• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ett måste när det låter illa!

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.889
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2026
Idag har vi varit på ett trevligt besök hos Ulf Saverman på Ferrita i Köping.

Jag skriver om vår händelse hos Ferrita med en härlig känsla av ett perfekt utfört jobb!

När vi kom dit blev vi proffsigt och väl bemötta, körde in vår Flair i deras välstädade hall, fick bra kontakt och kom överens om att hämta husbilen 14.00

När vi kom tillbaks strax innan 14 hade grabbarna på Ferrita byggt ett rostfritt avgassystem med perfekt passform och dessutom "gömt" det hemska slutröret som tidigare stack rakt ut på sidan.

Rekommenderar varmt alla som skall byta avgassystem att vända sig till Ferrita! Rostfria Avgassystem Avgasrör Ljuddämpare Katalysator Sportavgassystem - Ferrita för en bättre miljö!

Här kommer lite bilder på avgassystemet!:)

IMG_0580.JPG

IMG_0581.JPG

IMG_0582.JPG

IMG_0583.JPG

IMG_0584.JPG

IMG_0588.JPG

IMG_0590.JPG
 
Sv: Ett måste när det låter illa!

Jag hade ett Ferrita på gamla bilen, om jag inte har fel så var det 10 år gammalt och fortfarande som nytt. Riktigt bra grejor.
 
Sv: Ett måste när det låter illa!

Jag kan bara instämma i trådskaparens lovord. Köpte avgas system här i mitt förra husbilsliv. Till min Frankia 1988. Handlade även för många år sedan till min dåvarande Passat. Handfasta bra tips ....när husbilsklubben är som bäst.
 
Sv: Ett måste när det låter illa!

Stämmer, monterade mitt första system 1977 på en P1800 och om Ni vill tro det eller ej så sitter det på fortfarande. Givetvis körs det inte så många mil men kondensen är en största boven. Däremot skulle gummibussningar vara av bättre kvalitet vilket jag extrabeställer ett par omgångar för säkerhets skull. Vår Clio 1996 har även den Feritta men dom på Feritta tyckte att det var överkurs att kosta på en sån gammal bil men jag vill aldrig byta system mer så det är antagligen det enda som glimmar när den pressas i framtiden. Så det kan man kalla en miljögärning att inte sätta på kolstål system som håller på sin höjd 2-3 år från kända biltillhörsfirmor som ligger bl annat i Linköping.
 
Sv: Ett måste när det låter illa!

Idag har vi varit på ett trevligt besök hos Ulf Saverman på Ferrita i Köping.

Jag skriver om vår händelse hos Ferrita med en härlig känsla av ett perfekt utfört jobb!

När vi kom dit blev vi proffsigt och väl bemötta, körde in vår Flair i deras välstädade hall, fick bra kontakt och kom överens om att hämta husbilen 14.00

När vi kom tillbaks strax innan 14 hade grabbarna på Ferrita byggt ett rostfritt avgassystem med perfekt passform och dessutom "gömt" det hemska slutröret som tidigare stack rakt ut på sidan.

Rekommenderar varmt alla som skall byta avgassystem att vända sig till Ferrita! Rostfria Avgassystem Avgasrör Ljuddämpare Katalysator Sportavgassystem - Ferrita för en bättre miljö!

Förlåt en liten fundering.
Ska/måste inte, slutdelen på avgasröret vara utanför sidokjolen för bilbesiktningen.
Detta för att förhindra att avgaserna sugs in i bilen.
En av mina tidigare husbilar hade ett för kort avgasrör, vilket resulterade att avgaser sögs in i bilen när jag hade mitt sidofönster öppet. Efter att monterat på en liten extra rörbit som jag köpt på Biltema, så försvann avgaslukten igen
Detta är ju ett känt fenomen vad gäller personbilar, och ofta är det ju vid dessa tillfällen som man upptäcker att avgasröret håller på att gå sönder

Mvh
larsemil
 
Sv: Ett måste när det låter illa!

