivbänk?......:twitcy:
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Hej Peter
:applaus:Mkt. imponerad av din uthållighet HUT AB som man säger på Tyska
När du är klar kommer du att ha en HB där du vet vad du har,hur många har
det ?Kan bara lägga till en sån här till :bock:

Hälsar
Harald
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Hola!

Muskatten får du någe färskpotatis till midsommar i garaget. Skoja bara. Väntar på din fortsättning.
f%C3%A4rskpotatis.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Tack kara vanner.....

Sitter just nu i en resturang i en underbar by Monavasia (eller hur det nu stavas) Tyvarr sa har han dar uppe.... fixat en sak till for mig.....jag har lange tankt kopa en ny dator.... men som ni vet sa har ju andra saker kommit i vagen for mig.... men nu nar jag var fardig med Hb:en.... da hande det.... min lapptopp la av.... det hande for en vecka sedan.... Och som jag nu uppfattar det sa sag han dar uppe till att den gick sonder sa att jag antligen kunde kopa den jag tankte mig.... en zotac nano AMD450....(kopte for en manad sedan en ny 19# skarm som bara drar max 10watt) kopte den fran Ebay... och den skickas direkt till Gytheion i grekland....
Sa det drojer nog en tid innan jag har en uppkoppling..... ser att resturangens dator har inga prickar over a och a och o.... men den har over i......
Angaende nypotatisen som sakert skulle smakat gott.... sa kopte jag haromdagen farska jordgubbar.... men tyvarr sa har jag helt glomt bort dem.... jag far forsoka att ata dem i kvall.....

Onskar er alla en harlig eftermidag.... Kram Peter & Wovi
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Skall framover fixa en loggo till Hb:em M....eine shaisse HOBBY skall dar sta.....

Hej Peter
:applaus:Mkt. imponerad av din uthållighet HUT AB som man säger på Tyska
När du är klar kommer du att ha en HB där du vet vad du har,hur många har
det ?Kan bara lägga till en sån här till :bock:

Hälsar
Harald
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

:D:D:D:D:D:D:D
Förslag
M.....ein beschissenes HOBBY aber ich liebe mein lebensstil:mcride:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Hej igen alla ni som gillar att läsa om reparationer av husbil.... Jag tänkte att jag fortsätter på detta ämne, då det är samma husbil.... men ett annat problem ....


I Dag har jag kört mot Sparti, då jag måste skaffa mig ett grekiskt vat. Nummer för att få en fiskelicens…. Fiskelicens behöver jag när jag skall fiska ute med en båt eller flera krokar som jag gör när jag fiskar ”ballongfiske”…. Vi stannar till i Skala för att handla på LIDL…. Klockan tickar iväg och jag känner att jag inte vill köra mer i dag, så jag hittar en plats ett par km från Skala nere vid havet…
Nu på kvällen så drar jag för mörläggningsgardinerna… plötsligt när jag drar upp den till framrutan så släpper allt och gardinen hänger…. Fan också tänker jag nu gick ett snöre av… och jag kan inte mörklägga framrutan…. Så det var bara att montera ner skiten och se om jag kan laga den…. Nu visade det sig att snöret ar helt…. Men en liten plastbit är helt uppsliten (se foto)…först tänker jag detta kan jag inte laga här… men efter en stund så har jag ändå en lösning…..så det är bara att hämta verktygen och börja…. Jag hittar en liten vingmutter, de är bra då de har en vinkel och blir smalare i ena sidan…sen en liten bricka och en skruv…. Fram med dremlen… och det vill jag verkligen säga er…om ni har en husbil, då är en dremeln det viktigaste verktyg…och har du ingen så vet du vad du kan ge din kvinna i julklapp…. Kanske hon först blir jätteglad, till hon inser att det inte var vad hon tänkte på…. Okej åter till jobbet..Jag kapar av vingarna på vingmuttern…. Polerar upp den så att snöret glider lätt….oj nu var det nära att jag tänkte på något annat…. Okej åter till jobbet… sen slipade jag plan och fin den söndriga plastbiten…borrar ett hål för skruven… dit med den nya ”plastbiten” och sen är det bara att skruva fast den… jag sprutade på lite siliconspray för säkerhets skull… sen monterar jag tillbaka gardinen….. och efter allt är klart så är det bara att mörklägga framrutan… detta är ett litet tips till dem som har eller kommer att få samma problem….

Nu skall jag laga mat och njuta av kvällen…
Peter & Wovi…
 

Bilagor

  • P1020676.JPG
    P1020676.JPG
    137,3 KB · Visningar: 72
  • P1020677.JPG
    P1020677.JPG
    133,3 KB · Visningar: 66
  • P1020678.JPG
    P1020678.JPG
    317,2 KB · Visningar: 64
  • P1020679.JPG
    P1020679.JPG
    126,3 KB · Visningar: 69
  • P1020680.JPG
    P1020680.JPG
    125,3 KB · Visningar: 66
Senast ändrad:
Toppen