Sv: Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.
Ja mycket tur eller kanske ingen otur
.
Jag vet inte om du läst alla inlägg, men i många v.v.beredare så "hänger" det vatten kvar p.g. av att det blir vacuum i dem för att backventiler inte öppnar utan lite hjälp på traven.
Det finns ju många beredare som har dumpventil anslutning till beredaren och de tömmer sig nog själva utan hjälp för det mesta när man öppnat den ventilen manuellt eller brutit strömmen som håller den.
Sedan finns det både äldre och rätt nya varianter som inte har en dumpventil, utan de töms genom att man öppnar en eller två tömningskranar till själva slangsystemet nere vid en golvgenomföring med skvallerrör, och då kan man inte alls lita på att allt vatten kommer ut tyvärr.
Det finns flera varianter. Min äldre bil ex. med separat v.v.beredare. Om man öppnar alla kranar och bottenventilerna så rinner det ut en hel del vatten, och allt verkar ok. Men det räcker att man blåser till lite med munnen direkt in i slangen där dränkpumpen sitter så kommer de ca. sju sista litrarna ut ur beredaren, liksom på en annan liknande bil.
En nyare bil med Alde som var tömd och klar släppte ut åtskilliga liter när den flyttades lite för att komma rätt på vinterparkeringen.
Alla de här bilarna har troligen tidigare överlevt vintrar med vatten kvar i systemet och skulle kanske överleva flera vintrar. Men om man har intresse och möjlighet så kan det väl inte vara fel att försäkra sig om att vattnet är helt borta ur systemet.
Om det skulle hända något under vintern så går det säkert att fixa på vårkanten.
Men värst är väl om någon lågt liggande undangömd vinkelkoppling eller T-koppling som nästan alltid är av plast får en liten spricka av att vattnet fryser, och nästa sommar sakta släpper ut lite vatten i taget under något skåp eller bänk som man inte märker förrän det är försent.
De som bygger bodelarna borde väl försäkra sig om att systemen töms på ett säkert sätt, men det skall man nog inte satsa en allt för stor peng på
:.
M.v.h. JANKRO.