Viktigt att byta gummiupphängningen på ett rostfritt avgassystem, eftersom de är betydlgt tyngre än ett vanligt system. Har själv upplevt att gummiupphängningen sprack efter en säsong, på en Opel Rekord som jag hade ett system från Raka Rör.

Sedan upplevde jag bilen som klart mer högljudd med det rostfria systemet än original systemet, så jag kommer inte att investera ngn fler gång i ett rostfritt. Men det är bra att ni är nöjda..:-)
 
Sv: Ett måste när det låter illa!

Utsläppet på FIAT orginalchassie sitter likadant som bilderna visar. Nåja jag har ju inte besiktigat bile ännu, men det går nog bra.
På den Volvo V40 satt det ett Ferrita-system när jag köpte den begagnad, när den gått 28000 mil "rostade" en klammer sönder längst bak, ringde till F. som skickade en esättning och gummiringar utan kostnad. Det kallar jag Garanti! Bilen är från -98.
Leffe
 
Sv: Ett måste när det låter illa!

Jag har också kört rostfritt på ett par bilar, men dom blir mer högljudda. Sannolikt dämpar burkarna sämre.
 
Sv: Ett måste när det låter illa!

Hej, jag ställde frågan om att röret slutade tidigare...
Svaret blev att avgaserna trycks nedåt och att det därför inte blir några problem. (skillnad om röret slutar rakt utåt) :rolleyes:


Förlåt en liten fundering.
Ska/måste inte, slutdelen på avgasröret vara utanför sidokjolen för bilbesiktningen.
Detta för att förhindra att avgaserna sugs in i bilen.
En av mina tidigare husbilar hade ett för kort avgasrör, vilket resulterade att avgaser sögs in i bilen när jag hade mitt sidofönster öppet. Efter att monterat på en liten extra rörbit som jag köpt på Biltema, så försvann avgaslukten igen
Detta är ju ett känt fenomen vad gäller personbilar, och ofta är det ju vid dessa tillfällen som man upptäcker att avgasröret håller på att gå sönder

Mvh
larsemil
 
Sv: Ett måste när det låter illa!

Hej, frågade om viktskillnaden och fick svaret att det bara var marginellt tyngre.

Angående ljudet blev husbilen i vårt fall tystare, känns väldigt bra. :yes:

//Lasse

Viktigt att byta gummiupphängningen på ett rostfritt avgassystem, eftersom de är betydlgt tyngre än ett vanligt system. Har själv upplevt att gummiupphängningen sprack efter en säsong, på en Opel Rekord som jag hade ett system från Raka Rör.

Sedan upplevde jag bilen som klart mer högljudd med det rostfria systemet än original systemet, så jag kommer inte att investera ngn fler gång i ett rostfritt. Men det är bra att ni är nöjda..:-)
 
Sv: Ett måste när det låter illa!

Viktigt att byta gummiupphängningen på ett rostfritt avgassystem, eftersom de är betydlgt tyngre än ett vanligt system. Har själv upplevt att gummiupphängningen sprack efter en säsong, på en Opel Rekord som jag hade ett system från Raka Rör.

Sedan upplevde jag bilen som klart mer högljudd med det rostfria systemet än original systemet, så jag kommer inte att investera ngn fler gång i ett rostfritt. Men det är bra att ni är nöjda..:-)


Ljuddämpare är ju uppbyggda på många olika sätt och man kan se detta på genomskärningen på vissa slitsade demo ljuddämpare .
En del är ju raka rör igenom med dämpull runt om medans andra så går avgaserna/ljudet i olika kammare för att dämpa bättre .
Dock är det ju svetsskarvarna som är det ömma punkten .
Bara en sådan lite krök som är i slutet tar ner ljudet en del än om den skulle vara rakt ut .
 
Sv: Ett måste när det låter illa!

Snyggt bygge och säkert väldigt hållbart. Men skulle inte själv vilja ha den slutböjen på avgassystemet.
Har sett bilar som kommer körande på torra campingar och trycker upp ett stort dammoln både på sig själva och på omgivningen.
 
Tillbaka
Toppen