Globetrotter
HBK Medlem

Men finns det någon som tänkt utanför boxen och testat något som inte funkat? Eller funkar?
Varför skriver aldrig någon om när det blir mindre bra, om man säger så?
Eller när det "sket" sig på ren svenska.
Så därför.
Tekniskt kan det vara bättre med ett stort batteri än flera mindre. Det vet vi.
Men det finns ju andra aspekter att väga in.
Kostnadseffektivitet och utrymmet till exempel.
Och hur många kör på semester 4 veckor i Europa med endast ett fullmatat betalkort som betalmedel?
Man garderar sig väl?
Jag för min del väger in detta scenarion med ett batteri.
Om ett bms får för sig att stänga ner batteriet av vilken anledning som helst.
På en helg naturligtvis.
Då står jag helt utan ström.
Det har hänt. Inget kul.
Istället har jag garderat mig med flera batterier och blir inte utan ström när jag kan använda resterande.
Det har hänt. Fungerade bra ändå.
Till kärnan.
Ponera att jag har två 100Ah under passagerarsätet som jag kommer att komplettera med ett på ca 300Ah.
Detta batteri måste av utrymmesskäl placeras en bit från de övriga batterierna ca. 1 meter.
Om jag tror rätt så kommer det inte vara något problem utan bms i de separata batterierna kommer att fixa det galant.
Laddning och urladdning kommer naturligtvis vara olika, so watt?

Ett batteri har ca 4000 cyklingar.
Jag har ca 100 cyklingar på tre helår.
De tre batterierna kommer med hjälp av bms att balansera sig som ett system med olika enheter. Och troligtvis slitas olika, jag vet.

Det är inte något jag kan påverka. Bms styr.
Men jag tror att det kan fungera.
Enda sättet att säkert veta är att testa.
Har någon gjort en sådan installation?