• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.

F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.

Se min post tidigare i tråden - ni krånglar till det i onödan. Varken mina båtar eller husbilar kräver någon urblåsning.

Anders
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.622
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.

Då har du haft tur för det finns många som kräver det, och det krånglar till det betydligt om man har läckage på vårkanten när man fyller upp systemet igen.

Det finns väl också många system som överlever om det finns en del vatten kvar i ex. v.v.beredaren eller elastiska slangar, men säkrast måste vara att veta att vattnet är borta.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.

Beredare måste tömmas och det sker genom att öppna de tömningskranar som finns, vilket även skyddar pumpen, det är det övriga blåsandet m.m. jag är lite undrande över.

Har haft husbil/husvagn sedan 2000. Använt dessa i snitt var annan helg hela vintern, däremellan kallavställt. Så 15 år x 4 månader x 2 avställningar per månad= 120 kallavställningar + 20 med båtar på hösten = minst 140 ggr med 8 olika båtar och 6 olika husbilar. Mycket tur då....

Anders
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.622
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.

Ja mycket tur eller kanske ingen otur :).
Jag vet inte om du läst alla inlägg, men i många v.v.beredare så "hänger" det vatten kvar p.g. av att det blir vacuum i dem för att backventiler inte öppnar utan lite hjälp på traven.
Det finns ju många beredare som har dumpventil anslutning till beredaren och de tömmer sig nog själva utan hjälp för det mesta när man öppnat den ventilen manuellt eller brutit strömmen som håller den.
Sedan finns det både äldre och rätt nya varianter som inte har en dumpventil, utan de töms genom att man öppnar en eller två tömningskranar till själva slangsystemet nere vid en golvgenomföring med skvallerrör, och då kan man inte alls lita på att allt vatten kommer ut tyvärr.

Det finns flera varianter. Min äldre bil ex. med separat v.v.beredare. Om man öppnar alla kranar och bottenventilerna så rinner det ut en hel del vatten, och allt verkar ok. Men det räcker att man blåser till lite med munnen direkt in i slangen där dränkpumpen sitter så kommer de ca. sju sista litrarna ut ur beredaren, liksom på en annan liknande bil.
En nyare bil med Alde som var tömd och klar släppte ut åtskilliga liter när den flyttades lite för att komma rätt på vinterparkeringen.

Alla de här bilarna har troligen tidigare överlevt vintrar med vatten kvar i systemet och skulle kanske överleva flera vintrar. Men om man har intresse och möjlighet så kan det väl inte vara fel att försäkra sig om att vattnet är helt borta ur systemet.
Om det skulle hända något under vintern så går det säkert att fixa på vårkanten.
Men värst är väl om någon lågt liggande undangömd vinkelkoppling eller T-koppling som nästan alltid är av plast får en liten spricka av att vattnet fryser, och nästa sommar sakta släpper ut lite vatten i taget under något skåp eller bänk som man inte märker förrän det är försent.
De som bygger bodelarna borde väl försäkra sig om att systemen töms på ett säkert sätt, men det skall man nog inte satsa en allt för stor peng på :p:.

M.v.h. JANKRO.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.

Beredare måste tömmas och det sker genom att öppna de tömningskranar som finns,
Vi har haft tio husvagnar och 4 husbilar sedan 1996 är dock inga vintercampare så på hösten öppnar vi kranar och avtappning innan vi ställer in fordonet antingen på en kall loge eller i carport. Hittills, peppar peppar, utan någon läcka.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.

Det mesta väl sagt i detta redan men vill bara reflektera lite över alla husbilar idag som vinteranvänds regelbundet över hela europa, och alla tusentals båtar som vinteravställs och jag är ganska övertygad om att av alla dessa är det nog inte många som varje gång blåser ur systemet. Skulle det behövas varje gång vore vinteranvändning av husbilar omöjlig.

Anders
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.

Om en bil är rätt konstruerad så ska det bara vara att öppna alla tömningsventiler och även kranarna.

Det man aldrig kan tömma ordentligt är det lilla genomskinliga plastlocket på silen som sitter på pumpen. Gäller tryckstyrt system. Måste demonteras.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ett enkelt sätt att tömma rören på vatten inför vintern.

Håller med om att detta är den svagaste punkten men det beror även lite på var pumpen sitter i höjdled och en generell lösning är att öppna alla kranar och ventiler som du skriver och sedan när vattnet runnit ur köra pumpen lite så blåser den ur det lilla vattnet som kan sitta kvar här, ut i slangarna där det inte stör.

Anders
 
Toppen