• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.

ThomasG

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2024
Sv: Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.

Columbi ägg!
Måste vara en nominering till " HBKs Great award 2014."

SMART!

ThomasG
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.

Gammalt beprövat sätt..Använt i flera år och har aldrigt felat. men det gäller att ha kranar öppna så det blir en genomströmmning
 

maylen45

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
19052
Medlemskap
2024
Sv: Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.

Tack för ett suveränt tips, skall nu leta efter någon kvarglömd ballong efter barnkalaset.:mh:Maylen45
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.

Använder husbilen varannan helg hela vintern. Kallavställer, öppnar bottenventilerna och ställer kranarna på öppet - inga problem.

Anders
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.241
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.

För mln del har jag alltid använt tryckluft på samtliga kranar. Håller handen överkranen och blåser mellan tumme o pekfinger.
Arne B
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.

Hej!
Kanske lite vid sidan om ämnet, men vi tömmer varje höst en jordledning på cirka 20 meter från vatten och har upptäckt att det inte fungerar med tryckluft. Det verkar som tryckluften "kilar förbi" vattnet i ledningen. Däremot fungerar det utmärkt med en fotpump till exempelvis luftmadrasser. Och samma sak kan förmodligen gälla för andra slangar.
//Conny
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.

Jag läste att tryckluft förstör backventilen!
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.

Med tanke på ev backventiler använder vi en våtdammsugare (grovis) och suger istället. Använder en kort bit plastslang (evakueringsslang biltema), som passar på dammsugarslangens munstycke, att trä över kranarna.
Det brukar gå att suga ut 1/2-1 liter efter att allt vatten tappats ur.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.

Jag annvänder en vattensugare går bra att tömma även vattenlåsen
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.

Nu har jag provat :D ställde kranarna på kallt och öppnade, blåste upp ballongen och satte den över kranen och ta me tusan det fungerade perfekt, fanns en hel del vatten som blåstes ur genom avtappningen vid truma värmaren.
Så tack Norge för tipset. 20kr för 10 ballonger räcker länge dom :D

/Pelle
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.622
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.

Jag läste att tryckluft förstör backventilen!
--------------------------------------
Hej, man måste använda huvudet ihop med tryckluften :D.

Man har ju obegränsat med luft men man får ju använda den till att bara blåsa lagom och få ett lågt luftflöde genom slangar och rör, och se till att det inte bildas tryck i systemet.
Om man blåser lätt in i en slang eller kran ex. så är den ju mycket grövre än munstycket då är det lagom att bara reglera tätheten lite med några fingrar mellan slangen och luftmunstycket, så lagom med flöde går genom slangen och hjälper vattnet att komma ut utan att bygga upp tryck.

En sak som är bra med med den metoden är att vid jämnt luftflöde så hör man ofta hur det bubblar i slangarna så länge det ligger vatten kvar i låga partier av slangarna och man kan då öka blåset lite mer.

Om man "bara" öppnar alla kranar och tömningsventiler så vattnet rinner ut så kan det lite beroende på system och slangdragning "hänga" vatten kvar efter backventilen och närmaste T koppling då backventilerna inte alltid öppnar utan lite blåshjälp i systemet. Ofta är väl den slangbiten så elastisk så den klarar att bli frusen utan att spricka, men bäst är väl att få ur allt vatten.
Jag tror det är vanligast i de äldre bilarna med en dränkpump och strömbrytare i kranarna, och då ofta en backventil på slangen någon halvmeter efter pumpen/tanken.

På en bekants bil så gör backventilen att det blir vacuum i v.v.beredaren, så när systemet och den är tömd genom att bara ha öppnat allt och vattnet slutat rinna, och man då som avslutning blåser lite i slangen vid dränkpumpen så kommer det flera liter vatten som hängt kvar p.g.av backventilen. (Backventilen är utbytt på prov bl.a.)
Även min bil släpper ut en sista skvätt som avslutning om man blåser lite.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.622
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.

Hej igen, jag tänkte bara lägga till lite om man är osäker på om allt vatten verkligen kommit ut eller inte.
Det finns ju lite olika varianter och öppningsventiler för att tömma systemet på en bil. På bilar utan dumpventil för v.v. så finns det ofta en avtappningskran för v.v. systemet med v.v. beredaren och en för resten av vattensystemet.

