• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ett eller flera, stort eller litet?Vad fungerar och inte? Hur tänkte du? Varför blev det så?

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
:msn_sleep:Det är tjatigt jag vet. Lithium bla bla bla,,,

Men finns det någon som tänkt utanför boxen och testat något som inte funkat? Eller funkar?

Varför skriver aldrig någon om när det blir mindre bra, om man säger så?
Eller när det "sket" sig på ren svenska.

Så därför.
Tekniskt kan det vara bättre med ett stort batteri än flera mindre. Det vet vi.
Men det finns ju andra aspekter att väga in.
Kostnadseffektivitet och utrymmet till exempel.

Och hur många kör på semester 4 veckor i Europa med endast ett fullmatat betalkort som betalmedel?
Man garderar sig väl?

Jag för min del väger in detta scenarion med ett batteri.

Om ett bms får för sig att stänga ner batteriet av vilken anledning som helst.
På en helg naturligtvis.
Då står jag helt utan ström.
Det har hänt. Inget kul.

Istället har jag garderat mig med flera batterier och blir inte utan ström när jag kan använda resterande.
Det har hänt. Fungerade bra ändå.

Till kärnan.
Ponera att jag har två 100Ah under passagerarsätet som jag kommer att komplettera med ett på ca 300Ah.
Detta batteri måste av utrymmesskäl placeras en bit från de övriga batterierna ca. 1 meter.

Om jag tror rätt så kommer det inte vara något problem utan bms i de separata batterierna kommer att fixa det galant.

Laddning och urladdning kommer naturligtvis vara olika, so watt?:bock:
Ett batteri har ca 4000 cyklingar.
Jag har ca 100 cyklingar på tre helår.

De tre batterierna kommer med hjälp av bms att balansera sig som ett system med olika enheter. Och troligtvis slitas olika, jag vet.:msn_hot:
Det är inte något jag kan påverka. Bms styr.

Men jag tror att det kan fungera.
Enda sättet att säkert veta är att testa.
Har någon gjort en sådan installation?

peter_blågräs

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Det finns många exempel på installationer med flera batteribanker. Kolla amerikanska forum för husbilar och offgrid-lösningar.

En del diskussioner verkar hänga kvar från den tid när litiumbatterier kostade tiotusentals kronor. Det kostade mer att inte optimera och utbudet var begränsat.

Brist på optimering behöver inte leda till en bristfällig lösning. Jag väljer att jämföra min lösning med 4x100Ah LiFePO4-batterier (billig sort dessutom) med husbilens originallösning på 2x80 åldrade AGM.

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
:msn_sleep:Det är tjatigt jag vet. Lithium bla bla bla,,,

Men finns det någon som tänkt utanför boxen och testat något som inte funkat? Eller funkar?

Varför skriver aldrig någon om när det blir mindre bra, om man säger så?
Eller när det "sket" sig på ren svenska.

Så därför.
Tekniskt kan det vara bättre med ett stort batteri än flera mindre. Det vet vi.
Men det finns ju andra aspekter att väga in.
Kostnadseffektivitet och utrymmet till exempel.

Och hur många kör på semester 4 veckor i Europa med endast ett fullmatat betalkort som betalmedel?
Man garderar sig väl?

Jag för min del väger in detta scenarion med ett batteri.

Om ett bms får för sig att stänga ner batteriet av vilken anledning som helst.
På en helg naturligtvis.
Då står jag helt utan ström.
Det har hänt. Inget kul.

Istället har jag garderat mig med flera batterier och blir inte utan ström när jag kan använda resterande.
Det har hänt. Fungerade bra ändå.

Till kärnan.
Ponera att jag har två 100Ah under passagerarsätet som jag kommer att komplettera med ett på ca 300Ah.
Detta batteri måste av utrymmesskäl placeras en bit från de övriga batterierna ca. 1 meter.

Om jag tror rätt så kommer det inte vara något problem utan bms i de separata batterierna kommer att fixa det galant.

Laddning och urladdning kommer naturligtvis vara olika, so watt?:bock:
Ett batteri har ca 4000 cyklingar.
Jag har ca 100 cyklingar på tre helår.

De tre batterierna kommer med hjälp av bms att balansera sig som ett system med olika enheter. Och troligtvis slitas olika, jag vet.:msn_hot:
Det är inte något jag kan påverka. Bms styr.

Men jag tror att det kan fungera.
Enda sättet att säkert veta är att testa.
Har någon gjort en sådan installation?
Njae, jag har 2st, 300A batterier och naturligtvis så laddas den med kortast kabel ur fortast så enkelt är det bara. Om du nu vill hålla båda batterierna på samma cykelantal så är det bara att stänga av urladdningen på det batteriet som har minst antal cykler och cykla det andra (köra på ett batteri MEN varför ens bry sig, som du skriver så är det ju så att antingen kommer kemin i cellerna ta slut innan cyklerna tar död på batteriet eller så kommer du troligtvis att göra det för med din cyklingshastighet kommer det att ta minst 100 år (33x100=3300) innan de gamla batterierna är slut och eftersom du ska utöka med 150% så kan du ju räkna själv.

Senast ändrad:

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Njae, jag har 2st, 300A batterier och naturligtvis så laddas den med kortast kabel ur fortast så enkelt är det bara. Om du nu vill hålla båda batterierna på samma cykelantal så är det bara att stänga av urladdningen på det batteriet som har minst antal cykler och cykla det andra (köra på ett batteri MEN varför ens bry sig, som du skriver så är det ju så att antingen kommer kemin i cellerna ta slut innan cyklerna tar död på batteriet eller så kommer du troligtvis att göra det för med din cyklingshastighet kommer det att ta minst 100 år (33x100=3300) innan de gamla batterierna är slut och eftersom du ska utöka med 150% så kan du ju räkna själv.
Mmm, det är väl lite så jag menar.
Det är mycket overkill och diskussioner helt i onödan egentligen.
Bara köp och koppla in.:yes:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Faktum är att i majoriteten av alla LFP-batterier på marknaden så är det elektroniken som ger upp långt före battericellerna.

Utvecklingen med extrem prispress har även orsakat att man kastar i sämre och sämre BMS I budgetbatterierna.
Marknaden översvämmas av skräp och fuskbyggen från Kina, tyvärr

Senaste klippet jag såg med Will P, där han öppnar ett 100Ah LFP för 125$ visar vart trenden går med billiga undermåliga komponenter, där det blivit vanligt med enkla/billiga BMS utan t.ex. överbelastningsskydd. :eek:

Bara ett BMS av bra kvalitet med alla säkerhetsfunktioner kostar mer än 125$.

Personligen skulle jag inte våga montera sådana batterier inne i bodelen. Snåla inte på säkerhet!

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Sen är ju frågan vad man ska göra med all denna ström, normalt med lite lampor ladda telefonen och datorn så borde generatorn återladda detta på några minuter, speciellt som många står på el. Eller vill man ständigt ha 230v till hårfön inverter på et antal 1000watt mikro el till kylskåpet plus en massa mer. Tänker på när man låg på luftmadrass i ett läckande tält med sovsäckar med stoppning av något okänt som alltidvar fuktiga och kalla. Upplevelsen att ha lämnat hemmets bekvämligheter för äventyr har ju helt försvunnit och man har egentligen hela hemmet med sej det är bara utsikten som förändras och för det betalas det enorma pengar. Var är äventyret med en annan livsituation någonstans? man åker från den ena platsen till den andra kopplar in sej på elstolpen och betalar för dyrel trots solpaneler och stora batterier med inverter utifall. Alla stora stälplatser är sig lika en grus eller asfaltsplan på en stor parkering med ganska lika husbilar överallt.
Om man sen är besviken på semestern med husbil håller man nog tyst om det när man lagt in så mycket slantar.
Jo om bms inte återstartar så kan man behöva bryta strömmen helt någon minut altså lossa polen.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Sen är ju frågan vad man ska göra med all denna ström, normalt med lite lampor ladda telefonen och datorn så borde generatorn återladda detta på några minuter, speciellt som många står på el. Eller vill man ständigt ha 230v till hårfön inverter på et antal 1000watt mikro el till kylskåpet plus en massa mer. Tänker på när man låg på luftmadrass i ett läckande tält med sovsäckar med stoppning av något okänt som alltidvar fuktiga och kalla. Upplevelsen att ha lämnat hemmets bekvämligheter för äventyr har ju helt försvunnit och man har egentligen hela hemmet med sej det är bara utsikten som förändras och för det betalas det enorma pengar. Var är äventyret med en annan livsituation någonstans? man åker från den ena platsen till den andra kopplar in sej på elstolpen och betalar för dyrel trots solpaneler och stora batterier med inverter utifall. Alla stora stälplatser är sig lika en grus eller asfaltsplan på en stor parkering med ganska lika husbilar överallt.
Om man sen är besviken på semestern med husbil håller man nog tyst om det när man lagt in så mycket slantar.
Jo om bms inte återstartar så kan man behöva bryta strömmen helt någon minut altså lossa polen.
Japp, det ligger något i det, så kan det vara.
Men vi har legat på stolpe en gång på 8 år, vad jag kan minnas. Enbart för att det var så jäkla dyrt för en ställplats för en natt.
Annars letar vi efter platser där det inte finns någonting. Bara ren natur.

Men du har inte helt fel.
Att ha det som hemma är inte något riktigt äventyr. Men bekvämt för oss som börjar bli lite till åren. Hade jag kunnat så hade det blivit tält och motorcykel. Men den tiden har varit.

Jag tror många har sin husbil som terapi.
Det är kul att mecka lite då och då.
Testa på semestern.
Jämföra med andra och diskutera.

När jag hade båt fanns det en i hamnen som kallades för " världsomseglaren".
Mellan sjösättning och båtupptagning var han nog den mest aktiva i hamnen.
Men han gjorde kanske en eller två turer med båten. Resten gick åt rustning och avrustning.
Det var hans hobby.

Det finns något som passar alla och envar.
Och det är väl kul?

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag har också kört diverse fordon under årens lopp och bott på olika vis numera har jag en enkel husbil där jag limmade fast en solpanel på taket eftersom det är ett litet tak sticker den ut ett par cm på varje sida , victron regulator undersökte nog det mesta som fanns och skillnaden i kronor var inte stor till ett bra märke med blåtand. Sen ett billigt batteri bara skruva dit och köra.
De flesta extra apparater behöver man inte om man inte ska ha ett modernt svenskt kök i husbilen. Saknade inget under min sista 3 mån resa till spanien.
Jo det är många gamla bryggseglare som skaffar husbil tyvärr finns det ju inget varv vi kan landa i snacka skit och skruva. Skulle vara ett stort lager där man kunde ha en kaffehörna och lite verktyg och hyra in sej. Med husbil går det ju att enkelt ligga över även om termometern står lågt. Men det dyker säkert upp vad det lider skulle vara en bra affärside för en blivande pensionär, det hela kunde vara ganska självgående.

Toppen