Man brukar ju öppna alla kranar först för att få in luft i systemet när vattnet rinner ut, och då är det ju lämpligt att lossa en sladd eller ta bort säkringen till vattenpumpen så den inte går igång när man öppnar kranarna.

Om man tar några hinkar och ställer under bilen på det, eller de ställen där vattnet rinner ut ur skvallerrören, så får man en bra uppfattning om allt vatten är borta ur systemet eller inte.
Om v.v. beredaren ex. är på 12 liter så bör det ju komma ut omkring 13 liter sammanlagt i hinken eller hinkarna.Om det slutar rinna efter kanske 5 liter så kan man ju bli misstänksam och kolla läget.

Glöm inte heller att även öppna "kranen" till toaspolningen när ni tömmer vattensystemet om ni har färskvattenspolning till toan.
Tillsammans med de övriga öppna kranarna så bör man hålla ner eller trycka på spolknappen på toan (med strömmen på så det klickar när man trycker). Då öppnar magnetventilen/kranen till toan så luft går in i spolslangarna från toaletten och tömmer bl. a. just magnetventilen på vatten, för den är lite känslig om den lämnas full med frysvatten.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
I

Iveco 35

Guest
Sv: Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.

Nu har jag provat detta med ballonger,men glöm det i alla fall i min bil.
Blåste efter sedan med lågt tryck från kompressorn,fick säkert ut mer än dubbelt mot med ballongerna,men som jag säger detta var i vår bil kan tillägga att det finns två vattenlås.
Olle.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.

Glöm inte heller att även öppna "kranen" till toaspolningen när ni tömmer vattensystemet om ni har färskvattenspolning till toan.
Tillsammans med de övriga öppna kranarna så bör man hålla ner eller trycka på spolknappen på toan (med strömmen på så det klickar när man trycker). Då öppnar magnetventilen/kranen till toan så luft går in i spolslangarna från toaletten och tömmer bl. a. just magnetventilen på vatten, för den är lite känslig om den lämnas full med frysvatten.

M.v.h. JANKRO.

Typiskt... Självklart glömde jag att göra det innan husbilen ställdes undan för säsongen. Min undran är bara hur mycket jag behöver oroa mig. Tömde husbilen på vatten en månad innan avställning, och toan har inte använts på mer än en månad. Kan vattnet ha avdunstat under den tiden?
Kranar blåste jag ur med ballong men glömde som sagt toaspolningen.
 
Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.

På våra bil verkar det som magnetventilen läcker lite så att vattnet rinner tillbaka. Slangen är i alla fall tom när det gått några dagar. Är det fryskallt när man tömmer är det nog mer noga att öppna. bosse b
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.622
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.

Typiskt... Självklart glömde jag att göra det innan husbilen ställdes undan för säsongen. Min undran är bara hur mycket jag behöver oroa mig. Tömde husbilen på vatten en månad innan avställning, och toan har inte använts på mer än en månad. Kan vattnet ha avdunstat under den tiden?
Kranar blåste jag ur med ballong men glömde som sagt toaspolningen.
-----------------------------------------

Hejsan, tyvärr helt omöjligt att svara på.
Troligen så klarar sig de flesta bilar utan att påverka toaspolningen för annars skulle nog massor med magnetventiler ha fryst sönder under vintrarna, för det är nog många som inte påverkar den vid tömning.
(Det finns också de som fryst sönder flera år i rad).

Om det händer beror det nog till stor del på hur slangarna går till ventilen. Om det finns någon uppslinga så vattnet inte kan komma undan, och inte kan rinna undan lite eller helt.
En del kanske läcker lite utan tryck i systemet som bosse b skriver

Bäst är nog om man påverkat magnetventilen under hela tömningen, och helst då även blåst lite i munstycket i toan där spolvattnet kommer ut.
Näst bäst är om man i alla fall har påverkat ventilen under tömningen så vattnet i alla fall har haft tillfälle att rinna ut åt ena eller andra hållet.

Har bilen klarat sig tidigare vintrar så borde det inte vara någon fara.... Men det skadar ju aldrig att vara extra försäkrad:).

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen